O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze. Podívejte se na závod objektivem fotoreportéra iDNES.cz a MF DNES Michala Sváčka.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Vítězství v Le Mans si po dramatickém průběhu závodu přispala posádka Porsche, která přitom byla krátce po startu "odepsaná".
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Favorité letos v Le Mans měli především technické potíže, a tak se ty největší souboje odehrávaly především v nižších kategoriích.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
V Le Mans tradičně startují čtyři kategorie vozů: nejrychlejší prototypy LMP1 s továrními týmy, vozy LMP2 převážně týmů soukromých a dvě kategorie cestovních vozů GT: Pro a Am.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans je jeden z nejslavnějších závodů světa. Jmenuje se po něm dokonce celý seriál vytrvalostních závodů.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Velký mix aut různě rychlých aut na trati přináší řadu dramatických situací a střetů, po celých 24 hodin se neustále něco děje.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Letos musel na trať v Le Mans několikrát i safety car, řada řidičů nezvládla hlavně fázi přechodu dne do noci, tehdy se kupily chyby.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Při fázi safety-caru čekají auta vyjíždějící z boxové uličky na okamžik, až se vodící vůz (po trati se pohybují dva) objeví na cílové rovince, pak jsou vpuštěny.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Piloti rychlejších vozů v podstatě stále někoho předjíždějí, šedesát aut na třináctikilometrové trati představuje opravdu velký provoz.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Traťoví maršálové tak musí být neustále ve střehu. Dobrovolníci, kteří na okruhu pracují, se pochopitelně stejně jako jezdci za volanty vozů ve službě střídají.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Modrá vlajka (mává se s ní na jezdce, který se má nechat předjet, aby nezdržoval) je v Le Mans používána prakticky neustále.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Auta během závodu pravidelně zastavují na tankování. Slabší vozy tak činí třeba 35krát za závod. Výměna pneumatik neprobíhá při každém pit-stopu, ale třeba jednou za tři zastávky.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
V Le Mans se jede na co největší ujetou vzdálenost. V posledních letech jsou přitom souboje v jednotlivých kategoriích velmi vyrovnané a sami závodníci hovoří o tom, že už nejde o vytrvalostní závod, ale 24hodinový sprint.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Fanoušci mají po celý závod o zábavu postaráno a vlastně příliš nezáleží na tom, komu konkrétně fandí. Akce na trati je zábavná sama o sobě.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Den před závodem se v ulicích města Le Mans koná velká přehlídka jezdců, na které jsou k vidění různá krásná auta a prezentují se tu sponzoři.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Sprint startuje v sobotu ve tři hodiny odpoledne a je to opravdu velká událost. Tribuny jsou zaplněné a slavnostní zahájení závodu doprovází třeba i stíhačky.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Když se celé startovní pole na začátku závodu dá do pohybu, je to pořádný rámus.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Mechanici v boxech mají nachystány náhradní díly pro případ, že se s vozem něco stane. Opravovat mohou cokoli, ale jen v garáži, na trati si pilot musí pomoci sám.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Právě pravidlo, že na trati musí pilot vůz opravit sám a případně ho musí dovézt do boxů, letos potrápil favority.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Šanci bojovat o přední pozice tak dostaly i vozy nižší kategorie LMP2.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Ve třídě LMP1 letos bojovaly o vítězství týmy Toyota a Porsche a v podstatě všechny jejich vozy postihly problémy.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Pro Toyotu byla katastrofální právě noc, "horor" začal zhruba v jedenáct hodin večer.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
První vůz Toyoty s číslem 8 zastavil s problémem na elektromotoru na přední nápravě před jedenáctou hodinou večer a oprava trvala skoro dvě a půl hodiny. Tím se propadl na chvost pole.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Toyota číslo 7 byla dlouho ve vedení závodu, ale asi v jednu hodinu ráno se nedovedla po fázi safety-caru vrátit do závodního tempa. Kamui Kobayashi nakonec vůz odstavil s porouchanou spojkou na trati.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Tohle byl pro Toyotu číslo 9 poslední pit-stop. Krátce po něm asi v půl druhé ráno se vůz střetl s autem třídy LMP2, a ačkoli se Nicolas Lapierre snažil dovézt poškozený vůz do boxů, nepodařilo se to. Auto zůstalo stát pouhých 700 metrů od vjezdu do pit-lane.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej nakonec zastavil na trati a vyřadil ze závodu, vítězství si připsalo Porsche číslo 2, které na počátku závodu strávilo v garáži opravou elektromotoru na přední nápravě asi hodinu a půl a vracelo se na předposledním místě.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Posádka vozu číslo 2 se v průběhu noci a na začátku dne postupně prokousávala vzhůru pořadím, předjížděla jeden vůz za druhým a stahovala ztrátu mnoha okruhů.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Ještě štěstí, že jsou tovární hybridní speciály LMP1 o tolik rychlejší než zbytek pole. Časy na kolo jsou lepší o deset až patnáct sekund.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Díky tomu se nakonec Porsche číslo 2 probojovalo startovním polem vzhůru, a jelikož už se mu vyhnuly další potíže, nakonec zvítězilo.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
I Toyotě ve hře jeden vůz zůstal, ale opravené auto číslo 9 už mělo příliš velkou ztrátu na to, aby se stihlo dotáhnout na špičku. Skončilo deváté v celkovém pořadí.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Extra motivaci tak dostali i mechanici slabších týmů LMP2, protože jejich vozy najednou měly šanci probojovat se v pořadí hodně vysoko.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Zastávky v boxech nejsou v Le Mans zdaleka tak rychlé, jako ve Formuli 1, ale i tak je to doslova koncert mechaniků.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Unavení mechanici se snaží si mezi pit-stopy alespoň trochu odpočinout, ale v podstatě sotva zamhouří oči.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Největší souboje se odehrávaly v kategorii cestovních vozů GTE Pro. Ještě krátce před koncem závodu bylo pět vozů této třídy v jednom kole a o vítězství se bojovalo až do kola posledního. Triumf si nakonec připsal Aston Martin před vozy Ford a Corvette.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Grid-girls nejsou v Le Mans příliš obvyklou "ozdobou", ale některé týmy si je přeci jenom přivezly.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
K takovým patřil i slovenský tým ARC Bratislava, který letos v Le Mans debutoval a nakonec se dostal i do cíle. České účastníky letošní závod neměl žádné.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
V noci jedou závodní speciály stále se spuštěnými dálkovými světly. Dnes týmy používají LED světlomety nebo dokonce laserové lampy. Některým závodníkům velmi vadí odrazy světel ve zpětných zrcátkách.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
V noci je chladněji, motorům aut se lépe dýchá. Často zajíždějí piloti nejlepší časy za rozbřesku. Ještě není horko, ale je lépe vidět na trať.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
V kokpitu se jezdci střídají po třech až čtyřech hodinách. Moc času na spánek ovšem nemají,
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Slavný automobilový závod 24 hodin Le Mans vyhrálo letos potřetí za sebou Porsche.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Porsche před 258 tisíci diváky vylepšilo 19. vítězstvím vlastní rekord a před druhým Audi má náskok šesti triumfů.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
24hodinový závod v Le Mans
Autor: Michal Sváček, MAFRA
24hodinový závod v Le Mans
Autor: Michal Sváček, MAFRA
24hodinový závod v Le Mans
Autor: Michal Sváček, MAFRA
Svůj závodní tým má v Le Mans i čínská finanční skupina CEFC - podporuje stáj Manor. Čeští sportovní fandové CEFC znají díky tomu, že vlastní fotbalovou Slavii.
Autor: Michal Sváček, MAFRA
24hodinový závod v Le Mans
Autor: Michal Sváček, MAFRA
24hodinový závod v Le Mans
Autor: Michal Sváček, MAFRA
24hodinový závod v Le Mans
Autor: Michal Sváček, MAFRA
24hodinový závod v Le Mans
Autor: Michal Sváček, MAFRA
24hodinový závod v Le Mans
Autor: Michal Sváček, MAFRA