Likvidace Fiatu Cinquecento S

Likvidace Fiatu Cinquecento S | foto: schwarmer.rajce.idnes.cz

Autofotka týdne: Poslední rozlučka s hranatým fiátkem

  • 32
Ve fotoalbech na Rajče.net se objevila všeříkající fotoreportáž z likvidace Fiatu Cinquecento, které svému majiteli sloužilo skvěle do té doby, kdy náklady na opravu byly větší než cena samotného auta. A tak hranatá pětistovka zamířila na vrakoviště.

Hezkou fotogalerii nafotil uživatel schwarmer vlastně jen náhodou, likvidaci svého auta si chtěla majitelka nafotit sama, ale v důležitý moment jí došly baterie ve fotoaparátu.

"Bylo to auto kamarádky, z roku 1996, obsah 0,9 litru. Potkal ho osud druhého auta v rodině, takže vozilo děti do školky a jezdilo na nákup," popisuje autor fotek. "Spokojenost s autem, pokud vím, byla naprosto maximální. Nikdy nezklamalo, ani v zimě, motoricky v pořádku. Ovšem nastal čas technické kontroly a opravy plechů a šasi by značně přesáhly cenu auta. Nahradila ho mladší panda," popisuje. Majitelce nezbývá než vyjádřit upřímnou soustrast...

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".

Miniatura z Polska

Hranaté cinquecento je klasická výhradně třídveřová nákupní taška, která se dnes dá pořídit skoro zadarmo.

Je to skutečně extrémně malé auto, spíš než pro čtyři dospělé je to pro dva a dvě děti. Že se do auta ale pět lidí vejde, dokazovali hlavně Poláci, kde se model vyráběl, při svých výletech po Evropě v devadesátých letech. Ostatně, měli praxi z jiného kapesního fiata, legendárního malucha. Toho měla pětistovka nahradit, nakonec ji ale maluch (Fiat 126p) přežil ve výrobě o dva roky. Fiat Cinquecento nahradilo v roce 1997 zakulacenější seicento, které vydrželo ve výrobě na dnešní poměry neskutečných třináct let.

Cinquecento je tipem pro nenáročné řidiče, kteří potřebují jezdit na krátké vzdálenosti a mají hluboko do kapsy. "Protože jde o absolutně jednoduché auto v podstatě bez výbavy, nemá se na něm ani co pokazit," říká s nadsázkou Martin Seidl, manažer skladu autobazaru Auto Esa. Náhradní díly jsou navíc velmi levné. Připravte se ale na to, že komponenty obecně nejsou moc odolné. Což se projevuje nejčastěji na výfuku, ložiskách kol, spojce nebo brzdách.

Cinquecento nikdy nemělo posilovač řízení, mohlo ale dostat dokonce obrovské střešní okno kryté plátnem a třeba i klimatizaci.

Ve své době patřil tento fiátek k nejlevnějším autům na trhu. S délkou 3,23 metru a 170litrovým kufrem také patřil k nejmenším.

Likvidace Fiatu Cinquecento S

Cinquecento (italsky pět set) oblékl do hranatého kabátu Giorgetto Giugiaro. I přes na pohled nepříliš aerodynamické tvary má třídveřová karoserie nečekaně dobrý součinitel vzduchu Cx=0,33, tedy stejně jako o generaci mladší a o poznání modernější Škoda Fabia první generace. Karoserie cinquecenta ale není moc tuhá, bourané kusy jsou dobré tak akorát do šrotu.

Nad poháněná přední kola bylo na výběr ze tří motorů. Nejmenší dvouválec 0,704 l s výkonem 22 kW/30k byl původem z malucha, následoval 0,9 litr (nejprve 903 ccm, pak 899 ccm) s výkonem 29 kw/40 k (ten zase pamatoval Fiat 850) a ke konci kariéry ještě 1,1 FIRE ve verzi Sporting 54k (40 kW). Stojí za pozornost, že nejmenší ležatý motor byl mezi předními koly uložen podélně, další dva příčně. Nula-sedmička měla čtyřstupňový manuál, dva větší motory dostávaly pětistupňový. Na některých trzích se zpočátku nabízely ještě karburátorové verze prvních dvou motorů. Cinquecento Sporting zase dokonce závodilo v rally.