Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Poslední rozlučka s hranatým fiátkem

aktualizováno 
Ve fotoalbech na Rajče.net se objevila všeříkající fotoreportáž z likvidace Fiatu Cinquecento, které svému majiteli sloužilo skvěle do té doby, kdy náklady na opravu byly větší než cena samotného auta. A tak hranatá pětistovka zamířila na vrakoviště.

Likvidace Fiatu Cinquecento S | foto: schwarmer.rajce.idnes.cz

Hezkou fotogalerii nafotil uživatel schwarmer vlastně jen náhodou, likvidaci svého auta si chtěla majitelka nafotit sama, ale v důležitý moment jí došly baterie ve fotoaparátu.

"Bylo to auto kamarádky, z roku 1996, obsah 0,9 litru. Potkal ho osud druhého auta v rodině, takže vozilo děti do školky a jezdilo na nákup," popisuje autor fotek. "Spokojenost s autem, pokud vím, byla naprosto maximální. Nikdy nezklamalo, ani v zimě, motoricky v pořádku. Ovšem nastal čas technické kontroly a opravy plechů a šasi by značně přesáhly cenu auta. Nahradila ho mladší panda," popisuje. Majitelce nezbývá než vyjádřit upřímnou soustrast...

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".

Miniatura z Polska

Hranaté cinquecento je klasická výhradně třídveřová nákupní taška, která se dnes dá pořídit skoro zadarmo.

Je to skutečně extrémně malé auto, spíš než pro čtyři dospělé je to pro dva a dvě děti. Že se do auta ale pět lidí vejde, dokazovali hlavně Poláci, kde se model vyráběl, při svých výletech po Evropě v devadesátých letech. Ostatně, měli praxi z jiného kapesního fiata, legendárního malucha. Toho měla pětistovka nahradit, nakonec ji ale maluch (Fiat 126p) přežil ve výrobě o dva roky. Fiat Cinquecento nahradilo v roce 1997 zakulacenější seicento, které vydrželo ve výrobě na dnešní poměry neskutečných třináct let.

Cinquecento je tipem pro nenáročné řidiče, kteří potřebují jezdit na krátké vzdálenosti a mají hluboko do kapsy. "Protože jde o absolutně jednoduché auto v podstatě bez výbavy, nemá se na něm ani co pokazit," říká s nadsázkou Martin Seidl, manažer skladu autobazaru Auto Esa. Náhradní díly jsou navíc velmi levné. Připravte se ale na to, že komponenty obecně nejsou moc odolné. Což se projevuje nejčastěji na výfuku, ložiskách kol, spojce nebo brzdách.

Cinquecento nikdy nemělo posilovač řízení, mohlo ale dostat dokonce obrovské střešní okno kryté plátnem a třeba i klimatizaci.

Ve své době patřil tento fiátek k nejlevnějším autům na trhu. S délkou 3,23 metru a 170litrovým kufrem také patřil k nejmenším.

Likvidace Fiatu Cinquecento S

Cinquecento (italsky pět set) oblékl do hranatého kabátu Giorgetto Giugiaro. I přes na pohled nepříliš aerodynamické tvary má třídveřová karoserie nečekaně dobrý součinitel vzduchu Cx=0,33, tedy stejně jako o generaci mladší a o poznání modernější Škoda Fabia první generace. Karoserie cinquecenta ale není moc tuhá, bourané kusy jsou dobré tak akorát do šrotu.

Nad poháněná přední kola bylo na výběr ze tří motorů. Nejmenší dvouválec 0,704 l s výkonem 22 kW/30k byl původem z malucha, následoval 0,9 litr (nejprve 903 ccm, pak 899 ccm) s výkonem 29 kw/40 k (ten zase pamatoval Fiat 850) a ke konci kariéry ještě 1,1 FIRE ve verzi Sporting 54k (40 kW). Stojí za pozornost, že nejmenší ležatý motor byl mezi předními koly uložen podélně, další dva příčně. Nula-sedmička měla čtyřstupňový manuál, dva větší motory dostávaly pětistupňový. Na některých trzích se zpočátku nabízely ještě karburátorové verze prvních dvou motorů. Cinquecento Sporting zase dokonce závodilo v rally.

Fotogalerie na Rajce.net






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.