Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit jen osmdesát

aktualizováno 
Francouzi budou muset na silnicích zřejmě už příští rok zpomalit. Vláda plánuje, že sníží rychlost na okreskách ze současné devadesátky na osmdesátku. Organizace bránící práva řidičů chystají protesty a tvrdí, že opatření nebude mít žádný efekt.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Milion a půl podpisů pod peticí, plánované protesty. Nic z toho zřejmě neodradí francouzské ministerstvo vnitra, aby v celé zemi snížilo maximální povolenou rychlost na běžných silnicích z devadesátky na osmdesátku. Ta má začít plošně platit na všech silnicích mimo obce, kde nejsou jednotlivé jízdní směry oddělené svodidly nebo jinou pevnou překážkou. Kromě dálnic a rychlostních silnic to bude v podstatě všude.

Francouzská komise pro bezpečnost v dopravě argumentuje především snížením nehodovosti. Podle ní nepomůže ani tak samotná nižší rychlost jako sjednocení povoleného maxima pro všechna vozidla. Zatímco osobní auta a motorky dnes mohou jezdit po okreskách devadesát, kamiony a autobusy musí dodržovat osmdesátku. Nižší limit platí i pro řidiče osobních aut, kteří mají řidičák kratší dobu než dva roky. To podle komise ponouká „rychlejší“ řidiče k předjíždění.

Dva roky testování, utajené výsledky

Francie snížení rychlosti prověřuje dva roky. Ve hře byl ještě jeden návrh – na nebezpečných úsecích by se rychlost snížila na osmdesátku, naopak na přehledných a bezpečných úsecích by stoupla na stovku. Tento plán ale padl pod stůl. Znamenal by totiž vyhodnocení a přeznačení více než milionu kilometrů silnic, které ve Francii jsou.

Nižší ministerstvo poslední dva roky testovalo na několika úsecích francouzských národních silnic. Osmdesátka platila celkem na 81 kilometrech silnic, na nichž francouzské centrum dopravního výzkumu sledovalo nehodovost i plynulost provozu. „Pět měsíců po skončení testu nevydalo centrum dopravního výzkumu žádnou zprávu. Alespoň ne veřejně,“ stojí v prohlášení Ligy na obranu řidičů (LDC). Ta iniciovala petici proti snížení rychlosti, kterou podepsalo přes jeden a půl milionu Francouzů.

Ve většině Evropy platí devadesátky, extrémní jsou Švédové

Představitelé LDC zpochybňují, že by snížení rychlosti vedlo k nižší nehodovosti. Upozorňují například na to, že ve Velké Británii, kde platí mimo obec limit 60 mil v hodině (tedy asi 96 kilometrů za hodinu), je nehodovost nižší než ve Francii. A napadají i další studii, kterou argumentuje vláda – podle ní snížení rychlosti o jedno procento odpovídá snížení počtu vážných nehod o čtyři procenta. „Matematicky vzato by to znamenalo, že kdybychom snížili rychlost o 25 procent, žádné nehody by nebyly,“ konstatuje komentátor francouzského týdeníku Le Point Jacques Chevalier.

LDC nevylučuje, že proti plánu vlády bude protestovat. Už v roce 2015, kdy se o snížení začalo mluvit, uspořádala protestní blokádu, do které se zapojily tisíce motocyklistů. Vláda naopak plánuje kampaň, která má snížení rychlosti Francouzům vysvětlit. „Bude nezbytné řidičům vysvětlit, proč toto opatření zavádíme,“ konstatoval francouzský premiér Édouard Phillipe.

Pokud Francie nižší rychlost zavede, rozšíří současnou čtveřici zemí Evropské unie, kde nižší limit platí – Dánsko, Finsko, Irsko a Nizozemsko. Mimo Unii mají nižší limit ještě Švýcarsko, Norsko a některé balkánské země. Ještě přísnější jsou Švédové, v zemi je legální pouze sedmdesátka. Naopak Rakousko a Německo na okreskách povolují stovku, Anglie zmíněných 60 mil v hodině. Všude jinde, Českou republiku nevyjímaje, platí devadesátka.

Půl promile v krvi zůstává legální

Součástí novely zákona, která má rychlost ve Francii snížit, mělo být i sjednocení maximálního povoleného množství alkoholu v krvi. Dnes mohou řidiči osobních aut a motorek jezdit s půl promile, ale pro profesionály řídící nákladní auta nebo autobusy ale platí limit 0,2 promile. Ten měl nově platit pro všechny, ale tato změna nakonec z návrhu zákona vypadla.

Autoři:



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

VW hlásí úspěšný vstup do nového roku, odbyt vzrostl o desetinu

Volkswagen T-ROC

Německý automobilový koncern Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto, zažil nejlepší vstup do nového roku ve...

Génius Giugiaro má 80 let, maloval Uno, Golf, Polonez i čínská auta

Škoda 720

Jeden z nejslavnějších automobilových designérů všech dob slaví letos osmdesátiny, přesně před padesáti lety, v únoru...

Génius Ledwinka, otec nejslavnějších tatrovek, se narodil před 140 lety

Zadní pohled na Tatru 77

Rakouský automobilový konstruktér Hans Ledwinka, který se narodil před 140 lety, 14. února 1878, v dolnorakouském...

Najdete na iDNES.cz