Před třiceti lety, v létě 1987, vyjely na novou trať namotanou do kopců za Žebětínem nejprve motorky a pak i auta, nová éra brněnského Masarykova okruhu započala. Na závěr sezony jsme tam prohnali 610 koní desetiválcového Audi R8 Plus. Fotil Martin Mičánek.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Druhou generaci R8 představilo Audi v roce 2015. Technicky spřízněným modelem německého supersportu je Lamborghini Huracán.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
R8 je autem několika tváří. Dokáže být přívětivým společníkem na běžné ježdění, fungovat s ním v každodenním provozu není nemožné. Lépe se ale samozřejmě cítí při ostré jízdě a úplně nejvíc si libuje při pilování čisté stopy na okruhu.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Při normálním ježdění si vezme dvacet, při mírném nějakých čtrnáct litrů plnotučného (vysokooktanového) benzinu, když dovádíte na okruhu, přihne si desetiválec klidně pětadvacet.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Doménou nečekaně prostorného kokpitu je velký přístrojový štít tvořený jedním obrovským displejem. Při jízdě zobrazuje provozní údaje, promítnout umí mapu z navigace a při couvání obraz z kamery.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Za zády posádky burácí atmosferický desetiválec 5,2 litru, který je uložený podélně před zadní nápravou. Právě charakter motoru je jedním z ohromujících prvků auta. V posílené verzi Plus dává 610 koní.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Nastupování nizounko k vozovce chce přece jen trochu ohebnosti, kdo je dnes zlenivělý z nastupování do vysokých SUV, bude možná skuhrat. Zpoza volantu je ovšem výhled nečekaně dobrý, jen trochu nezvyklý. Protože má R8 motor vzadu, nemá před sebou posádka hradbu mohutné kapoty, o to je pocit kontaktu s okolím bezprostřednější. Na okruhu je všechno v pořádku, na dálnici už výhled na traverzy a kola návěsů tiráků moc uklidňující není.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Na vyžehleném okruhu je ryze sportovnímu autu nejlíp. Na rozbité okresce má pilot přece jen respekt a auto nemůže ukázat všechno, co v něm je. Extrémně tuhý skelet karoserie kombinující hliník a karbon pak přenáší rázy od kol drncajících ve výmolech a neporadí si s tím ani magnetoreologické tlumiče s nastavitelnou tuhostí. V kabině je pak velký lomoz a řidič má hlavně strach o podvozek.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Audi R8 V10 Plus na brněnském Masarykově okruhu. Supersportovní audi začali vyrábět v první generaci na podzim roku 2006, brněnský autodrom letos slaví třicet let od otevření.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Skvěle funguje sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka. Řadí bleskově a chytře. A na rozdíl od ostatních DSG je ochotná taky rychle podřazovat, klidně o tři stupně. S manuální převodovkou by krocení šesti set koní desetiválce bylo spíš utrpení a určitě byste byli pomalejší.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Impozantní jsou samozřejmě výkony: stovku pokoří R8 Plus za 3,2 sekundy, na dvoustovce je za dalších 6,7 sekundy, maximální rychlost je 330 km/h.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Točivý moment 560 Nm přenáší kola obou náprav elektrohydraulicky řízená lamelová spojka umístěná u předního diferenciálu. Mezi zadní kola nainstalovali vývojáři mechanický samosvorný diferenciál. Za standardních podmínek posílá quattro víc síly na zadní kola.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Na trať Masarykova okruhu vyjeli závodníci poprvé 18. července 1987, kdy tehdejší asfalt otestovali českoslovenští jezdci při závodech krajského motocyklového přeboru. Když se trať otevřela, znalci a fotografové byli z podoby okruhu u vytržení. Dnes patří brněnská Grand Prix k ceněným okruhům, je také velmi náročná z pohledu jezdců i techniky.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Audi R8 je i za extrémních rychlostí neskutečně stabilní. Při panickém brzdění, stejně jako rychlém průjezdu táhlým obloukem zachovává dokonalý klid. Řidiči v ovládání pomáhá velmi strmé, delikátní řízení.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Desetiválec má tu živočišnou divokost atmosférických motorů, které moderní agregáty, z nichž výkon ždímá turbo, postrádají. Pět-dva-litr v audi má ohromující gradaci výkonu, do omezovače otáček (8700 ot./min) jako by narážel v plném sprintu.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Základní brzdy mohou za příplatek nahradit karbokeramické, příplatek je za ně ovšem přes čtvrt milionu. Jejich výhodou je mnohem delší výdrž a především větší odolnost vůči vadnutí při opakovaném intenzivním brzdění. S nimi má R8 zvládat i okruhové řádění bez vynucených pauz. Z pohledu posádky je účinek brzd ohromující. Při akceleraci i brzdění při okruhovém kvapíku se vyplatí mít tělo zpevněné, jinak se rázy při brzdění a raketovém zrychlení potlučete - hlavně na místě spolujezdce, řidič to přece jen čeká a drží se volantu.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Propracovaná aerodynamika karoserie je u verze Plus ještě vylepšená doplňky, šlechtěnými ve větrném tunelu. Auto díky tomu generuje velký přítlak, který napomáhá stabilitě a jistotě.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Základní cena Audi R8 je 4,4 miliony korun, za verzi Plus už účtují přes pět milionů.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Suchá hmotnost je pod jeden a půl tuny, to je skvělý výsledek práce vývojářů.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Příplatková laserová dálková světla se mohou pochlubit téměř dvojnásobným dosahem v porovnání s dálkovými světlomety LED. Všechny osvětlovací funkce zajišťuje 37 elektroluminiscenčních diod v každém světlometu. Laserový světlomet má umět osvítit jízdní dráhu až na osm set metrů.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Auto díky dokonalému vyvážení a supercitlivému velmi strmému řízení zatáčí s obrovskou vervou. Při prvním osahávání si na tu rychlost reakcí řidič trochu musí "nakalibrovat" smysly. Je to dáno také polohou za volantem, tipujeme, že má zadek přímo v těžišti vozu.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Dole zploštělý volant je dnes bohužel klasika sportovních aut. U R8 to naštěstí není velká potíž, přehmatávat na něm díky strmému řízení není třeba. Opravdu to ocení jen pupkáči při nastupování.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Současný moderní brněnský okruh měří 5 403 metrů, má šest levých a osm pravých zatáček.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Kola spočívají na dvojitých lichoběžníkových ramenech, to zajišťuje dokonalý kontakt pneumatiky s vozovkou.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Brněnská dráha patří k nejoblíbenějším v motocyklovém seriálu MotoGP, stavitelé moderního okruhu si kdysi dělali ambice dokonce na přilákání organizátorů závodů formule 1.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Startování tlačítkem na volantu podtrhuje dramatičnost pojetí celého vozu. Když to rudé tlačítko zmáčknete, ozve se vám za zády hřmotné vyštěknutí, jako by si odplivl čert. Motoru pak trvá několik kilometrů, než se zahřeje na provozní teplotu. To změní hlas na nádherný naléhavý ječák formulí dob minulých.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Audi R8 je jediným modelem ingolstadtské značky s motorem uprostřed, vyrábí se v továrně v Neckarsulmu.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
R8 vypadá na fotkách impozantně, při osobním setkání je ale vcelku subtilní, vždyť má na délku 443 centimetrů.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Audi R8 V10 Plus
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Digitální přístrojový štít sdružuje funkce jak klasické kapličky s provozními informacemi, tak displej infotainmentu. Zorientujete se ale rychle.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Brněnský okruh patří k nejkrásnějším na světě.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Audi R8 budí na silnici rozruch. Než se agresivní postava vynoří z mlhy, dá o sobě vědět neopakovatelnou zvukovou kulisou.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Auta jsou dnes díky šlechtění v aerodynamických tunelech stále podobnější. Audi R8 je ovšem i mezi supersporty svým designem stále výjimečné. Jeho siluetu poznáte na první pohled.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Vysokootáčkový vidlicový desetiválec s úhlem sevření válců 90 ° se vyrábí v maďarském Győru. Atmosférický motor kombinuje nepřímé a přímé vstřikování paliva. V nízkých otáčkách uplatňuje první systém, ve středovém pásmu oba a ve vysokých z 85 procent převažuje přímý vstřik. Motor se až k omezovači vytáčí s neskutečným elánem, na plyn reaguje s neuvěřitelnou lehkostí a razancí.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Víčko nádrže nahoře v ploše bočního okna je krásný technicistní šperk.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
R8 má dokonalé proporce a správně dramatický výraz. Ostré hrany hezky ladí s rozložením hmot, které zdůrazňuje uložení motoru u zadní nápravy.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Verze Plus má navíc aerodynamické karbonové doplňky, nejvýraznější je pevné křídlo vzadu, které nahradilo vysouvací, jež má základní provedení. Společně s dokonale plochou podlahou generuje aerodynamika za maximální 330kilometrové rychlosti přítlak 140 kg na přední a 100 kg na zadní nápravu.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Černé panely na bocích odkazují na jednolitý velký díl, který charakterizoval první generaci R8.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Kliky jsou zapuštěné v ostrých prolisech boků.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Dvacetipalcová kola jsou pro základní verzi za příplatek 71 tisíc korun, pro provedení Plus jsou v základní výbavě.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Motor si do výfuku při řazení rád "odplivne", nespálené palivo pak s patřičnou salvou shoří.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Víko motoru je sice prosklené, dozadu ale nevidí řidič skoro nic. Boční zrcátka vyplní hlavně široká ramena karoserie.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
První generace R8 měla osmiválec, nová přidala dva válce. Teď se spekuluje o doplnění nabídky o přeplňovaný šestiválec.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Péče o detail je na R8 vidět úplně všude.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Audi R8 se dnes vyrábí v druhé generaci. Teď se ovšem proslýchá, že až se aktuální provedení v roce 2020 odporoučí, nedostane nástupce.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Pod přední kapotou je zavazadlový prostor o objemu 112 l, to je na supersport skvělý výkon.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Na pětimilionovém interiéru je zřetelná dokonalá péče o detail. Audio od Bang & Olufsen budete často vypínat, ten koncert pro deset válců se neoposlouchá.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Sedačky jsou dokonalé, skvěle obejmou tělo a dokonale ho podepřou v zatáčkách. I díky nim dokonale cítíte, co se s autem děje.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz