Embéčko a Favorit jsou automobily, jejichž význam pro společnost i fabriku byl zásadní. Ten první u nás nastartoval éru masového automobilismu a díky tomu druhému vstoupil výrobce do doby budování kapitalismu s velikým trumfem v ruce. Favorit pomohl Škodě dostat se do rodiny velkého německého koncernu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Je tu třetí díl fotočlánků u příležitosti letošních významných výročí firmy Škoda Auto. Zahrnuje typy osobních automobilů zkonstruovaných mezi roky 1945 a 1989. Krátce po osvobození byla firma znárodněna. Dostala nový název Automobilové závody, národní podnik (AZNP). K AZNP patřily i pobočné závody ve Vrchlabí a v Kvasinách, ve kterých se vyráběly zpravidla kombíky, sanitky, roadstery, kupátka a další lepší věci. Z rozhodnutí strany a vlády byl značně omezen počet současně vyráběných typů. Možnost nákupu vozu pro osobní potřebu byla zpočátku prakticky uzavřena, k částečnému uvolnění situace došlo se Spartakem a k úplnému s embéčkem.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Prvním poválečným typem boleslavské automobilky byla Škoda 1101. V podstatě to nebylo nic jiného, než překarosovaný Popular 1101 z let válečných. Protože se automobil začal nejčastěji vyrábět ve čtyřmístné dvoudveřové karoserii tudor (z anglického two-door), byl takto mezi motoristickou veřejností přezdíván.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Postupně se ve stále větší míře začaly tudory vyrábět také ve verzích STW (tj. kombík) a dodávka, čili užitkových, což bylo dáno dobou nepřející individuálnímu automobilismu. Ve Vrchlabí se vyrobilo i mnoho sanitek.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Nepatrně modernizovaná Škoda 1102 se častěji vyráběla ve čtyřdveřové verzi sedan, přesto jí přezdívka Tudor také zůstala.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škody 1101/1102 byly významným exportním artiklem do zemí západní a severní Evropy.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Bojový tudor byl určen pro ozbrojené a bezpečnostní složky státu. Nejprve se značil jako Škoda 1101VO (vojenský otevřený), pak se to změnilo na Škoda 1101P (pohotovostní).
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V roce 1952 nastupuje Škoda 1200, veřejností přezdívaná Sedan. Je to první mladoboleslavský typ osobního automobilu s celokovovou karoserií (pokud nepočítáme bojového tudora).
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda 1200 STW. I u dvanáctistovky se kladla priorita na verze kombi a dodávka, včetně sanitek.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
V roce 1955 se začal vyrábět modernizovaný sedan Škoda 1201. Výroba se kvůli boleslavským spartakům přesunula do Vrchlabí a postupně byl kladen větší a větší důraz na užitkové verze.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V užitkových verzích se dvanáctsetjednička vyráběla až do roku 1961.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Na konci října 1955 přišly do prodejen Mototechny první spartaky. Šlo o tzv. mezityp lidového vozu, který už byl konečně oficiálně určen i pro individuální automobilismus. Čím větším budovatelem občan byl, tím větší šanci k získání vozu měl.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 450 byl sportovně střižený roadster odvozený ze Spartaka.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Modernizací Spartaka vznikla Škoda Octavia. Hlavní změna byla v zavěšení a pérování předních kol, příčné listové pero nahradily vinuté pružiny.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V průběhu výroby dostala Octavia charakteristická křidélka na zadní blatníky.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Exportní octavie se stříkaly ve dvoubarevných kombinacích, mnohé z nich se však prodaly v tuzemsku.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda Octavia Combi
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda Felicia byl modernizovaný roadster 450. Jako příslušenství jste si mohli pořídit plátěnou, nebo laminátovou střechu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
I u Felicie se později objevila křidélka nesoucí zadní světla.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Farmářský vůz vyráběný na Novém Zélandu se jmenoval Trekka. Stál na zkráceném podvozku Octavie montovaném z dílů dodaných z Československa. V Pákistánu pak vznikl podobný vůz Skopak.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Jako perličku můžeme uvést působení aut Trekka během války ve Vietnamu. Dopravní letouny RNZAF typu Bristol Freighter dopravily v červenci 1969 pět vozů do Jižního Vietnamu, kde sloužily při civilní nemocnici ve městě Quy Nhon novozélandskému zdravotnickému týmu. Kromě běžné dopravy byly občas použity ve funkci sanitky.
Autor: trekka.co.nz
Škoda 1202 byla nástupcem užitkových verzí Škody 1201. Vyráběla se jako STW (kombi), dodávka nebo pickup. A samozřejmě také jako sanitka.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 1202 pickup s nataženou plachtou
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Významná událost přišla s rokem 1964. Začala výroba nového vozu Škoda 1000 MB se samonosnou karoserií, motorem vzadu a pohonem zadních kol. Ve své době to byl jeden z nejlepších vozů litrové třídy na světě. Vozy počátečního období měly tzv. široký úsměv, tj. lišty zasahující až k blinkrům.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Pro embéčko byl vystavěn nový výrobní závod. Součástí hutního provozu byla linka pro tlakové lití hliníku. Tehdy byla tato technologie výroby motoru unikátem.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Časem byl široký úsměv embéčka nahrazen úzkým, decentní mřížky vstupu vzduchu v zadních blatnících nahradily předchozí "mohutné" žábry. Ale mnoho lidí považuje za hezčí prvek právě ty starší žábry.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Poslední tisícovky měly na přídi od blikače k blikači plastovou lištu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Podle objemu motoru se rozlišovaly typy Škoda 1000 MB a Škoda 1100 MB. V malém množství se vyrobila dvoukarburátorová Škoda 1000 MBG.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 1000/1100 MBX byla dvoudvéřová verze embéčka. Kvůli chybějícímu středovému sloupku trpěla sníženou tuhostí karoserie, také do ní trochu zatékalo. Proto byl objem výroby nízký, vůz nenaplnil očekávání exportních úspěchů.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
MBX bez středového sloupku a se staženými okny vypadá jako slušný bourák.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škodu 1203 s trambusovou karoserií mají pamětníci nejčastěji zafixovanou jako sanitku.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Dvanáctsettrojka se ve verzi minibus používala pro dopravu osob, vedle toho byly i dodávky a valníky pro dopravu nákladu. Vůz se vyráběl v pobočném závodě ve Vrchlabí, později byla výroba přesunuta do Trnavských automobilových závodů.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Stovka byla faceliftem embéčka. Zpočátku jí zůstaly i charakteristické "embéčkovské" znaky na předních blatnících a vystouplé kliky u dveří.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Stejně jako embéčko se i stovka vyráběla ve dvou typech podle objemu motoru, tj. Škoda 100 (988 ccm) a Škoda 110 (1107 ccm).
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Stovka s konečným provedením klik dveří a krytky palivové nádrže
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 100 uhání českou krajinou k lepším zítřkům, či spíše k Jičínu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ke konci výroby dostala Octavia Combi zadní světla ze stovky. Tyto kombíky se vyráběly až do roku 1971, tak dlouho vytrvala výroba posledních škodovek klasické koncepce zavedené v době popularů, tj. s páteřovým rámem, motorem vepředu a pohonem zadních kol. Připomeňme, že o poznání moderněji řešená embéčka přišla v roce 1964.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V roce 1970 přišlo ikonické erko, Škoda 110R. Sportovně střižené kupé se vyrábělo v pobočném závodě v Kvasinách.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Krátce po zahájení výroby dostalo kupé další dva světlomety. Mnozí ho považují za nejkrásnější československý vůz celé historie.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Když se rozhodovalo o náhradě za stovky, bylo všem jasné, že koncepce vše vzadu je nadále neperspektivní. Ale kvůli státem řízenému hospodářství s přerozdělováním peněz z hospodářských výsledků podniků, neměly AZNP kapitál na realizaci výroby nově řešených vozů s motorem vepředu a pohonem předních kol, které byly úspěšně vyprojektovány. A tak vznikly typy Škoda 105/120. Když už nic jiného, tak byla oproti stovce alespoň výrazněji zvýšena pasivní bezpečnost vozu.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Typová čísla se opět odvíjela od objemu motoru, 1046 ccm u Škody 105 a 1174 ccm u Škody 120.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
I Škoda 105/120 se dnes stává vděčným veteránem. Zatím nehrozí, že tento svým způsobem hezký vůz vymizí v hmotné podobě. Co však vymizelo, je jeden z naších nejmohutnějších středověkých hradů, který stával na tom kopci na pozadí. Dnes tam ční observační pilíř. Znáte to místo u Jičína?
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Stodvacítka Veřejné bezpečnosti. Pokud zločinec prchal ve stopětce, tak ho čekaly horké chvilky.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Kupé Škoda Garde, modernizací vznikl Rapid.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Model M byl výsledkem poslední větší modernizace škodovek koncepce vše vzadu. Auta měla výrazně rozšířen rozchod kvůli zlepšení jízdních vlastností a bezpečnosti. Bylo to tak nápadné, že předchozí užší 105/120 dostaly zpětně přezdívku užovky.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Modernizace přinesla nově i motor o objemu 1,3 l (s ním se vůz značil Škoda 130) a pětistupňovou převodovku.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Rok 1988 konečně udělal tlustou čáru za zastaralým výrobním programem Škody zahájením sériové výroby nového Favorita s koncepcí vše vepředu Je sice pravda, že nahrazované typy ještě asi dva roky dojížděly, ale to už byl jen detail.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Na tom, že se automobilka Škoda ocitla v rodině koncernu Volkswagen, má velkou zásluhu solidní Favorit.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Z Favorita vycházel kombík Škoda Forman. Jeho sériová výroba se rozeběhla až v roce 1990.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
V období 1945 až 1989 získaly škodovky řadu sportovních úspěchů. Různých závodů se účastnily mírně i více upravené sériové vozy a také závodní speciály. Z mnoha úspěchů vzpomeňme alespoň dvojité vítězství Škody 130 RS ve své třídě na Rallye Monte Carlo 1977, drtivé vítězství Škody 130 RS v evropském mistrovství cestovních vozů na okruzích v roce 1981 a vítězství Škody F3 na východoevropském mistrovství Formule 3 v roce 1968. Následujících osm fotografií vzorku sportovních vozů Škoda galerii uzavře.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda 1101 Supersport
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 1100 OHC spider
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda 1100 OHC coupé
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda Octavia Touring Sport na RMC 1962
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Formule Škoda F3
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
John Haugland za volantem Škody 130 RS
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Škoda 200 RS
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
John Haugland a Škoda 130 LR v roce 1986
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO