Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzské hnutí Vypuštění útočí na vozy 4x4

  0:01aktualizováno  0:01
Skrývají se pod rouškou tmy a tváře si maskují respirátory. Přikradou se k vybranému vozu 4x4 a naučeným pohybem odšroubují ventilek. Hnutí Vypuštění se rychle stalo postrachem majitelů terénních aut v Paříži i jinde ve Francii. Žádá omezení ekologicky nešetrných aut ve městech.

Členové hnutí Vypuštění (Les dégonflés) jezdí po městě na kolech v respirátorech. Jejich transparenty hlásají: "4x4 - více znečištění!"

Za noc stihnou vypustit všechny čtyři pneumatiky i u 30 terénních aut.

Majiteli vozu vždy nechají vzkaz za stěračem, kde ho upozorní na neúnosné dopady jeho auta na životní prostředí.

Vybraný vůz pak často ještě postříkají blátem a nalepí na něj samolepku s logem hnutí, na které je zeměkoule rozjetá v půli pneumatikou s terénním vzorkem. Dalším trestem pro řidiče je skutečnost, že samolepka téměř nelze sundat z laku auta. Své "úlovky" zveřejňují na svém webu degonfle.blog.org. Z každé noci je zde možné najít fotografie vypuštěných aut.

Ve svém prohlášení uvádějí, že si je sice vláda vědoma problému, ale "ustupuje lobbingu automobilového průmyslu". Vozy 4x4 se tak podle nich "neustále rozvíjejí a jezdí po městech bez jakéhokoli smyslu". Málokterý majitel off-roadu totiž se svým vozem někdy opravdu zavítal do terénu.

Vypuštění upozorňují, že vozy 4x4 produkují až čtyřikrát víc škodlivin než běžná osobní auta. "Je to móda, snobismus, je to po všech stránkách škodlivé," podotýkají.

Na webu Dégonflés mají prostor i odpůrci hnutí či poškození majitelé vozů 4x4. Ti se pak vyjadřují, že se proti nim rozpoutala další etapa "honu na čarodějnice". Mezi příznivce hnutí se však rychle přidalo mnoho převážně mladých lidí. Mnoho z nich kampaň "anti4x4" podporuje i na svém blogu, kde svůj názor na džípy dávají najevo i karikaturami.

Prodej terénních aut přitom roste třikrát rychleji než ostatních typů automobilů. Jen ve Francii se loni prodalo už 105 tisíc a letos se čeká zvýšení na 120 tisíc vozů. Pařížská radnice přitom loni doporučila jízdy vozů 4x4 ve městě omezit a radní dokonce hovořili o úplném zákazu. Žádné opatření ale nakonec nepřijali. - více zde

Také francouzská vláda se snažila omezit neustálý nárůst terénních aut. Navrhla proto, aby byl nákup ekologicky nešetrných vozů daňově znevýhodněn. I v tomto případě však zapůsobili automobiloví lobbisté. Jisté výhrady dokonce vyslovila i Evropská komise. Ta podle ČTK poukázala na to, že by mohli být penalizováni zahraniční výrobci silných vozů.

Čtěte také:
Florencie obry nechce: NE pro SUV! 
Teréňáky na odstřelZastupitelstvo perly Toskánska schválilo začátkem prosince roku 2004 vyhlášku "proti SUV". Do centra Florencie nemohou vjíždět auta těžší než 1800 kg a s průměrem kol větším než 700 mm. Je to reakce na vzrůstající množství aut typu SUV ve městě...VÍCE

Logo hnutí Les dégonflés (vypuštění)

Členové hnutí Vypuštění (Les dégonflés) jezdí po městě na kolech v respirátorech. Jejich transparenty hlásají: "4x4 - více znečištění!"

Skrývají se pod rouškou tmy a tváře si maskují respirátory. Přikradou se k vybranému vozu 4x4 a naučeným pohybem odšroubují ventilek.

Za noc stihnou vypustit všechny čtyři pneumatiky i u 30 terénních aut.

Za noc stihnou vypustit všechny čtyři pneumatiky i u 30 terénních aut.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.