náhledy
Veteránské závody jsou báječná zábava pro všechny milovníky aut s patinou. Jako loudání to vypadá jen na papíře, ale zkuste si v dnešním provozu držet průměrnou padesátikilometrovou rychlost s padesátiletým autem. Na 1700kilometrovou pouť závodu Histo Monte jsme se vydali s embéčkem upraveným na dálkové závody.
Autor: Škoda Auto
Závod Histo Monte 2016 odstartoval z německé Mohuče (Mainz), rodiště Johannese Gutenberga, vynálezce knihtisku.
Autor: Škoda Auto
Na start se postavilo 83 aut 22 značek, nejvíc je porschí, nejslabším vozem je Citroën 2CV. Nejstaršími vozy na startu jsou Fiat 1100 a VW Brouk, obě z roku 1953. Ve startovním poli jsou ale i auta z osmdesátých let.
Autor: Škoda Auto
Škoda 1000 MB, která už roky objíždí veteránské závody, přejela kdysi Ameriku v dálkové rallye. Tovární tým Škody Auto je na Histo Monte jediný čistě český.
Autor: Škoda Auto
Na cestě přes tři země (Německo, Francie, Švýcarsko) čeká na auta také sníh a pořadatelé slibují i vánici.
Autor: Škoda Auto
Škodovek je ve startovním poli hodně.
Autor: Škoda Auto
S parádním "erkem" závodí Matthias Kahle, mistr německa v rally a šestinásobný účastník dakarské rallye.
Autor: Škoda Auto
Černá octavia je pekelně rychlá. Pod kapotou má totiž motor 1,5 litru známý z dvanáctsettrojek.
Autor: Škoda Auto
Ve startovním poli je spousta upravených aut, hlavně ta starší by v původním stavu nemusela dlouhou a náročnou cestu přežít.
Autor: Škoda Auto
Závod se jede po etapách, ve kterých je určená průměrná rychlost, již mají posádky dodržet.
Autor: Škoda Auto
Vše se rozhoduje ve speciálních rychlostních zkouškách. Ty mají na Histo Monte speciální formát: na trase jsou označené úseky (v prvním dni byl nejdelší dlouhý přes 16 kilometrů), ve kterých je třeba dodržovat po celou dobu stanovenou průměrnou rychlost (mění se to od 46 do 50 km/h). Je třeba jet maximálně rovnoměrně. Na úseku jsou schovaní komisaři, kteří v tajných místech ověřují dodržování stanoveného času průjezdu. Za každou odchylku se přidělují trestné body.
Autor: Škoda Auto
Jednou z ozdob startovního pole je Volvo P1800 Coupé.
Autor: Škoda Auto
Na trase závodů, který se jede v běžném provozu, je třeba dotankovávat benzin.
Autor: Škoda Auto
Naše embéčko je také výrazně upravené. Do kabiny je vevařený závodní trubkový ochranný rám. Standardní motor nahradila třinástistovka z favorita spřažená s pětistupňovou převodovkou. Právě ta trápí řidiče nejvíc. Řazení je velmi nepřesné a podřazování na dvojku často nevyjde, ani když použije meziplyn. Při šplhání do kopců jsou to často nervy.
Autor: Škoda Auto
Auto je ale parádně ovladatelné a čitelné. Před závodem dostalo nové zimní gumy.
Autor: Škoda Auto
Při průjezdech městy je to často velká sláva.
Autor: Škoda Auto
Poznáte auto na obrázku?
Autor: Škoda Auto
Je to Monstrózní Volvo PV544 z padesátých let. Na start Histo Monte se postavily hned dva tyto přízraky.
Autor: Škoda Auto
Nechybí majestátní mercedesy.
Autor: Škoda Auto
Škodovkáři se těší do zasněžených Alp, kde by měli mít výhodu díky specifické architektuře (stejnou už mají jen porsche, kterých je ve startovním poli také dost)
Autor: Škoda Auto
V závodě nejde o absolutní rychlosti, ale o přesnost.
Autor: Škoda Auto
Stejně jako v klasické rally je i ve veteránských závodech důležitý navigátor.
Autor: Škoda Auto
Šikovným pomocníkem je přístroj měřící přesně vzdálenost, rychlost, odpočítávající zbývající čas a další hodnoty. Nefunguje na bázi GPS, je napojený na snímač otáček v kole.
Autor: Škoda Auto
První den strávili závodníci na trati kolem deseti hodin a najeli kolem pěti set kilometrů. Mnozí se slabšími vozy už o moc rychleji jet stejně nemůžou.
Autor: Škoda Auto
Ozdobou startovního pole jsou italští sprinteři.
Autor: Škoda Auto
Na start se postavili také němečtí klasici. Do závodu jsou připuštěny i youngtimery.
Autor: Škoda Auto
Lady patří k velmi neobvyklým účastníkům podobných soutěží v západní Evropě.
Autor: Škoda Auto
Na start se za sebe klidně zařadí klasický koráb od mercedesu (tomuto se říká pro specifický tvar světel "žralok", je to model W114)...
Autor: Škoda Auto
... a hned za něj Porsche 911.
Autor: Škoda Auto
Loni se velká část jela na sněhu, ledu a ve vánici. Letos to vypadá na příznivější počasí. Někteří odvážlivci tedy startují na hodně málo prořezaných gumách.
Autor: Škoda Auto
Etapy jsou opravdu dlouhé, některé dny se startuje už v sedm ráno a vždy se dojíždí za tmy.
Autor: Škoda Auto
Seat přivezl tovární tým s muzeálním kouskem, který pamatuje původní éru automobilky spjaté s Fiatem.
Autor: Škoda Auto
Legendární Volvo Amazon je jedním z nejslavnějších aut padesátých let.
Autor: Škoda Auto
Hranaté audiny jsou nesmrtelné a v dnešním provozu se neztratí ani svými výkony.
Autor: Škoda Auto
To naše škodovka z roku 1967 přeci jen své limity má. Hlavně je třeba předvídat a myslet na to, že brzdí hůř než moderní auta. Nadšenému řidiči ale nabídne neuvěřitelný požitek z řízení.
Autor: Škoda Auto
Závodně vystrojený speciál budí velkou pozornost. A taky má nejhlasitější klakson z celého startovního pole.
Autor: Škoda Auto
Kabina je dvomístná, zadní sedadla jsou pryč, je tam prostor pro nářadí, bagáž a další věci.
Autor: Škoda Auto
Na dálnici jsme z tisícovky vymámili stotřicítku. Ve městě a na okreskách rozhodně nejsme brzdou provozu.
Autor: Škoda Auto
Histo Monte se letos jede po dvacáté. Hlavní osobností závodu je jeho pořadatel Peter Göbel, slavný navigátor rallyových šampionů Německa.
Autor: Škoda Auto
Hned v prvním dni se podařil dobrý výsledek. V prvním rychostním testu jsme obsadili sdílené první místo s nulou trestných bodů. V dalších zkouškách jsme nebyli horší než jedenatřicátí.
Autor: Škoda Auto
Histo Monte skončí v neděli v Monte Carlu, jedna ze zkoušek vede po stopách Rallye Monte Carlo bájným stoupáním na Col de Turini.
Autor: Škoda Auto