Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

  11:40aktualizováno  13:16
Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun). Firma si podle amerického soudu přivlastnila jeho nápady ohledně samonafukovacích pneumatik.

Spor se týkal Hrabalových nápadů ohledně samonafukovacích pneumatik, uvedl specializovaný server Law360, který se věnuje obchodním sporům.

„Firma si podle soudu přivlastnila pět obchodních tajemství vynálezce a jeho společnosti Coda Development,“ sdělil jednatel společnosti Jan Martínek.

Devítičlenná porota v Ohiu rozhodla, že společnost Goodyear jednala se zlým úmyslem. Porota také rozhodla o pokutě pro Goodyear ve výši 62,1 milionu dolarů jako represivní náhradu škody a 2,8 milionu dolarů jako náhradu škody. Coda Development požadovala odškodnění ve výši 89 až 246 milionů dolarů.

Goodyear ohlásil pneumatiky s technologií Air Maintenance Control (AMT) v roce 2011. Tato technologie má zajistit automatické huštění kol, takže řidič už se nemusí starat o kontrolu tlaku v pneumatikách a jejich správné huštění. V každé pneumatice AMT má být integrována miniaturní pumpa, která bude uvnitř gumy udržovat předem zvolený tlak. K dofukování tak nejsou zapotřebí kompresory.

Goodyear má samodofukovací pneumatiku, inspiroval se možná u Čechů

Jenže to už několik let na velmi podobném principu pracovala česká firma Coda Development pod názvem Self Inflating Tire. Podle tehdejšího vyjádření šéfa firmy a vynálezce Františka Hrabala vyvíjel Goodyear svůj systém sám, Coda koncernu žádnou licenci neposkytla.

Self Inflating Tire je pneumatika, která se za jízdy automaticky sama dofukuje na přednastavený tlak. Využívá k tomu principu peristaltické pumpy.

Goodyear i Coda viděly v systému automatického dofukování pneumatiky na zvolený tlak prakticky stejné výhody. Řidičům tak odpadá nepříliš oblíbená a často zanedbávaná činnost, systém udržování optimálního tlaku přinese zlepšení bezpečnosti provozu, uspoří palivo a sníží opotřebení pneumatik.

Český vynálezce postavil a ve fázi prototypu úspěšně otestoval speciální konstrukci pneumatiky, která se za jízdy sama dofukuje, v roce 2008. O Hrabalově vynálezu tehdy informoval iDNES.cz mezi prvními.

Češi vynalezli pneumatiku, která se sama dofukuje

Samodohušťování pneumatik zvyšuje bezpečnost provozu, jelikož podhuštěná pneumatika je náchylnější k defektům. Podle testů je Hrabalovo řešení schopné asi jeden a půl kilometru dlouhou jízdou zajistit dohuštění typického měsíčního úniku vzduchu, který se pohybuje mezi 1–3 %.

„Celý samodohušťovací systém je natolik jednoduchý, že by neměl nijak výrazně zvednout výrobní cenu pneumatiky. A ani neklade žádné speciální nároky na technologii výroby,“ uváděl tvůrce v roce 2008, kdy se svým vynálezem pochlubil. Od té doby vzniklo několik prototypů, které se však nedostaly do fáze sériové výroby. Rozhovor se zástupcem Coda Development z roku 2008 čtěte zde.

Hrabalova právníčka Stacie R. Hartman během úvodní řeči u soudu uvedla, že její klient přišel s nápadem samonafukovací pneumatiky v roce 2001, když seděl na semaforu a všiml si, jak se pneumatika na autě před ním vyboulila. Dalších sedm let strávil prací na vylepšování svých nápadů.

Roky u soudu

Právní spor pražské firmy Coda Development s americkým výrobcem pneumatik Goodyear trvá několik let. Společnost Coda zažalovala firmu Goodyear a jejího někdejšího inženýra Roberta Benedicta v roce 2015.

Technologii Self Inflating Tire má Coda Development patentovanou na celém světě, včetně Spojených států od roku 2009. Společnost Goodyear sídlící v Ohiu svou Air Maintenance Technology (AMT) představila v roce 2012.

Česká firma uvedla, že se Hrabal v lednu a červnu 2009 setkal se zaměstnanci Goodyearu ohledně možnosti spolupráce a zavedení jeho nápadů do výroby.

František Hrabal pro server Bloomberg Law v roce 2019 uvedl, že jeho společnost sdílela důvěrné informace o samodofukovací technologii s automobilkou General Motors, která pak zprostředkovala setkání s firmou Goodyear.

Technologie samodofukovací pneumatiky v podání české firmy Coda Development

Americký výrobce pneumatik podepsal smlouvu o mlčenlivosti, podle níž mohl využít poznatky svých zaměstnanců pouze v případě, že by uzavřel partnerství s českou společností. To se ale nikdy neuskutečnilo.

Coda Development po měsících bez další odezvy od Goodyearu předpokládala, že americký výrobce pneumatik o spolupráci nestojí.

Benedict ale využil poznatků ze schůzek a začal je rozvíjet v naději, že to společnosti Goodyear v následujících letech přinese zisky v řádu stovek milionů dolarů, tvrdí společnost Coda. Goodyear podle ní také získal na základě Hrabalových nápadů dva patenty.

„Goodyear si podle žaloby už v prosinci 2009 podal žádost o patentovou ochranu ve Spojených státech a v roce 2011 získal na technologii samonafukovací pneumatiky patent (U.S. Patent No. 8 042 586),“ uvádí Bloomberg.

Goodyear má samodofukovací pneumatiku, inspiroval se možná u Čechů

„Česká firma se tedy začala bránit právní cestou. Požaduje, aby byl Hrabal uveden jako vynálezce technologie a držitel patentu. Firma navíc požaduje od amerického výrobce pneumatik odškodnění za zneužití obchodního tajemství,“ doplnil Bloomberg v roce 2019.

Soudní spor nejčerstvějším rozhodnutím soud ještě neskončil. Společnost Coda soud požádala americkou soudkyni Saru Lioiovou, aby ke dvěma patentům bylo přiřazeno Hrabalovo jméno. Požádala také o vydání příkazu, který by společnosti Goodyear zakázal používat informace, které byly podle české firmy ukradeny.

V jádru procesu šlo podle právní zástupkyně firmy Coda o to, že „místní společnost vzala nápady malého člověka a prohlásila je za své“. Goodyear se hájil tím, že Hrabalovo obchodní tajemství bylo zveřejněno v žádostech o patent, veřejných prohlášeních a prezentacích.

Goodyear se brání, že Hrabalovy samonafukovací pneumatiky nefungovaly tak, jak tvůrce sliboval. „Inženýři a výrobci, včetně těch, kteří pro společnost pracovali, se neúspěšně pokoušeli zavést samonafukovací pneumatiky do výroby od roku 1899,“ uvedl podle law360 Calvin P. Griffith, právník společnosti Goodyear.

„Goodyear začal s testováním technologie AMT v roce 2014. Projekt podpořilo také americké ministerstvo energetiky,“ dodává magazín Euro.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...