Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzský playboy vyráží na lov: první svezení s Peugeotem RCZ

aktualizováno 
Peugeot RCZ vypadá skvěle. Uděláte s ním obrovskou parádu a kromě ženských se za vámi budou otáčet i chlapi, sportování ale v povaze nemá.

Peugeot RCZ | foto: Peugeot

Výjimečný je RCZ už svým jménem. Není složené ze třech čísel s nulou uprostřed, jak jsme zvyklí (o tuhle podobu označení se dokonce před desetiletími Peugeot pohádal s Porsche).

Může se hodit

Automobily Peugeot
s francouzským šarmem na obřím online portálu
v ČR www.automodul.cz

Studie jde do výroby skoro beze změn

Tohle auto má zajímavou historii. Když v roce 2007 způsobilo pořádný poprask na autosalonu v Frankfurtu, půl roku se v Ženevě rozhodli se u Peugeotu, že ho zákazníkům nabídnou. Dvoudveřové a dvoumístné kupé - dozadu se kromě dětí fakt nikdo nevejde, i když je v dokladech psáno, že je čtyřmístné - je ale přeci jen na značku zaměřenou na masovou výrobu moc exotická malosériovka. A tak hledali, kdo jim z fešáckého konceptu sériové auto vyvine a vyrobí. Nejlepší nabídku nakonec dal kanadský mamut Magna Steyr. Ano, to je ta firma, která málem koupila Opel.

Peugeot RCZ

A tak Peugeot dovezl do rakouského Štýrského Hradce (Grazu) koncept a řekl: "Postavte nám tohle auto." Za 29 měsíců tedy konstruktéři Magny pod dohledem francouzských designérů mohli představit sériovou podobu, která se od konceptu liší jen minimálně. Podařilo se zachovat i boulovatou střechu a zadní okno.

Magna Steyr působí na celém světě a specializuje se na malosériovou výrobu netradičních aut. Ve fabrice se tak RCZ potkává třeba s unikátním Mercedesem SLS AMG, pro který zde vyrábějí karoserie. Magna se chlubí velmi flexibilní výrobou a zázemím s konstruktéry i designéry a vším potřebným.

Použili velmi jednoduchý recept: vezmi obyčejný model, dej tomu parádní sportovní karoserii, ze které budou všichni paf a nasaď neskromnou cenovku.

Za 650 tisíc základní ceny dostanete auto za kterým se každý otočí, že je to ale hlavně snížený Peugeot 308 nezapře, už pro ten čumák, kterým se k němu hlásí.

Rekreační sportovec

Konstruktéři Magny s nadsázkou říkají, že si ve skladech PSA (koncernu Peugeot Citroeën) museli najít díly, které by šlo do RCZtka použít. Rozměry tohle designově vytříbené kupátko odpovídá Peugeotu 308.

A to je asi největší potíž RCZ. Hledejte totiž dnes v automobilové nižší střední třídě míň sportovní auto než Peugeot 308 - nenajdete. Nápravy dostaly jinak nakalibrované tlumiče a pružiny. Geometrii, která je možná vhodná pro maminkovské ježdění, ale pro sporťáka ne, bohužel nezměníte (přední náprava McPherson, zadní náprava s příčkou se zkrutným stabilizátorem).

RCZtko se tak při prudkých změnách směru podivně zhoupne, i přesto, že je rozpláclé na silnici. I na jen lehounce zvlněné rakouské dálnici začne poskakovat a vibrovat a je neklidné. Do malé kabiny se citelně přenáší hluk od podběhů. Úplně nejradši má dlouhé táhlé oblouky, v těch je rychlé a stabilní. Vyžaduje ale dokonale vyžehlený asfalt.

Podvozek RCZtka má tedy stejný rozvor jako 308, kola se na nápravách jen trochu rozkročila, takže je o větší rozchod (+ 44 mm vpředu a + 63 mm vzadu). Podvozek je oproti hatchbacku také o dva centimetry blíž k silnici.

Peugeot RCZ

RCZtko dostalo hezky přesné a citlivé řízení. Volant je ale na auto, které se tváří sportovně, dost velký. Vrcholová verze s dvousetkoňovým motorem má volant s menším průměrem. Když jste delší, budete mít možná problém se usadit, protože sloupek volantu jde málo vysunout. Větší rozsah nastavení by zasloužila i sedadla.

Kavárenský povaleč

Sedadla vypadají na pohled parádně, jsou sice výrazně tvarovaná, málo ale podepírají stehna a mají hodně placatou prostřední část, méně vykrmená posádka v nich bude v zatáčkách klouzat, zvlášť když si připlatíte za kožené čalounění. Když za ně připlatíte těch šedesát tisíc, dostanete ještě navíc hezkou kůží očalouněnou přístrojovku. Pokud je vám i ta povědomá: je to ta stejná z 308. Včetně toho nepřehledného multimediálního centra na středovém panelu. Designéři ještě přidali fešácké hodiny na místo prostředního výdechu ventilace.

Oceníte dobrý výhled ven, díky velkým proskleným plochám, v kabině se cítíte hodně vzdušně. Málokdy se stane, aby koncept dorazil skoro beze změny do sériové výroby. Peugeotu se to podařilo. Nizounké kupé (výška 1,36 m) je hvězda ulice. Na dovádění ale stavěný není. Vlastně je stále takovým "showcarem" autem pro potěchu oka na výstavě a před kavárnou. Všichni obdivují bezrámové dveře, boulovatou střechu a hlavně nezaměnitelnou siluetu s lehkým zadečkem, která připomíná závodní speciály z Le Mans.

Vyboulení zadního skla by mělo nabídnout víc místa pro ty, co si sednou dozadu, snaha designérů byla ale v tomto případě zbytečná. Už přístup na ne moc pohodlná zadní sedadla je docela složitý a když se tam usadíte, zarazíte se hlavou o zadní okno i když máte nějakých stosedmdesát centimetrů, s místem na nohy také moc nepočítejte. Vzadu tak odjedou bez remcání jenom děti.

Jako vůbec první peugeot v nabídce má RCZ vystřelovací kapotu, pro případ srážky s chodcem. Speciální patrony ji při střetu s chodcem nadzvednou za desetinu sekundy směrem od čelního okna (až do výšky 55 mm), aby se chodec nepotloukl o části motoru pod ní a hlavně o velmi tuhou příčku, která tvoří spodní hranu skla.

Hodně práce jim dala aerodynamika, kvůli bezrámovým oknům dveří museli prý dlouho ladit obtékání vzduchu, stejně se ale pískání kdesi od zadního trojúhelníkového bočního okénka úplně odstranit nepodařilo.

Peugeot RCZ

Na víko kufru zakomponovali odborníci na aerodynamiku vysouvací křidélko, které má dvě polohy. Při malých rychlostech je schované (samozřejmě ho ale můžete vyklopit ovladačem mezi sedadly). První poloha je pro lepší spotřebu - v 85 km/h se vyklopí o 19 stupňů a zlepší obtékání zadku. Při stopětapadesátce se křidélko víc napřímí (34 stupňů) a zvýší přítlak na zadní nápravě. Pod víko plochého kufru se vejde nečekaně hodně nákladu (321 litrů), navíc ještě můžete sklopit zadní opěradla.

NA RCZtku je velký podíl ruční práce. Karoserii sice svařuje robot, ale začišťování povrchu před lakováním obstarávají šikovné ruce dělníků s kladívky a speciálními přípravky. Lepení všech oken ručně už se dnes také často nevidí. Ručně přilepí nacvičeným hmatem dělník i výrazný oblouk, který rámuje boční okna bezrámových dveří. Mimochodem, je plastový.

Turbodiesel patří k nejobjednávanějším verzím RCZ. Diví se tomu i sama automobilka. Dvoulitrový nafťák s výkonem 163 koní je nejdražší v nabídce. Základnímu benziňáku s ním hravě ujedete, i při rychlé dálniční jízdě vystačíte s nějakými sedmi litry nafty. Jen počítejte s tím, že naladění motoru ani odstupňování převodovky zrovna sportovní nejsou. Motor se rozvášní až někde nad hranicí dvou a půl tisíc otáček. Nečekejte žádný razantní zátah, spíše lineární nárůst síly.

Nejsilnější variantou je dvousetkoňová přeplňovaná šestnáctistovka s variabilním časováním ventilů a přímým vstřikováním benzinu, kupodivu je s ním RCZ levnější než s nafťákem. Dvě stě koní jí moc nevěříte, když z ní chcete něco vyrazit, musíte jí hodně točit. V nějakých dvou tisících dvou stech otáčkách se probere a začne lineárně táhnout až k šesti tisícím, uragán ale nečekejte. I přes nedostatek emocí umí rozjet RCZ na stovku za 7,5 sekundy. Oproti slabším verzím má dvousetkoňová na přední nápravě jiný stabilizátor a zesílená ramena.

Slabší benziňák s výkonem 156 koní je hezky točivý, nad nějakou stopětačtyřicítku na dálnici se už mu moc razantně zrychlovat nechce, na svižné okreskové ježdění má síly akorát.

Pokud toužíte po dvoumístné, nízké třistaosmičce, jezdíte ve dvou, chcete zaujmout a na peníze nehledíte, RCZtko si kupte. Sporťáka ale mít nebudete. Nic podobného nikdo jiný nenabízí. Oficiální uvedení na trh je naplánováno na září letošního roku.

Peugeot RCZ v číslech
motor 1,6 THP 156 k přeplňovaný zážehový 1,6 THP 200 k přeplňovaný zážehový 2,0 HDI 163 k přeplňovaný vznětový
nejvyšší výkon (kW/k) 115/156 147/200 120/163
max. točivý moment (Nm) 240 275 340
max. rychlost (km/h) 217 237 220
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,0 7,5 8,2
prům. spotřeba (l/100 km) 6,7 6,9 5,3
cena (Kč) 650 000 710 000 715 000
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4287 x 1958 x 1359 x 2612
objem kufru (l) 321 - 639
pohotovostní hmotnost 1275-1370
Poznámka: údaje uváděné výrobcem





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.