Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Frankfurtské obrázky týdne: Najdi losa mezi mercedesy

aktualizováno 
Frankfurt nad Mohanem (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Jiní by se na něco podobného snažili co nejdřív zapomenout a modlili by se, aby zapomněli i ostatní. To Mercedes se k potížím s losy postavil po chlapsku. A dnes, po 14 letech se nerozpakuje kauzu převráceného áčka připomenout a ještě si ze sebe dělá legraci.

Mercedes má na frankfurtském výstavišti svůj vlastní pavilon. Stojí hned vedle hlavního vchodu a mercedesář se v něm zabaví celý den. Za prosklenou halou, kde jsou v diváckém obležení veselé smarty, je v zadní obří hale několik pater naplněno mercedesy. Z ochozů vidíte dolů na hlavní pódium s novinkami. Když se chcete dostat nahoru, musíte po jezdicích schodech, jsou tam hned dvoje vedle sebe.

A mezi nimi připomenutí celé životní dráhy automobilky. Začíná to Benzovým Patent Motorwagenem. Důležité letopočty a k nim příslušné mercedesy zastupují modýlky. Začíná to rokem 1886, jedete vzhůru, míjíte slavné "meďáky", až dorazíte k roku 1997, a tam sedí vykulený plyšový los.

Pavilon Mercedesu na frankfurtském autosalonu

Pavilon Mercedesu na frankfurtském autosalonu

Losí test totiž pěkně pošramotil kariéru geniálně vymyšleného Mercedesu A. Je prostorný, praktický, díky chytré konstrukci se sendvičovou podlahou chrání dobře posádku při nehodě. V roce 1997 se ale ukázalo, že  automobilka, která paradoxně stála u začátků péče o bezpečnost aut, pozapomněla na základní poučku, která říká, že auto je bezpečné, jen když má bezpečné jízdní vlastnosti. Áčko totiž pohořelo v losím testu. Na rozdíl třeba od vysmívaného trabantu.

Losa proslavil u aut Mercedes

Losí test

Zkouška se provádí na suché vozovce. Dopravní kužely nahrazují překážku a tvoří koridor, kterým auto projíždí. Vůz najíždí do losího testu plně zatížen. Auto se rozjede proti kuželům, prudce se jim vyhne a vrací se do původního pruhu. Zkouška se opakuje ve vyšší rychlosti. Rychlost se zvyšuje do doby, než auto shodí krajní kužely. To se obvykle stává při rychlosti 80 až 100 km/h.

             Zdroj: wikipedia.cz

Losí test vymysleli ve Švédsku. A právě tam v roce 1997 novinář Robert Collin z automagazínu Teknikens Värld převrátil ve vyhýbacím testu tehdy nový Mercedes třídy A na střechu.

Automobilka proto musela svolat 130 tisíc aut do servisu, náprava spočívala v instalaci stabilizačního systému ESP, dnes běžné výbavy většiny aut prodávaných v Evropě.

Když pak Collin vysvětloval, proč test prováděl, dával za příklad situaci, kdy se na silnici objeví los. Vyhýbacímu manévru se od té doby říká "losí test". Až šestimetrákových losů evropských se potulují tisíce právě podél skandinávských dálnic.

Dnes mají stabilizační systém ve výbavě téměř všechna osobní auta prodávaná v Evropě. Auta bez ESP bude zakázáno prodávat od 1. ledna 2014.

Pavilon Mercedesu na frankfurtském autosalonu

ESP mají ale také autobusy a náklaďáky. Součástí elektronického stabilizačního programu totiž bývá i systém dynamické stabilizace přívěsu, který zabraňuje jeho nebezpečnému rozkmitání.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.