Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francie vs. Itálie: 4:3 na automobilovém hřišti

aktualizováno 
Francie a Itálie hrají v současnosti nejlepší fotbal na světě. Obě země sehrávají neméně důležitou roli ve světě automobilů. Značky jako Fiat nebo Citroen jsou známé skoro po celém světě stejně dobře jako jména Zidane a Buffon. Ještě než si to obě fotbalové mocnosti rozdají v neděli na berlínském stadionu o titul mistra světa, nahlédněme do současnosti i minulosti obou zemí z pohledu automobilů.

Finále mistrovství: Itálie v. Francie | foto: iDNES.cz

Nová auta si více kupují Italové
Ačkoliv má Francie větší počet obyvatel (60,7 milionů) než Itálie (58,7 milionů), nových aut se letos prodává více v jihoevropské zemi.

Podle údajů sdružení ACEA, které spojuje evropské automobilky, se v Itálii od ledna do května letošního roku prodalo 1 115 356 nových vozů v čele právě s italskými značkami. Také ve Francii se prodávají hlavně francouzská auta, ale celkovými prodeji za svým fotbalovým soupeřem zaostává.

Francouzští zákazníci si za prvních pět letošních měsíců ze showroomů odvezli 885 492 nových osobních aut. A zatímco francouzský trh s automobily je v útlumu a meziročně poklesl o dvě procenta, italský míří vzhůru s meziročním nárůstem přes 12 procent.

Itálie – Francie 1:0

***

V Evropě vedou francouzské značky
Francie jasně předčí Itálii v prodejích osobních aut v zemích Evropy. Za prvních pět letošních měsíců udal francouzský koncern PSA sdružující Peugeot a Citroën v zemích Evropské unie 881 886 aut a Renault přidal dalších 584 203 vozů.

Naproti tomu koncern Fiat ovládající i značky Lancia, Alfa Romeo či Ferrari a Maserati zaujal mezi lednem a květnem 2006 jen 520 668 evropských zákazníků. Oběma francouzským koncernům se v Evropě v posledních letech daří velmi dobře, PSA je druhým nejúspěšnějším evropským prodejcem po koncernu Volkswagen.

Zato Fiat se teprve vzpamatovává ze špatných let. Velkou nadějí italské značky je nyní nový Fiat Punto, který se bude na trhu prát s Peugeoty 207 i Renaultem Clio.

Itálie – Francie 1:1

***

Na počet firem v branži vítězí Itálie
Která ze zemí fotbalových finalistů má více firem podnikajících v automobilové výrobě? Podle databáze Autoindex sídlí v Itálii 57 společností jako je Fiat, Ferrari ale i různých výrobců autosoučástek a příslušenství.

V seznamu figurují také známé karosárny Bertone, Pininfarina nebo Italdesign. Ve Francii uvádí Audoindex jen 50 společností s automobilovým zaměřením. Vedle známých značek databáze uvádí i malé automobilky Ligier, Matra nebo Bugatti. Pro zajímavost: Českých výrobců je v databázi Autoindex devatenáct.

Itálie – Francie 2:1

***

Francouzských nejlepších aut roku je více
Ocenění Car Of The Year dostaly ve více než čtyřicetileté historii novinářské ankety francouzské modely celkem čtrnáctkrát, zatímco auta s italským rodokmenem jen jedenáctkrát.

Posledním titulem pro nejlepší auto roku se honosí Renault Clio, který vyhrál anketu už podruhé. Titul však získávají všechny tři francouzští výrobci. Renault mimo jiné i za Mégane, Citroen v minulosti třeba za model XM a Peugeot nedávno za svou třistasedmičku.

Titul dvakrát získala i dnes už neexistující francouzská Simca, která patřívala v letech svých úspěchů americkému Chrysleru. Italským značkám nejvíce titulů posbíral Fiat s modely Punto, Brava nebo Tipo.

Itálie – Francie 2:2

***

Na design je to remíza
Tvarovou kreativitu nelze upřít francouzským ani italským výrobcům aut. Ve srovnání s převážně konzervativním japonským či německým přístupem k automobilovému designu patří auta z Francie i Itálie na silnicích k příjemnému osvěžení.

Renault navíc naučil Evropu zálibě k vozům MPV, když přivedl na svět model Espace. Také Renault Mégane, Peugeot 206 a hlavně starší citroeny slaví nebo dříve slavily úspěch u zákazníků více než technikou díky líbivým tvarům.

To stejné platí pro italské Alfy Romeo nebo v Česku málo vídané lancie. Často však pro italské i francouzské značky platí, že po designově uznávaném a zákazníky oblíbeném modelu přijde jeho nástupce, který už nejpřísnější nároky na design nesplňuje.

Itálie – Francie 3:3

***

V kvalitě jsou o krůček napřed francouzská auta
Už nějakou dobu platí, že nejkvalitnější auta dělají japonské značky a němečtí výrobci usilují o podobné renomé. O francouzských i italských vozech se v souvislosti s kvalitou moc nehovoří. Jak vozy z Francie a Itálie vidí v tomto ohledu nestranný německý trh?

Podle minulý týden uveřejněných statistik J.D.Power 2006 o spokojenosti německých motoristů s různými značkami aut jsou na tom francouzské i italské vozy neslavně. Všechny jsou v podprůměru, daleko za japonskými, německými výrobci i českou Škodou. Nejlépe je na tom Alfa Romeo na 15. místě ze 28 sledovaných značek. Renault je osmnáctý a Citroen spolu s Peugeotem o další příčku vzadu.

Fiatu patří v průzkumu spokojenosti v Německu 24. místo. K podprůměru patří Franci i Itálie v dalších německých statistikách – žebříčku technických kontrol TÜV. Na německé obdoby STK například přijíždí s menším počtem závad mezi auty starými 4 až 5 let oproti průměru jen Citroen Xantia. Ostatní francouzské i italské modely patří k podprůměru.

A podobně dopadá i další statistika, tentokrát německého autoklubu ADAC, který hodnotí jednotlivé modely podle závad, k nimž vysílá své žluté anděly. Francouzská auta jsou podle těchto zkušeností většinou v podprůměru, ale Fiat je s puntem mezi malými auty předposlední a s modelem Stilo v porovnání vozů nižší střední třídy dokonce poslední.

Itálie – Francie 3:4

***

Francie v tomto malém porovnání Itálii tedy těsně poráží. Divák finále mistrovství světa by však po gólovém půstu posledních zápasů asi přivítal sedm padlých branek, které mu přisoudilo toto srovnání.

Jaké auto vybrat? Francouzské nebo italské? HLASUJTE ZDE...

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.