Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

František Janeček - od granátů k světoznámým motorkám Jawa

aktualizováno 
Jméno významného českého technika a průmyslníka Františka Janečka je dnes neodmyslitelně spjato s motocyklem značky Jawa. Výroba motorek však původně nebyla jeho cílem. Nadaný technik a vynálezce nejprve vyráběl zbraně, později se chtěl přeorientovat na šicí stroje. K produkci motocyklů se vlastně dostal náhodou.

Jawa Californian | foto: Archiv Radka Mixtaje

Od narození muže, jehož stroje si vydobyly četné obchodní úspěchy i sportovní vavříny, je to dnes 130 let.

Budoucí vynikající technik se narodil 23. ledna 1878 v Klášteru nad Dědinou a chtěl být lékařem. Otec jej však donutil vystudovat techniku.

Po absolvování vyšší průmyslové školy v Praze studoval rok na vysoké škole technické v Berlíně.

V roce 1898 byl přijat jako konstruktér do Kolbenovy továrny v Praze a o tři roky později odjel do Nizozemí. Zde dohlížel na stavbu pobočky, kterou pak vedl, ale věnoval se i vynalézání.

V roce 1905 se vrátil do Prahy. Výnosy z několika patentů mu umožnily dále vynalézat a v roce 1908 si zřídil vlastní strojní laboratoř, ve které mohl své projekty uskutečňovat. Zdokonalil například obloukovou lampu a zkonstruoval i zařízení pro fotografický záznam zvuku.

Do jeho dalších plánů zasáhla první světová válka, během níž se věnoval zdokonalování vojenské výzbroje. Do konce války vytvořil na 60 patentů v oboru zbraní.

Jeho zřejmě nejznámější konstrukcí byl ruční granát s nárazovou iniciací a takzvanou bezpečnou rozbuškou.

Po válce působil krátce v Mnichově Hradišti, kde se jeho továrna specializovala na úpravu kulometů, a v roce 1922 koupil v Praze na Pankráci objekt bývalé hospody, kam výrobu převedl.

Na sklonku dvacátých let však již o kulomety nebyl takový zájem a Janeček začal uvažovat o rozšíření výrobního programu.

Původně chtěl vyrábět šicí stroje, v roce 1929 se ale rozhodl pro motocykly. Od německé továrny Wanderer koupil licenci a později proslulá značka JAWA byla na světě (vznikla spojením počátečních písmen ve jménech Janeček a Wanderer).

Zpočátku však moc úspěšná nebyla. První stroj Jawa 500 OHV byl mezi veřejností díky poruchovosti přezdíván Rumpál. Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů George Patchetta a Josefa Jozífa.

Nová Jawa 175 dobyla trh s logem "Lepší stroj za méně peněz" a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.

Pro výrobu motocyklů byla v roce 1931 postavena slévárna v Týnci nad Sázavou (o šest let později se výroba rozšířila do závodu v Brodcích) a v roce 1934 zahájila Jawa v Týnci i výrobu automobilů (Jawa 700, Jawa Minor).

Karoserie vznikaly v bývalé bednárně v Kvasinách (později součást Škody Mladá Boleslav), kterou Janeček koupil jako součást panství Solnice.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda a zastavila civilní produkci. Konstruktéři však pracovali na vývoji nových strojů ilegálně.

Janeček, který byl dvakrát ženatý a měl dva syny a dceru, se osvobození nedožil. Zemřel ve svém pražském závodě 4. června 1941.

"Pracujte, já odcházím..." byla prý poslední slova muže, který ke svým šedesátinám dostal čestný doktorát ČVUT.

Díky tajně dokončenému vývoji motocyklu Jawa 250 měla firma po válce před konkurencí náskok a takzvaný pérák si získal světovou proslulost.

Technický vývoj motocyklů pokračoval ještě v 50. letech, pak postupně upadal. V letech 1963 a 1964 musela Jawa opustit své provozy na Pankráci a v Libni (od roku 1959 se zde vyráběly terénní a soutěžní motocykly) a podnik přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou.

Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do Strašnic. Výroba motorů přešla do Strakonic.

Sportovní stroje se držely na světové špičce až do 80. let. Plochodrážní stroje Jawa se od roku 1963 vyráběly v Divišově. Loni firma výrobu strojů pod touto značkou ukončila.

Jako nástupce tradičního výrobce motocyklů vznikla v roce 1997 JAWA Moto, s. r. o., která disponuje chráněnou značkou Jawa.

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.