Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Frankfurtský autosalón letos ve znamení pesimistických scénářů

  20:16aktualizováno  20:16
FRANKFURT - Letošní automobilová výstava IAA v německém Frankfurtu vítá evropské automobilové výrobce nepříznivými scénáři slábnoucí evropské ekonomiky a upadající důvěry spotřebitelů. Trhy automobilů v západní Evropě by měly letos a příští rok pokračovat v mírném poklesu, uvedla agentura Reuters před zahájením autosalónu, na němž mimo jiné česká Škoda představí zbrusu nový luxusní model.

Evropský automobilový trh po rekordním prodeji 15,2 miliónu vozů v roce 1999 loni oslabil o dvě procenta. Pro letošní a příští rok se čeká pokles v tempu 1,5 až dvě procenta ročně. 

Klíčem bude nadále německý trh, který proti rekordu z roku 1999 vykáže do konce tohoto roku propad o 13 procent, ale pozorovatelé čekají, že v dohledné době mírně oživí. Pokud se tak nestane a německý trh nebude s to kompenzovat předpokládané propady v Británii, Francii a Skandinávii, budou muset výrobci začít přistupovat k mimořádným úsporným krokům a uzavřít některé závody, jak to již začaly dělat evropské divize amerických automobilek.

 "Pokud nedojde k oživení v Německu, neklesne trh v roce 2002 o 1,6 procenta, nýbrž o tři až čtyři procenta. To bude představovat výpadek asi 600.000 vozů, takže jedna nebo dvě evropské továrny se stanou přebytečnými," řekl šéf průzkumné firmy J.D.Power-LMC Arthur Maher.

Za nejohroženější poklesem trhu označil Maher německou automobilku Volkswagen, francouzský Renault a italský Fiat, nejméně vystavený otřesům masového trhu je naopak francouzský Peugeot. Záměr uzavřít některé závody a snížit počet pracovních sil již oznámily evropské pobočky amerických automobilek Ford Europe a General Motors Europe.

Další prognostická firma DRI-WEFA označuje evropský trh za velmi křehký a závislý na důvěře spotřebitelů. Nynější překvapivě mírný pokles tak může rychle zesílit, uvedla.

Další hrozbou pro evropské výrobce je nový útok japonských automobilek. Značky jako Toyota a Nissan začínají odpovídat na nové stylové a řidičské nároky Evropanů novými modely, kterými budou chtít dobýt zpět pozici na trhu.

Ve Frankfurtu se tak objeví například Toyota Corolla, Honda Jazz nebo stylově přepracovaný Nissan Primera. Proti nim budou stát modely jako Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Citroën C3, BMW série 7, Fiat Stilo nebo Mercedes SL. Česká Škoda Auto z koncernu Volkswagen se pochlubí novým vozem vyšší střední třídy Superb a
představí i celou paletu letošních modelů Fabie a Octavie. 

Autosalón otevře své brány nejprve novinářům 11. září. Veřejnosti se otevře na deset dní od 13. září. 

Autor:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.