náhledy
Honba za rychlostí je ve světě aut nekonečná. I v Česku vznikly vozy, které umí jezdit třístovkou a někdy i rychleji. Paradoxní je, že mezi těmi nejrychlejšími figurují sporťáky, které mají v útrobách motory kopřivnické Tatry, která už dávno osobní auta nevyrábí. Mezi nejrychlejšími je octavia upravená v Británii. A tušíte, proč je ve výběru i plátěný velorex? Nejrychlejší octavia není ta stříbrná, která vám visí na kufru na dálnici, i když si to její řidič myslí. Oblíbenou škodovku upravili Britové tak, že upalovala rychlostí 325 kilometrů v hodině na utažském týdnu rychlosti na dokonale hladkém solném jezeře (Bonneville Speed Week) v roce 2011.
Autor: Škoda
Innotech Mysterro je zapomenutý projekt, kterému byste ani nepřisoudili český původ. Je pravda, že v útrobách má 5,7litrový osmiválec od Chvroletu, ale zbytek je česká práce. Design je dílem jednoho z nejslavnějších českých autodesignérů Václava Krále. Z projektu nakonec sešlo, vznikl jeden kus, který teď oživuje parta nadšenců. A kolik měla tato vzácnost jet? Prý až 300 kilometrů v hodině.
Autor: Ondřej Kroutil, Auto Motor a Sport Classic
Osmiválcová Tatra MTX dodnes drží titul nejrychlejšího sériově vyráběného českého auta. Pravda, vyrobilo se jich jen pár. Dílo firmy Metalex a Václava Krále, od jehož úmrtí uplynulo právě deset let, dodnes okouzlí nadčasovými tvary. Supertatra, která dosahovala na svou dobu obdivuhodných výkonů především díky vynikající aerodynamice a vyšlechtěnému motoru Tatra, se představila v roce 1991. Nádherný český supersport se při rekordní jízdě rozjel na 265 kilometrů v hodině, ale prý by jel i víc. Lidé, kteří se kolem projektu pohybovali, tvrdí, že pří rekordním pokusu auto stále zrychlovalo. "Měli jsme krátkou rozjezdovou dráhu," upřesňuje jeden z nich.
Autor: Archiv
Praga R1R se má po 68 letech stát první osobní silniční pragovkou. Auto odvozené ze závodních speciálů už má schválení do provozu a probíhají závěrečné testy. Speciálů v ceně 5,3 milionu korun vznikne jen 38. Maximálka má dosahovat 270-300 kilometrů v hodině. R1R tak může po více než dvaceti letech sesadit z trůnu nejrychlejšího českého sériového auta supertatru.
Autor: Vít Šimánek, ČTK
Tatra Grafit je unikát, který vznikl v jediném exempláři. Ivan Labaška ho dokončil v roce 1991, ale od té doby změnilo auto několikrát podobu. V útrobách má stejně jako supertatra osmiválec z Kopřivnice. Auto s karbonovou karoserií má schválení k provozu na silnicích. Prý umí jet až 325 kilometrů v hodině. To dělá z grafitu společně s britskou octavií absolutně nejrychlejší auto vozící jméno české značky.
Autor: autowp.ru
Ptáte se, proč tu je jako nejrychlejší sériově vyráběná škodovka manažerský superb a ne Octavia RS230? Obě mají stejný motor a maximálku elektronicky omezenou na 250 kilometrů v hodině (to znamená, že by měly umět bez omezovače jet o něco rychleji). Jenže superb je podle tabulek výrobce rychlejší ve sprintu z nuly na sto. Superb má totiž o padesát koní vyšší výkon (280 k, Octavia RS 230). Takže superb je z nuly na stovce za 5,8 sekundy a octavia až za 6,7 sekundy.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
V čem umí být nejrychlejší slavný hadrák velorex? V couvání. Specifická konstrukce tříkolky s motorkovým agregátem totiž umožňuje natočit motor opačně. Velorex pak má k couvání stejné čtyři rychlosti jako na jízdu vpřed. Maximálka velorexu je tak 85 km/h dopředu i vzad.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz