Nejznámější užitkové auto, které kdy jezdilo po československých silnicích, slaví padesátiny. První sériové Škody 1203 opustily výrobní linky ve Vrchlabí v roce 1968. Výročí zahájení výroby oslavili majitelé legendární „dvanáctsetrojky“ na srazu, který u příležitosti zahájení nové sezóny uspořádalo muzeum Výtopna Zdice.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výroby typu 997 probíhala v AZNP ve Vrchlabí až do roku 1982.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
O pět let později přišel modernizovaný typ 776 a výroba byla částečně přesunuta do Trnavy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V roce 1981 se na Slovensko přesunula celá produkce. Vozy z Trnavy na masce nesou znak TAZ (Trnavské automobilové závody), název auta se změnil na Škoda TAZ 1203.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výroba v Trnavě byla ukončena až v roce 1997. Do té doby prošla "dvanáctsettrojka" řadou modernizací, během nichž původní československá užitková legenda dostala například posuvné boční dveře, plastové nárazníky včetně nové masky a v některých vozech se namísto do té doby používaného motoru o objemu 1 433 cm³ objevila vznětová jednotka Volkswagen (1,9 D).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Patrně nejznámější byla sanitní verze, uplatnění ovšem vůz našel i u hasičů a v mnoha dalších oborech.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kromě provedení bus byla Škoda 1203 k dostání i v provedení valník.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na raz-dva-trojku vzpomínají také českoslovenští vyznavači karavaningu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1203 u příležitosti zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Konstruktéry z Vrchlabí by rozhodně před šedesáti lety, kdy legendární škodovku navrhovali, nenapadlo, že se stane stylovým unikátem, který si dnes lidé kupují pro radost.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
"Dvanáctsettrojka" je nejdéle vyráběná škodovka vůbec.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ve Vrchlabí se jich v letech 1968 až 1981, kdy byla produkce převedena do slovenské Trnavy, vyrobilo téměř 70 tisíc.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Žádný vůz Škoda se nerodil tak dlouho. Žádný se tak dlouho nevyráběl. A žádný nesloužil k tolika účelům.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dost možná vás vezla z porodnice a říkalo se, že vás poveze i na hřbitov.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1203 u příležitosti zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1203 u příležitosti zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1203 u příležitosti zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1203 u příležitosti zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1203 u příležitosti zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sraz vozů Škoda 1203 u příležitosti zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ve Zdicích se kromě "oslavenkyň" objevily i další vozy, které křižovaly za minulého režimu naše cesty.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
K historickým automobilům patří i dobové oblečení.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dorazili rovněž majitelé klasických jaw.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Majestátně působící Volha 21, které se přezdívalo carevna.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na zahájení muzejní sezóny dorazila i německá legenda v podobě Volkswagenu Golf první generace ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... či Škoda Rapid Cabrio v provedení sport. "Otevřené" rapidy jsou dílem několika málo zahraničních úpravců, i vzhledem k malému množství vyrobených kusů jsou současné ceny této netradiční verze opravdu vysoké.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kromě vozů účastníků srazu mohli návštěvníci obdivovat samozřejmě i exponáty samotného muzea jako například tuto autocisternu na pohonné hmoty postavenou na vojenském podvozku Tatra 111 C7.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tato tatra z roku 1956 sloužila až do jara 1989 u plzeňského vojenského útvaru, do konce 90. let minulého století ji pak využíval aeroklub Hořovice na letišti v Bubovicích. Zdické muzeum vůz do své sbírky odkoupilo od sběratele z Prahy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Silniční výložníkový autojeřáb AB-063 na podvozku Tatra 138.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Unikátní Škoda 706 RT s nástavbou pro přepravu zrniny od dánské společnosti Tranders. Patrně jediný dochovaný vůz z malosériové výroby čeká zrestaurování do původní podoby na základě dobových fotografií.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na Škodu 706 RTH v provedení kropicí vůz si patrně mnozí ještě vzpomenou. Muzejní exemplář pochází z roku 1980, nástavba na podvozku z mnichovohradišťského závodu LIAZ pochází z vysokomýtské Karosy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Náhled do kabiny Škody 706 MT v provedení plošina MP-20.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ke zhlédnutí byla i zemědělská technika ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... včetně padesát let staré sovětské sklízecí mlátičky SK-4 Taganrožského kombajnového závodu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nejstarší dochovaný autobus Karosa řady Š. Jde o osmý vyrobený kus z devítikusové ověřovací série z roku 1964, který z vysokomýtského závodu putoval do Rousínova na přestavbu na autopoštu. Z tohoto důvodu proto nebyl od výroby opatřen prostředními dveřmi. Zajímavostí je rovněž orientační tabule nad předními dveřmi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Východoněmecký Robur LO 3000, který během dřívější úpravy pošel necitlivými změnami (např. jiná světla a sedačky). Před příjezdem do Zdic sloužil u frýdecko-místeckých hasičů či u dobrovolných hasičů v Oprechticích.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Praga S5T z roku 1961 čekající na renovaci, během níž by měla být uvedena do barev ČSAD dopravního závodu Beroun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výtopna Zdice potěší i milovníky železniční techniky. Ti mohou zhlédnout nejen řadu nákladních krytých i otevřených vozů ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... ale i mnoho motorových lokomotiv. Například lokomotivu z roku 1961 vyrobenou ČKD Praha, která nese označení T 211.0128 (řada 700). Původně obstarávala obsluhu vlečky blíže neurčeného závodu na výrobu pražců, odkud následně putovala do kamenolomu Votice.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Posunovací lokomotiva T 212.0 (řada 702), jejíž výroba byla po vývoji v ČKD Praha ve druhé polovině 60. let minulého století přesunuta do slovenského podniku TS Martin.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pohled do obslužné budky točny
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Obslužný pult točny
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Posunovací lokomotiva T 212.0581 (řada 702)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Unikátní železniční posunovadlo pocházející z 60. let minulého století používající motor Škoda 706 RT, které sloužilo v závodě SVA Holýšov. Kabina vznikla spojením dvou předních částí karoserie autobusu Karosa RO.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tahač Tatra 813 6x6 z roku 1980 čeká na kompletní renovaci do barev letištního tahače ČSA.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 706 RTD (dlouhý valník s nízkoložnou plochou) v započaté renovaci. Již v roce 2010 ji ovšem přerušila nešťastná událost, kdy se pod tíhou mokrého sněhu propadla část střechy železniční rotundy v místech, kde se nacházel muzejní depozitář.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Návštěvníci muzea mohou u některých exponátů obdivovat i odkryté motorové části.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Motorová lokomotiva T 444.0225 (řada 725) z Turčianských strojáreň Martin, které se vzhledem k červenému nátěru přezdívá Karkulka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nejmenší zástupce nové generace motorových lokomotiv ČKD vyvíjené od 50. let minulého století - lokomotiva řady T 701. Jde o jednu z rekonstruovaných staničních posunovacích lokomotiv řady T 700, které byly v období mezi koncem 70. a začátkem 90. let minulého století osazeny především výkonnějším spalovacím motorem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lokomotiva BN 60 dokončená ve výrobním závodě ČKD Praha, která od dubna 1957 sloužila v kralupském cukrovaru. Od 70. letech minulého století našla uplatnění coby posunovací lokomotiva vlečky Dřevařských závodů v Srní u České Lípy. V roce 1997 se lokomotiva po dlouhé odstávce dostala do vlastnictví provozovatelů zdického muzea.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz