náhledy
Značka Suzuki je v automobilovém světě známá hlavně díky výrobě SUV. Prvním modelem, se kterým zamířila na evropské trhy, ale bylo SC100, malé sportovní kupé s motorem vzadu. Prodávalo se v Nizozemsku a ve Velké Británii, kde mu říkají Whizzkid.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Dvoudveřový sporťák vznikl v roce 1971 na základě návrhu od Giugiara. Původně měřil na délku jen 2995 mm, po změně japonských daňových předpisů Suzuki v roce 1977 jeho karoserii přepracovalo a natáhlo na 3190 mm. V této podobě se kupé vydalo i na exportní trhy.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Palubní deska je typickou ukázkou designu sedmdesátých let. Oproti ostatním soudobým suzuki má SC100 bohatší přístrojovou výbavu. Nechybí ukazatel teploty oleje, standardem bylo i vestavěné rádio.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Zatímco japonskou verzi poháněl dvoutaktní tříválec 0,55 l, v Evropě se nabízel čtyřtaktní litrový čtyřválec o výkonu 49 koní. Nachází se vzadu a pohání zadní kola, jako u všech silničních suzuki v sedmdesátých letech. Stejný motor se poději objevil v teréňáku SJ410, přímém předchůdci Suzuki Samurai.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Trojice zářezů za bočním oknem slouží k odvětrávání interiéru. Tento detail inspiroval designéry nového Suzuki Ignis, kteří podobným prvkem ozdobili zadní sloupek karoserie.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Pravděpodobně jediný exemplář SC100 (písmena v názvu značí „Suzuki Coupé“) v Česku je v Brně, jako nový byl prodán v Nizozemsku. Je v původním nezrenovovaném stavu, dokonce i přívěsek na klíče je dobový z konce sedmdesátých let.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Poměrně slabý motor měl co do činění s pouhými 650 kg. V dobovém testu naměřili akceleraci z 0 na 80 km/h za 12,5 sekundy, na stovku už to trvalo podstatně horších 21,1 s. V této souvislosti maximální rychlost 142 km/h docela překvapí.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Výklopné zadní sklo otevírá cestu k jedinému použitelnému prostoru pro náklad, který vznikne sklopením zadních sedadel. Klasický zavazadlový prostor SC100 nemá, pod přední kapotou se totiž nachází rezerva a vzadu je motor.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Jinak má toto kupé klasické uspořádání kabiny 2+2, tedy dva dospělí plus dvě děti. Při dvoumetrovém rozvoru ale ve druhé řadě nezbývá prakticky žádné místo pro nohy, cestování ve čtyřech je v tomto autě čistě teoretickou možností.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Ostré hrany, které na sebe navazují tu pravým, tu výrazně tupým úhlem, a k tomu zaoblené boční okno. Tyto postupy řadí jednoznačně malé suzuki k italské designové škole. Však tvar karoserie vznikl ve spolupráci s Giugiarovým Italdesignem.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Další zdroj inspirace pro nový Ignis: černá maska chladiče protažená až za rohy karoserie a do ní zasazené přední světlomety. Exportní model s litrovým motorem má hranatá světla, japonská verze nazvaná Cervo je měla kulatá.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz
Celkem se v letech 1977 až 1982 vyrobilo 84 tisíc kusů. Z nich 3 400 zamířilo po roce 1979 do Nizozemska, do Británie se dostalo dalších 4 700 kusů. K nemnoha exportním trhům patřily ještě Hongkong, JAR, Nový Zéland a několik latinskoamerických zemí.
Autor: Jiří Mařík, pro iDNES.cz