náhledy
AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s automobilovými dědečky se jede pěkně zostra. Na 21. ročníku nechyběl ani reprezentant z muzea Škody.
Autor: Škoda Auto
Na AvD-Histo-Monte, která se jela letos po jedenadvacáté, urazí veteráni ve svižném tempu víc než 1800 kilometrů. Tentokrát se startovalo z Frankfurtu nad Mohanem, ve čtvrtek přejezd Švýcarska a Francie, v pátek šplhání do Alp a v sobotu poslední etapy do Monte Carla. Nesmí chybět šplh na bájný Col de Turini, posvátné místo všech rallystů.
Autor: Škoda Auto
Letos se na start postavilo 82 posádek, nejzářivější hvězdou mezi nimi byl legendární závodník Walter Röhl, samozřejmě s Audi Quattro.
Autor: Škoda Auto
Automobiloví dědečci ozkoušeli také ledový okruhu Serre Chevalier, kde se jezdí závody slavné Andros Trophy.
Autor: Škoda Auto
Tovární tým Škody postavila na start červenou Škodu 100 po akorát dokončené rekonstrukci. Společnost jí dělalo dalších osm škodovek, většinou od privátních majitelů.
Autor: Škoda Auto
Soutěže veteránů mají několik variací, základní princip je ale stejný - nejdůležitější je pravidelnost, měřené úseky je nutné zajet v přesně určeném čase (např. 1500 m za 120 s). Odchylka znamená trestný bod. Zkoušky mohou být různě zkombinované, měřené úseky se prolínají, nechybí momenty překvapení, kdy se posádky dozvídají určené limity až těsně před startem.
Autor: Škoda Auto
Avd-Histo-Monte se jezdí speciální formou: je předepsaný rychlostní průměr na celý úsek a ten se měří kdekoli na trase a skrytě. Jede se za běžného provozu.
Autor: Škoda Auto
Noční etapa přírodní rezervací Grand Canyon du Verdon prověřila výdrž posádek, výjezd na zamrzlý Col du Lataret do 2058 m n. m. zase zimní obutí a kvality pilotů.
Autor: Škoda Auto
Závodění letos jezdcům na historických strojích okořenila ledovka a sníh v kulisách fascinujících hor. Užili si ale hlavně skvělé počasí, organizátoři na něj letos měli štěstí.
Autor: Škoda Auto
Velkou pozornost budila Škoda 130 RS, kterou pilotoval Matthias Kahle sedminásobný německý mistr v rally.
Autor: Škoda Auto
Při šplhání do kopců se veteráni občas pěkně zapotí. Je to pěkný adrenalin, i když dosahované rychlosti nejsou nijak vysoké.
Autor: Škoda Auto
Po čtyřech dnech zvítězil v absolutní klasifikaci Opel Ascona A Rallye, nejlepší škodovka (130 LR) vedená Jensem Herkommerem skončila pátá, červená stovka dojela 22., vyhrála ovšem hned 5 rychlostních zkoušek. Walter Röhrl se hlavně bavil, takže mu 74. vůbec nevadilo.
Autor: Škoda Auto
Na závěr akce přijela s ostatními škodovkami zapózovat i aktuální Fabia R5. Připomněla tak dvojitý škodovácký triumf roku 1977 na Rally Monte Carlo.
Autor: Škoda Auto