Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzský šarm ve dvojím vydání: nový Citroën C3 a jeho fintivý bratr

  9:45aktualizováno  9:45
Pětidveřová verze malého citroënu chce být praktická a hravá, třídveřová luxusní a rafinovaná. Záležet bude jen na vkusu, potřebách a stavu konta, jakou si vyberete. Citroëny C3 a DS3 se představují na autosalonu ve Frankfurtu.

Citroen DS3 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nyní končící malý citroën svého času vytěžil maximum ze svého retrodesignu ve stylu "kachny" 2CV a prodával se velice dobře, ačkoliv techniku nabídl nanejvýš průměrnou. Nová generace to zkouší s podobným receptem, přidává ale skvělé zážehové motory.

Kulatý roztomilý kompakt, vyráběný ve francouzském Aulnay, už je ve výrobě sedmým rokem, a to je mezi malými auty příliš mnoho. Také dvouventilové zážehové motory, zkonstruované počátkem osmdesátých let dvacátého století, už se s dnešními trendy příliš neslučují.

Proto přivezl Citroën letos do Frankfurtu světovou premiéru nového malého modelu mířícího třeba proti fabii, a to rovnou se dvěma tvářemi. Podobně jako svého času Fiat, později Opel a řada dalších výrobců, rozdělil i Citroën svoje děťátko na dvě stylisticky odlišné verze, přičemž je snadné uhádnout, zda dynamičtější bude ta pěti- či třídveřová. Navíc se znovu sahalo do historie, i když tentokrát již nikoliv pro design.

Citroen C3

Citroen C3

Nový Citroën C3

Necelé čtyři metry dlouhé autíčko zkouší v pětidveřové verzi obhájit svou nadprůměrnou výšku (shodnou s předchozí generací), k čemuž používá škálu designérských parádiček, sladěných tak dobře, jak to umí právě jen francouzští tvůrci. Kulatá střecha sice stále odkazuje na kachní rod, ovšem už méně okatě. Oba konce pak udělaly maximum k zamaskování vysoké stavby i mohutné přední ochranné zóny pro sražené chodce.

To ovšem není vše – třídveřová verze DS3 se odrodila ještě více, než bývá v obdobných případech zvykem, a ačkoliv používá shodnou techniku a interiér, vnějškem se k praktičtějšímu bratranci hlásí jen vlažně. Jiné jsou světlomety, zcela nový tvar obdržela nižší střecha, která jako by se učila u Suzuki, Mini a Škody, že i plochost může být vzrušující. Nechybí výrazné poznávací znaky jako neobvykle vytvarovaná denní světla z LED diod, výrazná zrcátka a především originální skloněný prostřední B-sloupek, opticky se ztrácející pod sklem a vytvářející silný dojem jachty.

Citroen DS3

Citroen DS3

Povinností už zdá se být odlišně lakovaná střecha, koňakem na šlehačce jsou ale plastické dekorační nálepky, na ohmat vyvolávající iluzi kůže či jiného kvalitního materiálu. Zvenčí se zdá být kvalita takřka prémiovou, není také divu, když se nový citroën snaží být současně hot-hatchem i drahým stylovým zbožím, tedy jakýmsi mixem Lancie Ypsilon a Mini. Historické sebevědomí sálá i z názvu – ze šuplíku vytažená zkratka evokuje francouzské slovo "deésse", značící bohyni. Jen číslo už dnes neznamená objem motoru.

Uvnitř se obě verze, zvenčí tolik odlišné, naopak značně podobají. Interiér si zjevně vzal inspiraci u Peugeotu 207, jemuž se hodně podobá rozložení palubní desky. Ta je potažená levnější napodobeninou měkčeného plastu, avšak na první (lehký) dotek ruky nezklame. Stejně jako konečně klasické "budíky" a hravě, avšak ergonomicky rozložené ovladače. Škoda, že řada z nich je již velice dlouho známá ze starších modelů PSA…

Řidičovým pocitům také prospělo opuštění pevného středu volantu, který sice zlepšoval bezpečnost, ale ovládání jinak spíše komplikoval. Místa je vpředu hojný dostatek u obou verzí, specialitou pětidveřové je obří čelní okno, sahající až nad hlavy posádky. Lze jej zastínit výsuvnou roletkou, nebo se kochat panoramaty, ať už přírodními, či městskými. Nedocenitelné to je také při stání hned pod semafory. Vzadu se dá také překvapivě dobře sedět, avšak pod střechou je poněkud stísněně.

Autosalon Frankfurt 2009, všechny články

Zatímco podvozek se principiálně nezměnil, lehce narostl rozvor, došlo na jistou optimalizaci a základem jsou nyní 15" kola a výkonnější brzdy. Zajímavé věci se ale dějí pod kapotou – tam se totiž, snad jako protiváha k extrémně přestárlým základním zážehovým jednotkám, objevují i vysoce moderní jednotky VTi a THP, pocházející ze spolupráce s BMW. A tak se, kromě ortodoxní jednovačkové dvouventilové jedenáctistovky a čtrnáctistovky, objevují i VTi 95 a VTi 120 (1,4 a 1,6, čísla značí výkony v koních) a moderní diesely 1,4 a 1,6 HDi (50, 66 a 80 kW).

Stylová DS si odpustila dva základní motory a naopak přidává přeplňovanou šestnáctistovku, u níž udává výkon 115 kW. Bude tedy bojovat proti Mini jeho vlastní zbraní, otázka je, jak se s potenciálem motoru vyrovná jednoduchý podvozek.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.