Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francie hodlá zmírnit bodový systém pro řidiče

  19:14aktualizováno  19:14
Francouzská vláda upustila od své původní neústupnosti a hodlá zmírnit bodový systém pro řidiče, přestože zlepšil bezpečnost na místních silnicích.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

 Vede ji k tomu narůstající reptání automobilistů, které se zdá v něčem oprávněné a které by mohlo ovlivnit i výsledek parlamentních voleb v příštím roce, napsal francouzský týdeník L'Express.

Pro zhruba 40 milionů místních řidičů platí bodový systém od 1. července 1992. Jeho zavedení tehdy provázely mohutné protesty, ale vláda neustoupila.

Nyní ji postrašila policejní zpráva, že by letos mělo být odebrán řidičský průkaz pro ztrátu bodů kolem 70.000 řidičů, zatímco v roce 2001 to bylo 21.000. Navíc se objevila spekulace, že v příštích letech by se to mohlo týkat sedmi milionů automobilistů.

popisek ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA
VŠE O BODOVÉM SYSTÉMU ...ZDE

Prudké zvýšení počtu ztracených bodů a řidičských oprávnění si sdružení automobilistů vysvětluje především zvyšováním počtu automatických radarů od roku 2003. Nyní jich je v zemi téměř tisíc a v roce 2005 jejich záznamy představovaly 75 procent všech pokut za překročení rychlosti. Přitom 80 procent jich bylo za překročení o méně než 20 kilometrů v hodině.

Advokát, který se specializuje na obranu řidičů před ztrátou řidičského průkazu, Eric de Caumont uvedl příklad starší paní, která nyní obdržela sdělení o odebrání průkazu kvůli rychlosti. Dvanáct dní za sebou projížděla kolem stejného radaru a vždy překročila povolenou maximální rychlost o jeden až čtyři kilometry za hodinu. Takové odejmutí řidičského průkazu je podle něj nespravedlnost.

Předseda sdružení Občané silnice Bernard Darniche řekl, že nespokojenost řidičů zvyšuje také skutečnost, že úřady ztrácejí kontrolu nad evidencí a sdělováním počtu ztracených bodů, řidiči pak často nemají přehled, jak na tom jsou.

"Obdržel jsem dopis, že mi byly odebrány tři body 10 měsíců po přestupku, o kterém mě do té doby nikdo neinformoval," citoval jednoho řidiče list. Podle něj tak někteří řidiči jezdí, aniž vědí, že přišli o řidičské oprávnění, tedy i pojištění. Zvyšuje se počet soudů kolem bodového systému.

To vše vážně znepokojuje pravicového premiéra Dominiqua de Villepina, který řeší dilema, jak utišit zlost řidičů a přitom nezpochybnit zlepšování bezpečnosti silniční dopravy, kterou bodový systém přinesl. Zatímco například v roce 2001 zemřelo na místních silnicích 7720 lidí, loni to bylo 4975.

Mluvčí Ligy pro silniční bezpečnost Genevieve Jurgensenová odsoudila záměr vlády s tím, že se jedná o "patologické bláznění z ryze volebních důvodů". Tvrdě se postavila proti zvyšování počtu bodů a i jen malému zvýšení maximální rychlosti.

Zvýšení o pět kilometrů v hodině ve městě by podle ní zvýšilo počet zabitých o 30 procent. Za nevhodné označila i zkrácení doby, po které řidiči mohou po ztrátě oprávnění získat nové. Právě to prý vláda chce především udělat. "Není možné měnit obratem ruky zákon, který zachránil tisíce lidských životů!" řekla mluvčí týdeníku.

Francouzští řidiči mají 12 bodů, po jejichž ztrátě přicházejí o řidičský průkaz, který se zničí. Mají šest měsíců na zpytování svědomí a teprve poté se mohou ucházet o nové oprávnění složením zkoušek z pravidel silničního provozu.

Mohou se také bránit proti odebrání průkazu pomocí advokáta, ale stojí to v průměru 3500 eur (asi 100.000 korun) a výsledek není předem jasný.

V Česku byl podobný bodový systém zaveden teprve letos 1. července a zatím tedy nevedl k odebrání velkého počtu řidičských průkazů. Ze začátku snížil počet mrtvých na silnicích, ale od září podle statistik řidičům otrnulo a počet obětí opět vzrostl.

Autor:


Témata: Radar


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.