Tokijský autosalon je malý rozlohou (obejdete ho s přehledem za půlden), ale je to obrovský zážitek. Připadáte si tu jako v hračkářství, ve kterém si šílení vynálezci hrají na designéry. Je to hlavně festival ulítlostí a japonského autoprůmyslu. Toto je asi nejšílenější exponát na celém výstavišti. Tahle věc má jezdit tím dokonale rovným svislým čelním sklem napřed, co touto "zázračnou kapslí" (anglicky wonder capsule) chtěli autoři naznačit, jsme zatím nevymysleli. Třeba jen to, čím si stimulují fantazii.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
A teď ty ledničky: nic jiného těmto kapesním autíčkům přeci stát modelem nemohlo. Tokio jich je plné a vypadají nádherně.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Suzuki Spacia je k pomilování a navíc je uvnitř fantasticky prostorné.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přístrojovka vypadá k světu a kvalita materiálů ohromí. Sedačky jsou spíš křesla - velká, pohodlná a potažená na omak kvalitními látkami, boty se zaboří do huňatého koberce.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Toto je přímý konkurent toho malého suzuki. Honda N-box má také parádní design a neuvěřitelně prostornou kabinu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Jízdně tyto mýdlové krabičky žádný zázrak nebudou, pro poskakování do města je to ale geniální. Krabicoidní malinká karoserie s velkými prosklenými plochami se všude vejde, je přehledná, takže se a ní ve stísněných ulicích dobře manévruje.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Opravdovým specialistou na miniatury (v Japonsku se jim říká "kei-car" ) je ovšem Daihatsu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Značka, která před léty opustila Evropu, jich má v nabídce hned několik.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Na autosalonu se samozřejmě prezentují hlavně vize pro budoucnost. Kvůli těmto bláznivinám stojí Tokio za návštěvu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Tento koncept v podání Daihatsu kategorii "kei-cars" už o dost přerůstá, filozofii ale ctí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
A co že ty "kei-cars" jsou? Přesně se trefují do japonských zákonných limitů. Velikostí odpovídají maximálně nejmenším evropským autíčkům. Na délku nesmí měřit více než 3,4 metru, na šířku pak 1,48 metru. Omezený je i výkon motoru na maximálně 47 kW při objemu válců do 0,66 litru. Pokud auto tyto parametry splňuje, vztahují se na něj daňové výhody a majitel s ním může parkovat na speciálních vyhrazených místech v centrech japonských měst.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Tohle je asi nejspartánštější "kei-auto" na výstavišti. Všimněte si zadních sedadel. Ale pozor! Tohle Daihatsu Hijet má pohon všech kol!
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
A na přístrojovce tohle parádní rádio!
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Ledničkovitým designem se tyto automobilové bonsaje k sobě hodně přibližují.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Soutěží se hlavně ve vychytávkách. Hyundai třeba umí nabídnout provedení, které pomáhá nastoupit těm, kdo se špatně pohybují - sedadlo spolujezdce se umí vysunout úplně ven z kabiny (samozřejmě je na dálkové ovládání). Chybějící středový sloupek odhaluje pravděpodobně největší slabinu těchto "mýdlových krabiček": s bezpečností na tom nebudou nejlíp.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Určitě by ale udělaly parádu i v Evropě.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Na autosalonu nesmějí chybět krásné dívky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Tenhle sexy zadek patří chystané nové generace Mazdy 3.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
A z tohoto matně černého konceptu bude pravděpodobně nová Toyota Supra.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Koncepty Toyoty jsou stejně bláznivé jako u ostatních značek. Největší japonská automobilka, která se s koncernem Volkswagen přetahuje o pozici celosvětové jedničky, zabrala společně s Daihatsu, které vlastní, celý jeden pavilon tokijského výstaviště.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
A různých studií má ve své expozici nepočítaně.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Chlubí se také svým sportovním oddělením.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Takto si snílci u Toyoty představují komfortní cestování - dodávka přestavěná na kabinu letecké první třídy.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Do zahranaceného volantu vetkli tablet, který nahrazuje přístrojovku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Až si tak člověk říká, proč má v Evropě Toyota tak usedlou tvář a reputaci značky pro starší a pokročilé.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Většina konceptů samozřejmě počítá s autonomním řízením. Volant už není úplně volant, a když pilotování šoféra omrzí, přenechá vše na počítači.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Toyota má těch tváří ale několik. Toto není rolls, to je nová generace dvanáctiválcové Toyoty Crown. To je svébytná značka vyrábějící auta pro vládní špičky, vrcholový management a třeba taky speciální model pro tokijské taxikáře. Charismatická auta s retro designem vypadají skvěle. Škoda, že je třeba pod značkou Lexus (ta v Japonsku není), Toyota nenabídne i jinde na světě.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Honda podle všeho překonala období, kdy jim auta malovali Marťani, a zas to budou krásná fára. Tohle malé kupé má jezdit na elektřinu. Zatím je to koncept, ale Honda už ohlásila, že se do elektromobility pustí naplno.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Suzuki tuto svou retrofuturistickou kreaci nazvala e-Survivor. Koncept lehkého minimalistického terénního auta pohání elektromotory umístěné přímo u kol.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Studii postavila také automobilka specializovaná na motorky. Svalnatý pick-up značky Yamaha má netradičně řešenou kabinu: v přední řadě sedí tři vedle sebe a řidičova sedačka, která je uprostřed, je posunuta mírně vpřed.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Yamaha prezentuje zajímavé přibližovadlo, které vychází z tříkolových skútrů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Také motorkové firmy staví koncepty...
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
... a pracují na vývoji, třeba robotického motorkáře.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Stan na střechu je hit posledních sezon, předvést se s ním musí také nové Subaru XV, odmyslete si ty černé plasty a balonové gumy a vidíte novou imprezu, která se chystá i na český trh.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Modelem tomuto mohutnému crossoveru Nissanu stál asi bizon postavený jako origami.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Audi Q8 se brzy z podoby konceptu dopracuje do produkční fáze. Prototypy najíždějí testovací kilometry v okolí Ingolstadtu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V Tokiu je vidět ochutnávka v podobě konceptu, Amerika ho v modrém provedení viděla už v lednu v Detroitu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Lexus má dnes jasně rozpoznatelný designérský jazyk. Namísto škrabek a křivítek asi designérům a modelářům značka nakupila katany.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Na tokijském výstavišti, které leží hned vedle přístavu, je k vidění průřez japonským autoprůmyslem.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
A taky občas trochu bizarní expozice.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Auto s námi prý jednou bude bydlet, tento silniční vagonek Hondy je součást obýváku. Na palubě má fíkus a přístrojovku tvoří obrovitý displej, na kterém si řidič promítal animaci akvária.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Daihatsu umí i jiná auta než krabičky od mýdla.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Dnes hýbou světem nových aut SUV, dokazují to také japonské automobilky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Daihatsu nemá zrovna konzistentní designový jazyk, ale umí postavit hezké auto.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Tohle kupátko pojmenovali "compagno", z italštiny se to dá přeložit třeba jako "parťák".
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Auto, které je podle všeho zatím jen konceptem, má parádní interiér.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Podobných pojízdných kapslí na lidi je na autosalonu několik.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Honda má v japonské nabídce tento parádní kapesní roadster. Motor je u zadních poháněných kol, to se zalíbí každému milovníkovi aut.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
I z "kei-carsů samozřejmě umí postavit crossover.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Velikost automobilových bonsají se nejlépe pozná, když vedle stojí průměrně rostlý Japonec.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Japonská hravost je vyhlášená, automobilky tomu jdou ve svých expozicích naproti.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Autosalon Tokio 2017
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Tokijský autosalon je skromnější než ty evropské. Některé expozice jsou ale stejně impozantní.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Nissan chystá verzi Nismo nové generace modelu Leaf. Tuning elektromobilu, to tu ještě nebylo!
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Jméno Eclipse kdysi vozilo krásné kupátko Mitsubishi, dnes je to taky crossover. V nabídce podle všeho nahradí model ASX.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Japonské značky, které často nejsou v Evropě vůbec zastoupeny, vyrábějí také autobusy.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
A představují si, jak bude vypadat hromadná doprava v budoucnosti.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V této ambulanci leží figurína pacienta. Až si prohlédnete slečnu, uvidíte ho za ní.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Japonsko je plné stavitelů různých supersportů. Na autosalonu se ale neprezentují, toto je výjimka jménem Ikeya Formula.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Evropské automobilky budí velkou pozornost domácích, cizinci jsou zase paf z japonských kreací. To je autosalon Tokio, který má otevřeno do 5. listopadu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz