Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velký talent z Plzně zemřel. František Pelikán miloval italský design

aktualizováno 
František Pelikán dal tvář tramvajím, které jezdí v českých městech, i soupravám metra. Plzeňský designér s obrovskou vášní pro auta zemřel. Podívejte se na některé jeho nikdy nepublikované práce.

Designové návrhy Františka Pelikána | foto: František Pelikán

František Pelikán byl tichý, skromný, s nepopsatelnou jiskrou v oku. To když mluvil o autech. Měl o nich neuvěřitelný přehled, ještě dlouho po šedesátce se vydával na velké evropské autosalony okouknout, co je nového. Až letos v Ženevě kvůli nemoci chyběl.

František Pelikán byl utajenou hvězdou schovanou v Ústavu umění a designu plzeňské univerzity, loni převzal Uměleckou cenu města Plzně za celoživotní dílo. Rozhovor s Františkem Pelikánem čtěte zde.

Designové návrhy Františka Pelikána

Vymyslel novou tvář pro tramvaj T3, která je ikonou nejen českých měst, dal nový vzhled rekonstruovaným soupravám pražského metra, jeho dílem jsou třeba nové vozy metra, které jezdí v Petrohradě.

Dvě jeho zřejmě nejsilnější práce jsou studentské auto z poloviny 70. let a také aerodynamická studie vysokorychlostní lokomotivy pro Škodu Plzeň z poloviny devadesátých let. Je také autorem designu závodního speciálu Škoda 130 LR Evo a také okruhové verze Škody 130 R Rapid.

Fotogalerie

První výtvarnou soutěž vyhrál v patnácti letech. „Vyhrál jsem tehdy stříbrné pouzdro na cigarety,“ chechtal se, když na to vzpomínal. Pro školáka to nebyla úplně vhodná výhra.

Listoval automobilovými časopisy, hledal informace a maloval. „Na všechno jsem musel přijít sám,“ popisoval, jak se učil různé výtvarné techniky a zkoumal technická řešení.

Jezdil Alfou Romeo Brera, už to samo o sobě značí vybrané automobilové chutě. Stvrzoval tak lásku k italskému designu. V jeho návrzích je vidět inspirace karosářskými mistry z Apeninského poloostrova. Zájem o Česko také probudil v designérovi Pininfariny Mauriziu Corbim, který jezdí do Plzně přednášet. Právě se tam chystá výstava Corbiho děl, svůj prostor na ní dostanou i práce Františka Pelikána.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.