V pražském Motole vzniklo muzeum věnované nejznámějšímu výrobku východoněmeckého automobilového průmyslu - trabantu. Podívejte se na slavnostní otevření, na které dorazili hosté se svými duroplastovými krasavci. Přijel i trabant s automatem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Návštěvníci se v něm mohou seznámit s kompletní historií tohoto vozu s dvouválcovým dvoutaktním motorem a s karosérií z duroplastu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Muzeum je umístěno v budově STK v Plzeňské ulici a vystaveny jsou v něm auta v původním dochovaném stavu. Na zahájení provozu dorazily vozy, které jsou k vidění na veteránských akcích a srazech trabantistů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vedle nejrůznějších variant trabantů uvidíte i dobovou garáž s opravovaným závodním vozem nebo předměty denní potřeby z bývalé NDR.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Provozovatelé muzea se neomezili jen na modely trabantů, ale přiblížili i souvislosti.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Prostřednictvím velkoknihy se zájemci mohou seznámit i se samotnou výrobou trabantů, od chuchvalců bavlny, z níž se vyráběla karoserie, až po finální montáž.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Poslední vůz legendární značky sjel z výrobního pásu v saském Cvikově před 25 lety, 30. dubna 1991.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lidové a téměř nezničitelné vozítko, které mělo motorizovat tehdejší Německou demokratickou republiku, se začalo vyrábět 7. listopadu 1957, tedy na výročí Velké říjnové socialistické revoluce.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabant je jediná opravdová automobilová legenda z východu Evropy. Vyráběl se dlouhých 27 let.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabant 601 i jeho předchůdce s označením 600 si vysloužil od ostatních motoristů spíše posměch, dnes je to ctěný veterán.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Karoserie nebyla z plechu, ale z duroplastu, lisované syntetické pryskyřice vyztužené odpadovými bavlněnými vlákny (náhrada za nedostatkový plech).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Řazení čtyřstupnové manuální převodovky se provádělo pákou pod volantem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pod kapotou se téměř po celou dobu výroby, tedy od roku 1957 až do konce 80. let, skrýval dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pokud se podařilo sehnat trabanta v praktické verzi kombi, představené v březnu 1960 na autosalonu v Lipsku, dal se podle pamětníků s jeho pomocí postavit i dům.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabantu přitom nepomohla ani velká změna, ke které výrobce přistoupil na samém konci 80. let, když pod kapotu zabudoval čtyřtaktní motor. Nepocházel ovšem z vlastního vývoje, byla to pohonná jednotka z Volkswagenu Polo o objemu 1,1 litru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabant ve verzi Hycomat je raritou, má totiž automatizovanou převodovku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Hycomat je speciální vynález využívající hydraulické ovládání spojky, stačí vzít za „rukojeť od deštníku“ pod volantem, kterou se řadí, a automat sám zmáčkne spojkový kotouč, bez levého pedálu tak jednoduše řadíte.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Čtyřtaktní verzí T1,1 byla výroba trabantů v roce 1991 ukončena.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Koncem 70. let přišel Trabant 601 v ČSSR na 36 500 korun, přičemž nejlacinější škodovka stála o 20 tisíc více a cena téměř nedostupných západních aut v Mototechně atakovala 200 tisíc korun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V samotném východním Německu byl trabant (ale i další automobily) nedostatkovým zbožím. Běžní zájemci se zapisovali do pořadníků s čekací dobou přesahující někdy 10 let.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Celkem se vyrobilo přes 2,8 milionu trabantů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Motor měl výkon 26 koní a zrychlení z klidu na stovku mu trvalo 21 sekund a vyvinul maximální rychlost 112 kilometrů za hodinu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabant 600 má ve verzi kombi nezvykle otvírané víko kufru do strany, nástupce ho už měl vyklápěcí nahoru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabant má nádrž u motoru pod kapotou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nejstarší a nejnovější trabant.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nadšenci si dnes trabanty šlechtí a upravují. Tento kousek patří k nejznámějším českým trabantům vůbec.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Verzi se čtyřtaktem poznáte podle specifické masky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Majitelé si cení dobové doplňky. Typická zahrádka patřila k nezbytné výbavě trabantisty. Kufr auta je ale nečekaně velký.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dodávky značky Barkas, poháněné tříválcovým dvoutaktem z wartburgu, z českých silnic téměř vymizely.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabant je asi jediná automobilová legenda východní Evropy, kterou zná celý svět.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabant má i díky širokému rozchodu kol vynikající jízdní vlastnosti.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabant dostal jméno podle německého výrazu pro družici.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabant Muzeum Motol se věnuje tématice velmi podrobně.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vystaveny jsou i další předměty původem z bývalé NDR jako hračky, elektronika, toaletní potřeby nebo lahve od různých dobových nápojů. Tedy to, co lidé tehdy doma běžně užívali a někteří na to s nostalgií i vzpomínají.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V dobách, kdy byl trabant běžně v prodeji, nebylo autorádio standardní výbavou aut.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V lahvičkách s červeným uzávěrem je olej M2T, nezbytná výbava každého trabantisty. Motor se ztrátovým mazáním totiž spaluje směs benzinu a oleje.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na stěnách jsou výlohy jako v tehdejší Mototechně i s tehdy nedostatkovými díly.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Opravy zvládl každý trochu zručnější motorista.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Generálku motoru prý zvládli trabantisté doma na kuchyňské lince v paneláku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V muzeu jsou vidět i další samohyby té doby.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
K vidění je první předchůdce trabantu s označením P70 i jeho následná a minimálně odlišná verze P60.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
AWZ P70 Zwickau je předchůdce trabantu, původní provedení nemělo otevírací záď, náklad se stěhoval do kufru vnitřkem. Toto provedení už víko má.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tvůrce trabantu Werner Lang svůj nejslavnější výtvor přežil. Zemřel v roce 2013.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabant sice má duroplastovou karoserii, do které se nezakusuje rez, podlaha a rám karoserie jsou ale kovové a mocně reznou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Toto není přestavba, tato verze se opravdu vyráběla.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Slavnostní otevření Trabant Muzea Motol
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz