František Pelikán byl tichý, skromný, s nepopsatelnou jiskrou v oku. To když mluvil o autech. Měl o nich neuvěřitelný přehled, ještě dlouho po šedesátce se vydával na velké evropské autosalony okouknout, co je nového. Až letos v Ženevě kvůli nemoci chyběl.
František Pelikán byl utajenou hvězdou schovanou v Ústavu umění a designu plzeňské univerzity, loni převzal Uměleckou cenu města Plzně za celoživotní dílo. Rozhovor s Františkem Pelikánem čtěte zde.
Vymyslel novou tvář pro tramvaj T3, která je ikonou nejen českých měst, dal nový vzhled rekonstruovaným soupravám pražského metra, jeho dílem jsou třeba nové vozy metra, které jezdí v Petrohradě.
Dvě jeho zřejmě nejsilnější práce jsou studentské auto z poloviny 70. let a také aerodynamická studie vysokorychlostní lokomotivy pro Škodu Plzeň z poloviny devadesátých let. Je také autorem designu závodního speciálu Škoda 130 LR Evo a také okruhové verze Škody 130 R Rapid.
První výtvarnou soutěž vyhrál v patnácti letech. „Vyhrál jsem tehdy stříbrné pouzdro na cigarety,“ chechtal se, když na to vzpomínal. Pro školáka to nebyla úplně vhodná výhra.
Listoval automobilovými časopisy, hledal informace a maloval. „Na všechno jsem musel přijít sám,“ popisoval, jak se učil různé výtvarné techniky a zkoumal technická řešení.
Jezdil Alfou Romeo Brera, už to samo o sobě značí vybrané automobilové chutě. Stvrzoval tak lásku k italskému designu. V jeho návrzích je vidět inspirace karosářskými mistry z Apeninského poloostrova. Zájem o Česko také probudil v designérovi Pininfariny Mauriziu Corbim, který jezdí do Plzně přednášet. Právě se tam chystá výstava Corbiho děl, svůj prostor na ní dostanou i práce Františka Pelikána.