Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francie kvůli skandálu VW proměří emise aut, bude je losovat

  15:00aktualizováno  15:00
Od příštího týdne se ve Francii začnou na pozadí skandálu Volkswagenu provádět náhodné testy na stovce aut různých výrobců, která se v zemi prodávají. Auta ke kontrole budou vybírána losováním a na vyhodnocení testů bude dohlížet nezávislá komise.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Na testech se dohodla vláda s představiteli všech domácích a zahraničních výrobců, kteří prodávají svá auta ve Francii. „Cílem testů je ukázat, že podvody, jaké se vyčítají německé automobilce Volkswagen, se aut ve Francii netýkají,“ vysvětlila francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová v rozhlasové stanici Europe 1.

Stovka vozidel ke kontrole ve Francii bude vybírána losováním a na vyhodnocení testů bude dohlížet nezávislá komise, upřesnila Royalová.

Aféra dieselgate

Oznámení přišlo poté, co studie místního úřadu Inovev uvedla, že by se podvody s emisemi u německých vozidel mohly ve Francii týkat více než milionu aut. Má se to týkat především některých aut typů Audi, Polo a Golf, ale i některých modelů značek Škoda a Seat, upřesnil portál 20minutes.

Royalová současně odmítla žádost vedoucí představitelky místních ekologických aktivistů Emmanuelly Cosseové, aby se ve Francii do roku 2025 zakázala všechna auta s naftovými motory. Zdůraznila, že je pro postupné omezování naftových aut a velké investice do elektrických aut, ale požadavek Cosseové by podle ministryně poškodil Francii. V zemi totiž auta s naftovými motory tvoří polovinu všech vozidel.

„Nelze řešit tak vážné problémy vyhlašováním ideologických sloganů na úkor francouzských zájmů,“ prohlásila Royalová, bývalá dlouholetá životní partnerka nynějšího francouzského socialistického prezidenta Françoise Hollanda.

Americké úřady nedávno Volkswagen obvinily, že v USA vybavila téměř půl milionu aut zařízením pro obcházení emisních testů, a německý podnik pak přiznal, že tento software instaloval do celkem 11 milionů svých vozů. Firmě za to v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard Kč) a začalo tam proti ní trestní vyšetřování; skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.

Auta v podezření

Přehled aut, která mohla mít motory z aféry dieselgate

Škoda Superb
Audi TT RS
Volkswagen Beetle (8. října 2012, Praha)

Vyšetřování oznámilo i Norsko. „Vzhledem k odhalení rozsáhlého podvodu firmy Volkswagen ve Spojených státech a Evropě finanční sekce policie vyšetří, zda byl takto spáchán v Norsku zločin a zda podvod měl nějaký dopad na modely aut, které se dovezly (z Německa) do naší země,“ uvedla norská policie v prohlášení.

Indická vláda nařídila úřadům, aby zjistily, zda Volkswagen používal dotyčný software i ve vozech dovážených do Indie. V Indii však neplatí tak přísné ekologické zákony jako v USA. V Indii se dosud prodávají modely koncernu Volkswagen, které mají sledovanou generaci podezřelých dieselových motorů EA 189.

USA zpřísní měření emisí

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA), která celý skandál medializovala, zpřísní a rozšíří měření výfukových emisí u všech osobních a lehkých užitkových vozů.

EPA všechny výrobce automobilů prodávaných na americkém trhu uvědomila, že bude požadovat dodatečné testovaní každého nového vozu, tedy i benzinových modelů, aby zjistila, zda splňují emisní normy nejen ve zkušebnách, ale i při běžném provozu na silnicích. „Neřekneme jim, jak budou tyto zkoušky vypadat. Nemusí to vědět,“ řekl novinářům šéf oddělení EPA pro dopravu a kvalitu ovzduší Chris Grundler.

Zákaz prodeje Volkswagenů

Švýcarsko kvůli emisnímu skandálu dočasně zastavilo prodej některých aut koncernu VW s dieselovými motory. Opatření se týká i vozů značky Škoda vyráběných v Mladé Boleslavi. Čtěte více

Změna testovacích metod by mohla pro automobilky znamenat zvýšené náklady a větší regulační překážky při získávání certifikace nových modelů pro americký trh. Podobné opatření směrem k testování v reálných podmínkách prosazuje i Evropská komise.

Volkswagenu za obcházení emisních testů v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard Kč). Skandál začalo vyšetřovat americké ministerstvo spravedlnosti, které dnes uvedlo, že své kriminální vyšetřování „myslí vážně“. Případ vyšetřují i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

V reakci na skandál ve středu rezignoval generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn. Dozorčí rada v pátek jmenovala jeho nástupce, dosavadního šéfa automobilky Porsche Matthiase Müllera.

Německý automobilový koncern Daimler popřel obvinění ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH), podle kterého firma podobně jako její rival Volkswagen manipulovala s údaji o emisích svých vozidel. Rovněž BMW prohlásila, že systémy kontrolující emise výfukových plynů u jejích vozů jsou aktivní jak při testování, tak na silnici.

Postoj zemí ke krizi v německém Volkswagenu

BRITÁNIE

Britský ministr dopravy Patrick McLoughlin uvedl, že vláda hodlá spolupracovat s výrobci vozidel, aby zajistila rozšíření podvodů s emisemi v automobilovém průmyslu.

ČESKÁ REPUBLIKA

Škoda Auto a Volkswagen prodaly v letech 2009 až 2013 přes 150 000 nových vozů, z nichž značná část měla agregáty TDI typu EA 189, kterých by se mohl týkat problém s obcházením měření. Do prodejů jsou však zahrnuty i motory, kterých se problém netýká, uvedl Svaz dovozců automobilů a automobilky. Podle analytiků by ale kauza neměla mít zásadní vliv na české hospodářství.

EVROPSKÁ UNIE

Evropská komise požádala členské státy unie, aby prošetřily kolik vozů může být kauzou zasaženo. Regulační orgány unie uvedly, že jsou v kontaktu s automobilkou VW i americkými úřady a vyzvaly státy unie, aby dohlédly na přísné dodržování emisních limitů.

FRANCIE

Ve Francii se začnou na pozadí skandálu provádět náhodné kontroly na stovce aut různých výrobců, která se v zemi prodávají. Auta ke kontrole budou vybírána losováním a na vyhodnocení testů bude dohlížet nezávislá komise. Francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová zároveň požádala americké úřady o další informace o případu.

INDIE

Přistoupila také ke kontrole vozidel značky VW.

ITÁLIE

Země zahájí vlastní vyšetřování celé kauzy a hodlá zkontrolovat tisíc vozů značky VW.

JIŽNÍ KOREA

Ministerstvo životního prostředí uvedlo, že bude prošetřovat 4000 až 5000 automobilů Volkswagen Jetta, Golf a Audi A3 vyrobených v letech 2014 a 2015.

MEXIKO

Země bude kontrolovat vozy VW, v případě zjištění nedostatků zahájí příslušné kroky.

NĚMECKO

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt potvrdil, že automobilka manipulovala s měřením i v Evropě. Ministerstvo dále uvedlo, že pošle do VW vyšetřovací komisi, která bude mluvit s výkonnými šéfy společnosti a vyžádá si příslušné dokumenty.

NIZOZEMSKO

Země žádné samostatné kontroly vozů neplánuje.

NORSKO

Norský národní úřad pro vyšetřování a stíhání hospodářské a environmentální kriminality oznámil, že norská policie zahájí vyšetřování, zda emisní skandál Volkswagenu neporušuje zákony v Norsku. Mimo jiné chce zjistit, zda vozy s naftovým motorem, u kterých bylo možné manipulovat s emisními měřeními, byly dovážené i do Norska.

RUSKO

Ruský regulátor si vyžádal informace od VW o dieselových motorech automobilky.

ŠPANĚLSKO

Ministr průmyslu, energetiky a cestovního ruchu José Manuel Soria prohlásil, že počká na další informace z Volkswagenu, a dodal, že doufá, že kauza nebude mít vliv na nedávno avizované investice VW ve Španělsku.

ŠVÉDSKO

Ve Švédsku byly právě dokončeny roční kontroly emisí, nicméně země nevyloučila další přísné kontroly vozů VW v příštím roce.

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.