Do muzea Lamborghini můžete jet téměř po sluchu. Je totiž součástí fabriky, testovací jízdy jsou tu tedy na denním pořádku. Atmosféra muzea nás pohlcuje natolik, že až na poslední chvíli registrujeme projíždějící model Veneno. Pozdě, jeden z pouhých čtyř vyrobených exemplářů rychle mizí z dohledu. Stěnu horního patra muzea zdobí Aventador Roadster. Nejde přitom o maketu, nýbrž o reálný vůz.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Poslední verze modelu Diablo byla představena v březnu 2001 na prestižním Ženevském autosalonu. Model 6.0 SE (Special Edition) byl dodáván výhradně ve dvou barvách: Oro Elios (zlatá) a Marrrone Eklipsis (hnědá). Vystavený kus je posledním, tedy 42. vyrobeným finálním diablem. Diablo byl jedním z nejdéle vyráběným modelem, v letech 1990 až 2001 jich automobilka vyrobila celkem 2 898 kusů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Model Miura P 400 SV vznikl díky vysoké poptávce po Miuře S. Pro tento model je charakteristická ztráta "řas" nad předními světly a šiřší rozchod zadní nápravy vzhledem k novému zavěšení. Čtyřlitrový dvanáctiválec disponuje výkonem 385 koní, maximální rychlost převyšuje 290 km/h. V letech 1971 až 1972 bylo vyrobeno celkem 150 kusů, poslední vyrobený kus byl dodán v lednu 1973 do rodiny významného italského výrobce skútrů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Museo Lamborghini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jako Gulliver v Liliputu působí mastodont LM002. Jediný dosud sériově produkovaný terénní model italské automobilky byl vyráběn v letech 1986 až 1992. Prvním výsledkem koketování automobilky s terénem byl prototyp Cheetah následovaný prototypem LM001. LM001 poháněl 5,2litrový dvanáctiválec s výkonem 420 nebo 440 koní. Maximální rychlost přesahovala 200 km/h. Vyrobeno bylo celkem 300 kusů, 157 z toho mělo motor se vstřikováním. Podle informací redakce Auto.iDNES.cz se minimálně dva exempláře nacházejí i v Česku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 2013 si Lamborghini k 50. výročí nadělilo extrémní supersport s tvary stíhačky. Design modelu Egoista je dílem šéfesignera koncernu Volkswagen, do kterého italská automobilka spadá, Waltera De Silvy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na stíhačku odkazuje nejen kokpitem inspirovaný interiér, ale například i poziční světla umístěná na zadním dílu střechy, výrazné tvarování nasávacích otvorů i řada dalších detailů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nejde přitom pouze o statickou sochu, prototyp Egoista je provozuschopný. O pohon se stará 5,2litrový desetiválec o výkonu 600 koní. Na veřejnou komunikaci se však tento futuristicky vyhlížející vůz pravděpodobně nikdy nepodívá.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Model Aventador Super Veloce představila automobilka letos v březnu na Ženevském autosalonu. Díky četnému použití karbonových dílů byla pohotovostní hmotnost vozu snížena na 1 525 kilogramů, tedy o více než 50 kilogramů oproti sériovému aventadoru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pod kapotou se ukrývá 6,5litrový dvanáctiválec vyladěný na 750 koní, tedy na výkon o 50 koní vyšší než v případě sériového provedení. Aventador Super Veloce tak z nuly na 100 km/h zrychlí za 2,8 sekundy. Tedy stejně rychle jako ultimativní Lamborghini Veneno vyrobené v pouze čtyřech exemplářích (jeden kus si ponechala automobilka). Shodná je pro oba vozy i maximální rychlost 349 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Model Islero vyráběný v letech 1968 až 1970. Ferruccio Lamborghini svěřil výrobu Mariu Marazzimu, bývalému zaměstnanci v té době již neexistující společnosti Carrozzeria Touring.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Islero bylo vyráběno paralelně s modelem Miura, v roce 1969 však padlo rozhodnutí o ukončení výroby. Vzniklo celkem 225 kusů, 70 z toho v provedení S.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Také v Lamborghini, které k produkci stávajících modelů využívá nejmodernější techniku, si museli v dřívějších dobách vystačit s tím nejjednodušším vybavením. Pár odkazů na doby minulé lze zhlédnout i přímo v muzeu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
"Esvéčko" se oproti běžnému provedení liší přepracovaným designem a výraznými aerodynamickými prvky. Aerodynamika vozu je díky tomu údajně až o 150 % efektivnější.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sesto Elemento, ultimativní supersport s muší váhou 999 kilogramů, které bylo dosaženo díky hojnému využití uhlíkových vláken. Název modelu představeného v roce 2010 je slovní hříčkou, šestým prvkem v periodické tabulce prvků je totiž uhlík. Pohonnou jednotkou je 5,2litrový dvanáctiválec s výkonem 570 koní, s nímž vůz dosahuje zrychlení z nuly na 100 km/h za 2,5 sekundy a maximální rychlosti přes 300 km/h. Vzniklo pouhých 20 exemplářů, každý s cenou přesahující 2,2 miliony dolarů (více než 55 milionů korun). Všechny byly prodány.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lamborghini se krátkou dobu angažovalo také ve Formuli 1 jako dodavatel motorů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lamborghini se proslavilo také úspěšnými motory pro závodní čluny.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Museo Lamborghini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Museo Lamborghini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ke zhlédnutí je také karbonový monokok a šasi modelu Aventador.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lamborghini Gallardo druhé generace v barvách italské policie. Jde o plnohodnotný stíhací vůz včetně majáků, v interiéru se pak nacházejí držáky na zbraně, vysílačka, radar a kamera. Nejde o jediný model v policejních službách, v Dubaji má kromě řady jiných supersportů policejní barvy i model Aventador.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aventador Roadster zavěšený na stěně horní patra muzea dává návštěvníkům jedinečnou možnost nahlédnout do jeho interiéru z neobvyklého úhlu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nejvýkonnější otevřená verze modelu Murciélago nese označení LP 650-4. Upravený dvanáctiválec s objemem 6,5 litru podává maximální výkon 650 koní (478 kW). Z nuly na stovku vystřelí za 3,4 sekundy a maximální rychlost je 330 km/h. Poháněna jsou všechna čtyři kola. Vzniklo pouze padesát kusů, muzejní kus je čtvrtým vyrobeným.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vrcholem nabídky modelové řady Murciélago byl model LP 670-4 Super Veloce. Dvanáctiválec o objemu 6,5 litru dává výkon 670 koní, na sprint z nuly na 100 km/h stačí vozu pouze 3,2 sekundy. Maximální rychlost je 342 km/h. Automobilka plánovala vyrobit celkem 350 kusů, avšak brány jejího výrobního závodu opustilo údajně jen 186 exemplářů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Model Reventón, kterého bylo v roce 2007 vyrobeno jen 20 kusů, vznikl na technickém základě modelu Murciélago LP640. Design je inspirovaný stíhačkou F22 Raptor. Výkon motoru převyšuje 650 koní a maximální rychlost je více než 340 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 2008 na autosalonu v Paříži představila automobilka čtyřdvéřový čtyřmístný koncept Estoque.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jde o první lamborghini s motorem umístěným vpředu od dob LM002.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Při pojmenovávání modelů se již nějaký čas automobilka inspiruje světem býčích zápasů. A nejinak je tomu v případě modelu Estoque. Jde o typ krátkého meče používaného toreadory v aréně.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Concept S z roku 2005 je karosářskou studií otevřeného vozu na základě modelu Gallardo. Charakteristickým prvkem barchetty (italské automobilky takto označují verze spider) s minimalistickým čelním sklem je prvek dělící prostor řidiče od prostoru spolujezdce. Existují jen dva exempláře a pouze jeden je funkční.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 2006 vznikl u příležitosti 40. výročí modelu Miura představeného na detroitském autosalonu stejnojmenný koncept. Jako poctu tvůrci designu první miury, Marcellu Gandinimu ji vytvořil Walter de Silva. Vznikl pouze jediný kus, automobilka nikdy neuvažovala o sériové výrobě.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
P 140 vznikl v roce 1988 v pouhých čtyřech exemplářích. Jde o prototyp od Marcella Gandiniho, který měl být do sériové výroby nasazen v roce 1996. Zůstalo však jen u prototypů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Čtyřlitrový desetiválec dával výkon 370 koní. V roce 1995 byl na základech P 140 postaven model Cala, jehož design byl dílem společnosti Italdesign Giugiaro. Oba modely, tedy P 140 i Cala byly navrženy jako nástupci modelu Jalpa.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lamborghini Jalpa 350 poháněl 3,5litrový osmiválec s výkonem 255 koní. Maximální rychlost vozu dosahovala 235 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V letech 1981 až 1988 bylo vyrobeno celkem 420 exemplářů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kulatá koncová světla a plastové díly karoserie (víko motoru a nasávání) v barvě karoserie jsou charakteristické pro jalpy od roku výroby 1984. Do té doby byla zadní světla obdélníková a plastové díly černé.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vzhled prvního produkčního lamborghini, modelu 350 GT produkovaného v letech 1964 až 1966, je debutovým dílem společnosti Carrozzeria Touring. Některé díly karoserie jsou hliníkové, na všech kolech jsou kotoučové brzdy. Některé modely byly vybaveny i diferenciálem kvůli omezení prokluzu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Carrozzeria Touring vyrobila celkem 120 vozů. Většina z nich byla osazena 3,5litrovým dvanáctiválcem o výkonu 280 koní. Ke konci produkce byl do vozu montován čtyřlitrový dvanáctiválec se stejným výkonem. Oproti prototypu 350 GTV navrženému Frankem Scaglionem má 350 GT zřetelně vyváženější siluetu. Vznikly i dva kusy v provedení spyder (350 GTS).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lamborghini 25th Anniversary Countach
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Museo Lamborghini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Museo Lamborghini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Museo Lamborghini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Museo Lamborghini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Museo Lamborghini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Museo Lamborghini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jedním z nejznámějších modelů automobilky je Countach. Mezi lety 1973 až 1990 bylo vyrobeno celkem 2 049 vozů. Podoba countache je dílem Marcella Gandiniho. V roce 1988 byla zahájena výroba posledního provedení, které k oslavě 25. výročí společnosti neslo označení 25th Anniversary Countach. Redesign byl dílem Horacia Paganiho. V tomto provedení vzniklo celkem 658 exemplářů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Museo Lamborghini
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Espada je jedním z nejdéle vyráběných modelů automobilky, v letech 1968 až 1978 se dočkala celkem třech generací. Design nese rukopis Marcella Gandiniho, espada je zhmotněním v roce 1967 představeného konceptu Marzal.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vyrobeno bylo celkem 1 226 kusů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Muzeum automobilky Lamborghini je koncipováno jako patrové. Všehovšudy se v něm nenachází ani tři desítky exemplářů. Otevřeno je pouze o všední dny, nutné je počítat i s polední siestou. Základní vstupné je 13 eur (350 Kč). Studenti, skupiny nad 20 osob, vojáci či osoby starší 65 let zaplatí 10 eur (270 Kč). Děti do 12 let a zdravotně postižení mají vstup zdarma.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Modelu Urraco vzniklo v letech 1972 až 1979 celkem 795 kusů, a to ve třech různých modifikacích lišících se objemem osmiválce. Nejméně vzniklo verze P 200 poháněné dvoulitrem o výkonu 182 koní, a to 66 kusů. Nejvýkonnější verze (P 300) s třílitrem o výkonu 250 koní vzniklo 190 kusů. Nejpočetněji zastoupenou verzí byla P 250 s 2,5litrovým motorem s výkonem 220 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 1970 představila automobilka model Jarama 400 GT 2+2 s karoserií od Nuccia Bertoneho. Pro nástupce modelu Islero s výrazným designem jsou charakteristickými rysy aerodynamický profil střechy a překrytá přední světla. Čtyřlitrový dvanáctiválec disponoval výkonem 350 koní, maximální rychlost byla 260 km/h. Vůz si pro jeho pohodlí oblíbil i sám Ferruccio Lamborghini. V roce 1972 byla představena výkonnější verze s přídomkem "S", výkon motoru byl navýšen na 365 koní. Výroba jaramy byla s počtem 327 vyrobených vozů (z toho 150 kusů Jarama S) ukončena v roce 1976.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Model 400 GT 2+2 byl vyráběn v letech 1966 až 1968, jde o výkonnějšího nástupce dvoumístného modelu 350 GT. Pod přídí se ukrývá čtyřlitrový dvanáctiválec s výkonem 320 koní, maximální rychlost byla 270 kilometrů v hodině. Vyrobeno bylo celkem 250 kusů, z toho 23 ve dvoumístné specifikaci.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kromě víceméně běžných sériových modelů lze při troše štěstí potkat i vzácnější modely. Jako například téměř čerstvý Aventador Super Veloce. Nebo již v úvodu zmíněné Lamborghini Veneno, jedno ze čtyř vyrobených kusů. Nicméně jak rychlo se objevilo, tak rychle i zmizelo.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nemáte-li na spěch, vyplatí se chvíli vytrvat v okolí areálu automobilky. Mechanici a testovací jezdci totiž poměrně často vyvážejí vozy do běžného provozu, aby odstranili poslední neduhy před odesláním vozu dealerovi či přímo zákazníkovi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Budova muzea je součástí výrobního závodu Lamborghini. Všechna parkovací místa v jejím okolí jsou však vyhrazena pouza zaměstnancům, návštěvníci musejí své vozy zaparkovat mimo areál a do muzea dojít pěšky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz