náhledy
Je to jedno z nejslavnějších a nejdražších aut světa, klenot v ceně boeingu. Ikonické Ferrari 250 GTO fotil pro iDNES.cz v maranellském muzeu Lukáš Hron.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
"Ten klenot stál v muzeu Ferrari bez jakékoliv ochrany, nebyly tam žádné zábrany, které bývají v muzejích. Když jsem se dal do focení, přišel neznámý člověk a upozornil mě, ať jsem opatrný, že je to unikát v ceně boeingu," vzpomíná autor fotek na to, jak vznikly snímky jeho nejvzácnějšího fotoúlovku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari 250 GTO vyráběla kultovní italská značka v letech 1962–64 kvůli homologaci FIA pro závodní stroje.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Číslo udává objem každého válce a GTO znamená Gran Turismo Omologato (italsky „homologovaný pro GT“).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nové GTO stálo ve své době v USA 18 tisíc dolarů a prodej museli osobně schválit Enzo Ferrari a Luigi Chinetti, dealer značky pro Severní Ameriku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Závodní speciál je v původním stavu. Na laku jsou viditelné oděrky od kamínků. Plechy karoserie jsou velmi tenké, kamení bubnující zespoda do blatníků vytvořilo malé "boule", na kterých je popraskaný lak.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari 250 GTO je považováno za nejlepší sportovní vůz všech dob. Jde to jedno z nejslavnějších ferrari a hlavně jedno z nejdražších aut všech dob. V roce 2014 byl jeden kus v Kalifornii vydražen v přepočtu za 800 milionů korun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V letech 1962 až 63 bylo vyrobeno 36 aut a v roce 1964 byly vyrobeny tři automobily s pozměněným designem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari 250 GTO bylo navrženo pro závody GT. Jeho základem je Ferrari 250 GT SWB. Vývoj vozu začal Giotto Bizzarrini a dokončil ho Mauro Forghieri, na designu karoserie se podílel Sergio Scaglietti.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pod kapotou má dvanáctiválec objemu 3,0 l z Ferrari 250 Testa Rossa. Motor OHC s označením Tipo 168 má mazání se suchou skříní, hlinikový blok i hlavu válců osazenou karburátory Weber. Výkon je 300 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento tmavomodrý kousek s číslem karoserie 4219GT byl dokončen 5. února 1963. Jeho prvním pilotem byl Pedro Rodriguez. Mladý a velmi talentovaný Mexičan s ním vyhrál hned první závod Dayona Continental. Sportovní kariéru ukončil tento exemplář brzy. Následně sloužil jako vůz pro běžné ježdění a několikrát změnil majitele.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
GTO prý umělo jet až 280 km/h, sprint z nuly na stovku zvládne za 5,6 sekundy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento kousek je považován za jeden z nejzachovalejších a nejoriginálnějších GTO.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
290 Nm točivého momentu přenáší na zadní kola pětistupňová manuální převodovka, nechybí samosvorný diferenciál.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari 250 GTO
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari 250 GTO
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
GTO je dlouhé 4 325 mm a vysoké jen 1 210 mm, rozvor je 2,4 metru, všechna čtyři patnáctipalcová kola Borrani ukrývají kotoučové brzdy. Suchá hmotnost je skvělých 880 kg a sluší se dodat, že nádrž pojmula 130 litrů benzinu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari 250 GTO
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari 250 GTO
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari 250 GTO
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari 250 GTO
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ručně svařovaný trubkový rám nesoucí hliníkovou karoserii spočívá vepředu na nápravě tvořené trojúhelníkovými rameny a odpružené vinutými pružinami, zadní náprava je tuhá, doplněná půleliptickými podélně uloženými listovými pery a Wattovým přímovodem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz