Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velký talent z Plzně zemřel. František Pelikán miloval italský design

aktualizováno 
František Pelikán dal tvář tramvajím, které jezdí v českých městech, i soupravám metra. Plzeňský designér s obrovskou vášní pro auta zemřel. Podívejte se na některé jeho nikdy nepublikované práce.

Designové návrhy Františka Pelikána | foto: František Pelikán

František Pelikán byl tichý, skromný, s nepopsatelnou jiskrou v oku. To když mluvil o autech. Měl o nich neuvěřitelný přehled, ještě dlouho po šedesátce se vydával na velké evropské autosalony okouknout, co je nového. Až letos v Ženevě kvůli nemoci chyběl.

František Pelikán byl utajenou hvězdou schovanou v Ústavu umění a designu plzeňské univerzity, loni převzal Uměleckou cenu města Plzně za celoživotní dílo. Rozhovor s Františkem Pelikánem čtěte zde.

Designové návrhy Františka Pelikána

Vymyslel novou tvář pro tramvaj T3, která je ikonou nejen českých měst, dal nový vzhled rekonstruovaným soupravám pražského metra, jeho dílem jsou třeba nové vozy metra, které jezdí v Petrohradě.

Dvě jeho zřejmě nejsilnější práce jsou studentské auto z poloviny 70. let a také aerodynamická studie vysokorychlostní lokomotivy pro Škodu Plzeň z poloviny devadesátých let. Je také autorem designu závodního speciálu Škoda 130 LR Evo a také okruhové verze Škody 130 R Rapid.

Fotogalerie

První výtvarnou soutěž vyhrál v patnácti letech. „Vyhrál jsem tehdy stříbrné pouzdro na cigarety,“ chechtal se, když na to vzpomínal. Pro školáka to nebyla úplně vhodná výhra.

Listoval automobilovými časopisy, hledal informace a maloval. „Na všechno jsem musel přijít sám,“ popisoval, jak se učil různé výtvarné techniky a zkoumal technická řešení.

Jezdil Alfou Romeo Brera, už to samo o sobě značí vybrané automobilové chutě. Stvrzoval tak lásku k italskému designu. V jeho návrzích je vidět inspirace karosářskými mistry z Apeninského poloostrova. Zájem o Česko také probudil v designérovi Pininfariny Mauriziu Corbim, který jezdí do Plzně přednášet. Právě se tam chystá výstava Corbiho děl, svůj prostor na ní dostanou i práce Františka Pelikána.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

Bentley Continental GT
Bentley zanevřel na fotbalisty a míří na čínského zákazníka

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Čína je pro mnohé automobilky největším odbytištěm a to se projevuje i na nabídce modelů. Zdá se, že se tím teď začala řídit i značka Bentley, která ve...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.