Nejlepší automobilová akce roku pro širokou veřejnost jsou tradiční sprinty vzduchem chlazených volkswagenů. Podívejte se na automobilové hmyzáky v akci, kromě klasických brouků dorazili i jejich příbuzní a taky zajímavě upravené stroje. Letos brouci změnili lokaci, akce se z pražského Vítkova přestěhovala k Vltavě.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Akce začala plaveckými závodem. Příbuzným brouků je totiž i vojenský speciál, obojživelný KdF 166 Schwimmwagen. Plovoucí auto ve čtyřicátých letech minulého století zkonstruoval Ferdinand Porsche pro potřeby vojáků.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Volkswagen, tedy lidový vůz, měl ve 30. letech minulého století splnit sen mnoha Němců o vlastnictví pohodlného a dostupného dopravního prostředku. Revolučně pojatý automobil, jehož konstruktér Ferdinand Porsche se nepokrytě inspiroval u československé Tatry, se veřejnosti poprvé představil před 80 lety.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na základech brouka, nebo alespoň s jeho vzduchem chlazeným motorem vyjelo množství dalších vozidel. Jako například model KdF 82 přezdívaný Kübelwagen, pro nějž se v Česku zažilo pojmenování Kaďour.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zrod brouka ohlásil 15. února 1936 při zahájení X. ročníku berlínského autosalonu osobně německý vůdce Adolf Hitler.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vzduchem chlazený motor má uložený u zadní nápravy také slavný "služebák hippíků", Volkswagen Transporter.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na sraz dorazili jako tradičně také návštěvníci ze zahraničí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Konstruktérem brouka je rodák ze severočeských Vratislavic nad Nisou, génius Ferdinand Porsche. S autorstvím je to ale zašmodrchanější. Velkou inspirací při návrhu byl Porschemu jeho přítel Hans Ledwinka, šéfkonstruktér kopřivnické Tatry. Brouk je také velmi podobný Tatře 97. Soudní spory mezi VW a Tatrou začaly už v předválečném období. Případ byl po válce opět otevřen a Volkswagen v roce 1961 zaplatil tři miliony marek jako kompenzaci.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Broukem - anglicky Beetle - prý vůz poprvé nazvali novináři z listu New York Times v roce 1938. V dalších jazycích je to podobné: německy Käfer, v Rusku je to Жук (žuk = brouk) a v Brazílii, která je jeho druhým domovem, mu říkají „fusca“ (brouk portugalsky). Ve Francii (coccinelle) a Itálii (coccinella) je to „beruška“.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Základ z brouka mají i různé buginy. Bylo jich tolik druhů, že dnes pořádně nikdo neví, jak má vypadat originál.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Malinkým volantem se splašená, velmi lehká bugyna řídí jen přibližně.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ve sprintech těch nejrychlejších vozidel na základech brouků obsazují tyto stroje vždy čelní pozice.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Během let se brouk stal kultovním vozítkem, nejvíc slávy získal jako auto amerických hippies.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Přitom je dodnes trochu záhadou, proč vlastně měl takovou popularitu. Auto není extrémně hezké, prostoru v něm není nazbyt a motor vzadu je slyšet víc než dost.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
I tento Volkswagen 1500 Notchback má vzadu motor chlazený vzduchem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V Evropě poslední vůz vyrobili v roce 1978 (kabriolet se ale vyráběl v dílnách karosářské firmy Karmann až do roku 1980).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Posledním původním broukem byl exemplář s pořadovým číslem 21 529 464. Z linky sjel 30. července 2003, 64 let od začátku výroby.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V Mexiku se brouk vyráběl ve skoro nezměněné podobě až do roku 2003.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
První generace VW Trasporter se stejně jako zachovalí brouci dnes prodávají za horentní částky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vůz nebyl zpočátku ani nijak spolehlivý, v Americe dokonce koloval vtip, že Volkswagen dá pamětní medaili každému, kdo s broukem dokáže najet přes 100 000 kilometrů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Majitelé dnes své krasavce šlechtí a investují do jejich úprav obrovské peníze.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tyto úpravy se přitom netýkají pouze vzhledu, ale i motorů. Důkazem toho je i samostatná kategorie tradičních jarních sprintů určená pro speciály, tedy vozy s výkonově upravenými motory.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Volkswagen Transporter letos slaví šedesátiny.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Toto je jeho druhá generace, která se v modernizované podobě vyráběla v Brazílii až do roku 2013.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
První generace transporteru vznikla vlastně náhodou. Vymyslel ji holandský importér Volkswagenů a automobilový závodník Ben Pon.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Snad žádní dva brouci na světě nejsou stejní, majitelé si je upravují. Často i velmi výrazně.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche 911 je svou koncepcí s motorem za zadní poháněnou nápravou vlastně taky brouk.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Volkswagen Transporter třetí generace byl poslední s motorem vzadu, tato generace se mezi vzduchem chlazené modely však z převážné části neřadí. Již po pouhých třech letech výroby totiž automobilka původní pohonnou jednotku nahradila vodou chlazeným motorem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Volkswagen Transporter T2
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dalším modelem vycházejícím z brouka je Karmann Ghia.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Karmannů se v letech 1955 až 1969 (tedy včetně většího modelu Typ 34) vyrobilo v karosářských verzích kupé a kabriolet téměř 488 tisíc kusů. Přímým nástupcem byl až v roce 1974 model Scirocco.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
České zastoupení Volkswagenu se i na letošním ročníku jarních sprintů pochlubilo unikátním hybridním strojem XL1.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Brouky vyráběné v Mexiku se poznají podle velkých koncových světel.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Volkswagen Transporter T1
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
19. ledna 1978 vyjel z bran továrny v německém Emdenu poslední evropský exemplář brouka s pevnou střechou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na letošní sraz brouků dorazilo do pražských Modřan 170 aut, na start sprintů se postavila šedesátka soutěžících ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... včetně opravdu starých kousků.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Toto je nejstarší dochovaný brouk na světě. Má sériové číslo 20.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ke správnému veteránovi patří i stylové doplňky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V půlce dráhy museli sprintující brouci zastavit a zase se rozjet.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zastavit bylo třeba s koly v přesně vymezeném prostoru, jinak byl soutěžící diskvalifikován.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z VW Transporter třetí generace se dnes už také stává kultovní stroj.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento kousek vyšlechtěný k dokonalosti jen pózoval. Majitel ho dovezl na podvalníku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Šlechtění se dočkal motor ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... i přístrojovka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Až dosud se pražské setkání vzduchem chlazených volkswagenů konalo vždy poslední sobotu v dubnu, letošní sraz se však uskutečnil již předposlední dubnovou sobotu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento brouk je na pohled obyčejný. Nepatřičně působí jen kola porsche.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Interiér ovšem naznačuje, že s broukem tohle auto moc společného nemá.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Za zády totiž pracuje osmiválec Audi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Až do sedmdesátých let to bylo nejběžnější auto německých silnic, ale Brouk pronikl i na jiné kontinenty. Vyráběl se v Jižní Americe i Africe.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zadní světla ukazují, jak se vzhled brouka vyvíjel v detailech.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
15. Jarní VW sprint
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche 356 má k broukovi velmi blízko.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Porsche 356
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jméno Porsche je s Volkswagenem spjato velmi úzce. U vzniku značky stál pravě Ferdinand Porsche, tvůrce brouka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Renovace a úpravy stojí majitele statisíce korun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Některé kusy jsou totiž nalezeny ve velmi zbídačeném stavu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
15. Jarní VW sprint
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
15. Jarní VW sprint
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz