Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl mladoboleslavskou automobilku do nové éry pod křídla koncernu Volkswagen. Verzí - občas bizarních - ovšem vzniklo víc. Často zůstalo jen u prototypu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Toto je jeden ze dvou závodních speciálů pro seriál vytrvalostních závodů na slavném okruhu Nürburgring. Tento kousek, který je dnes v muzeu značky, závodil v sezonách 1990-1992.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Design favorita je dílem renomované italské karosárny Bertone, zde jsou návrhy jednotlivých verzí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Bertoneho designéři navrhli karoserii pro třídveřový hatchback se sportovním nádechem.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Lomená spodní linka oken je zajímavým prvkem odkazujícím na italskou rafinovanost. Pohledné "coupé" vytvořili v Itálii ve zmenšeném modelu 1:4.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Do životní velikosti ho převedli v Mladé Boleslavi v roce 1986.
Autor: Škoda Auto
Verze s tříprostorovou karoserií do sériové výroby také nedoputovala.
Autor: Škoda Auto
Sedan byl o 345 mm delší než základní hatchback. V letech 1985-86 vznikly v Kvasinách dva funkční vzorky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Velmi exotická verze v podání mělnického Metalexu. Standardní Forman tam přepracovali na netradiční pickup se čtyřmi dveřmi a pěti místy (zkratka D.C. znamená double cab). Od února do června 1994 jich vyrobili 1400 a dodali je do Sýrie. Majitelé je pak často představovali na sedan.
Autor: Škoda Auto
Asi nejznámější odvozenina favorita vznikla v mělnickém Metalexu. Autorem designu dvoudveřového favorita se stahovací střechou je známý český designér Václav Král.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z původního Favoritu je převzatá přední část. Záď je úplně nová a dostala výztuhy. Poslední z dvou set MTX vyrobili v roce 1996.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Favorit, to je taky prehistorie československých elektromobilů. Škoda Eltra vznikala v 90. letech v Ejpovicích u Plzně, celkem jich vzniklo 200, původně pro švýcarský trh. Pod kapotu se nastěhovala baterie a stejnosměrný elektromotor s výkonem 15,4 kilowattu stačil na dosažení 80 km/h, akumulátory pak až na 80kilometrový dojezd.
Autor: Škoda Auto
Asi nejbizarnější odvozenina favorita (a možná i škodovky) vůbec.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Shortcut je vlastně jednou z verzí Eltry. Unikátní prototyp, který se po letech parkování v kopřivách dočkal koncem minulého tisíciletí renovace, kdysi jezdil ve Švýcarsku. Když si odjezdil své, vrátil jej spokojený zákazník do ČR.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Škoda Shortcut
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Pickup upravený na stylové plážové provedení nese jméno Škoda Favorit FUN
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Favorit FUN je dnes v depozitáři muzea značky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Prosklená varianta užitkového provedení s prodlouženým rozvorem.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Na bázi sériového pětidvěřového Favoritu vznikla v Mladé Boleslavi originální verze Tramp. Zadní část nahradil rám, takže je z hatchbacku netradiční plážová buggy se dvěma páry dveří. Prototyp dnes schovávají v depozitáři muzea značky.
Autor: Škoda Auto
Prototyp z roku 1989 má karoserii typu landaulet, to znamená plech střechy nad předními sedadly, vzadu je karoserie otevřená.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Návrh užitkového provedení Savana Furgon
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Provedení užitkové verze s modifikovaným bočním prosklením
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Provedení užitkové verze s modifikovaným bočním prosklením
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Prototyp z roku 1991
Autor: Škoda Auto
Favorit byl první škodou s motorem vpředu a pohonem předních kol.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Škoda Favorit
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Škoda Favorit
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Úplně první maketu vyrobili podle sádrového modelu přímo v karosárně Bertone.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Škoda Favorit
Autor: Škoda Auto
Nejznámější odvozenina favorita, často slouží řemeslníkům dodnes.
Autor: Škoda Auto
Od ledna roku 1991 do června 1995 jich v Kvasinách vyrobili 70 900.
Autor: Škoda Auto
Původní provedení favorita s asymetricky umístěným logem na přední masce.
Autor: Škoda Auto
Po faceliftu dostal favorit logo doprostřed.
Autor: Škoda Auto
Původní béžové provedení interiéru
Autor: Škoda Auto
Škoda Favorit
Autor: Škoda Auto
Škoda Favorit
Autor: Škoda Auto
Škoda Favorit
Autor: Škoda Auto
Škoda Favorit
Autor: Škoda Auto
Škoda Favorit
Autor: Škoda Auto
Škoda Favorit
Autor: Škoda Auto
Škoda Favorit
Autor: Škoda Auto