Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

aktualizováno 
V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však nedožité jubileum připomněli už o letošních prázdninách v jeho rodišti v Kochánkách nad Jizerou.

V Kochánkách už dnes nenajdete rodný dům vicemistra světa v silničních závodech motocyklů, dokonce ho zde dlouho nepřipomínala ani nějaká pamětní deska. A to až do doby, kdy se do obce přistěhoval zubní lékař Tomáš Lasák. Ten si pronajal nevyužívanou louku na kraji vesnice a upravil ji na park se jménem místního slavného rodáka.

Důvod posunutí termínu vzpomínky byl jednoduchý. Na podzim se park uzavírá a počasí až do jara nedovolí pořádat podobná setkání.

Ze setkání k nedožitým devadesátinám F. Šťastného v Kochánkách nad Jizerou
Ze setkání k nedožitým devadesátinám F. Šťastného v Kochánkách nad Jizerou

O Františkovi psal i Bohumil Hrabal

František Šťastný se narodil v roce 1927 a zemřel před sedmnácti lety, v roce 2000. U nás v republice zná jeho jméno skoro každý, dokonce i ti, kteří si na jeho vítězství v motocyklových závodech vzhledem k nižšímu věku ani nemohou pamatovat. V povídce Smrt pana Baltisbergra o brněnské velké ceně roku 1956 o něm dokonce napsal Bohumil Hrabal: „...Poslední kolo jel František Šťastný takovým tunelem, údolím vystlaným z jásotu hrdel, rukou, kapesníků a všeho ostatního, čím jen se dá vyjádřit nadšení. A tak místa k sezení, jakmile se přiblížil, měnila se v místa k stání...“

František Šťastný
František Šťastný měl obdivuhodnou schopnost zapamatovat si i dlouhé okruhy už...

Ikaros z Kochánek

Ve své knížce „Šťastný František“, která byla okamžitě ve dvou nákladech rozebrána, a zatím naposledy vyšla ke Šťastného nedožitým osmdesátinám před deseti lety, o něm autor Dalibor Janek napsal: „Ikaros z Kochánek nad Jizerou. Spoustu toho nalítal a najezdil, mnohokrát spadl. Bojovník k pohledání, člověk se železnou vůlí, který se z každého svého pádu dokázal zvednout a se zaťatými zuby a s očima slzícíma bolestí se vrátil na trať...“

Ani pády však neznamenaly předčasný konec Šťastného závodnické kariéry. A to přesto, že ho jedno zranění poznamenalo na celý zbytek sportovního života. Postižená noha mu léta vadila při startech, když bylo potřeba opřít se do motocyklu. V době Františka Šťastného se totiž na startu musel motocykl nejprve roztlačit. A František to teprve potom doháněl na trati. Pomáhala mu však obdivuhodná paměť. Stačilo jen jedenkrát během tréninku objet okruh a pamatoval si každý detail. Do dalšího kola už mohl jet naplno a to, vzhledem k tomu, že okruhy bývaly většinou delší a složitější než dnes, bylo opravdu něco mimořádného.

František Šťastný na startu GP Československa v roce 1957

Po skončení aktivního závodění se stal sportovním motoristickým komentátorem v Československé televizi, kde vystupoval většinou po boku tehdejší televizní komentátorské hvězdy Luboše Pecháčka. Ještě později, už v důchodovém věku, ho kamarád a bývalý závodnický kolega Milan Chalupník, přemluvil, aby si ještě vyzkoušel veteránské závody.

Půjčil mu tedy ze své sbírky motocykl Jawa 350 2x OHC, podobný, na jakém v roce 1961 František získal pozici vicemistra světa a zúčastnili se dokonce i veteránské Tourist Trophy na ostrově Man, kde je František Šťastný dodnes považován za velkou silničářskou hvězdu. A není divu, startoval tam celkem sedmkrát a v letech 1962 a 1963 dojel ve třídě 350 na bronzové pozici.

Fotogalerie

V českých a československých barvách se do historických tabulek vítězů GP započítávaných do seriálu mistrovství světa dostali do dnešní doby pouze tři závodníci. František Šťastný hned čtyřikrát, třikrát ve třídě 350 a jednou v královských půllitrech, dvakrát Lukáš Pešek ve stopětadvacítkách a jednou Karel Abraham ve třídě Moto2. Celkem osm našich jezdců mohlo vystoupat na slavnostní pódium, vedle těch tří ještě Gustav Havel, Stanislav Malina, František Boček, Bohumil Staša a Jakub Kornfeil. A to je všechno.

Nikdy nezkazil žádnou zábavu

Pamětníci o Františkovi vyprávějí ještě další významné podrobnosti. Jak nikdy nezkazil žádnou zábavu, jaká s ním byla vždycky legrace a jak dovedl pobavit publikum. I zde si vypůjčíme citát, v knížce Zkrocené oktany od Jana Suchla o Šťastném hovoří jeho závodnický kolega František Helikar: „František Šťastný, zvaný Šťágra, náš jezdec číslo jedna... Jestli někdo překypoval energií, tak to byl on. Hrával prim v závodech i po nich, první na tanečním parketu, stále veselý, samá legrace, výborný společník, dovedl zaskočit za kteréhokoliv muzikanta, když bylo potřeba. Velice dobře zpíval, národní, moderní písničky, cokoliv, dovedl i na místě improvizovaně skládat a zpívat svůj text, podle situace. Ohromně vtipný člověk s nepřebernou zásobou anekdot. Výborný vypravěč, dovedl rozesmát posluchače, že se kouleli po zemi.“

Kameny ke stromům v parku

Park Františka Šťastného v Kochánkách byl od samého začátku zamýšlen jako vzpomínka na všechny nežijící české motocyklové závodníky. Také tentokrát pořadatelé neskončili jen u vzpomínání na Františka Šťastného, ale založili ke stromům další čtyři kameny. Pětaosmdesáti let by se letos dožil první československý motocyklový mistr světa, vítěz MS v ledové ploché dráze z roku 1970, Antonín Šváb.

V květnu odešla do závodnického nebe legenda silničního motocyklového sportu Václav Parus. Zajímavé a jistě náhodné je, že Šťastný, Šváb a Parus začínali v sedle bicyklu a teprve potom přesedli na motocykly. Další dva kameny byly umístěny u stromů úspěšných plochodrážníků Zdeňka Kudrny a Miloslava Špinky, mimochodem otce vítěze Zlaté přilby Pardubice a majitele zlaté, stříbrné a bronzové medaile z mistrovství světa v ledové ploché dráze, Milana Špinky.

František Šťastný v číslech

  • Celkové umístění v mistrovství světa silničních motocyklů třídy do 350 cm3 (Jawa): 2. místo (1961), 4. místo (1960, 1962, 1963, 1966), 5. místo (1965)
  • Celkové umístění v mistrovství světa silničních motocyklů třídy do 500 cm3 (Jawa): 4. místo (1966), 9. místo (1962)
  • Tourist Trophy: 3. místo Jawa 350 (1962, 1963), 4. místo ČZ 250 (1966), 5. místo Jawa 350 (1961), ČZ 250 (1965), Jawa 500 (1966), 8. místo Jawa 250 (1969), 9. místo Jawa 350 (1966), 12. místo Jawa 250 (1957).
  • Vítězství ve Velkých cenách: GP Rakouska, Jawa 350 (1960, 1962), GP NDR, Jawa 500 (1966), GP Jadranu, Jawa 350 a 500 (1956), Jawa 250, 350 a 500 (1958, 1962), GP NSR, Jawa 350 (1961), GP Ulsteru, Jawa 350 (1965), GP Švédska, Jawa 350 (1961), GP SSSR, Jawa 350 (1959), GP Indonésie, Jawa 250, 350 a 500 (1961), GP Československa (Brno), Jawa 250 (1954, 1960), Jawa 350 (1954, 1956, 1958 – 1961), Jawa 500 (1962)
  • Stupně vítězů v závodech mistrovství světa:
    1. místo: GP NSR, Jawa 350 (1961), GP Švédska, Jawa 350 (1961), GP Ulsteru, Jawa 350 (1965), GP NDR, Jawa 500 (1966),
    2. místo: GP Francie, Jawa 350 (1960), GP Národů, Itálie, Jawa 350 (1960), GP Ulsteru, Jawa 350 (1962), GP Belgie, Jawa 350 (1966)
    3. místo: GP Nizozemí, Jawa 350 (1961), GP Ulsteru Jawa 350 (1961), Tourist Trophy, Jawa 350 (1962), GP Finska, Jawa 500 (1962), Tourist Trophy, Jawa 350 (1963), GP Národů, Itálie, Jawa 500 (1965), GP Finska, Jawa 250 (1966), GP Nizozemí, Jawa 500 (1966), GP Ulsteru, Jawa 500 (1966), GP Československa (Brno), Jawa 350 (1968), GP NSR, Jawa 350 (1969), GP Jugoslávie, Jawa 350 (1969)
  • Nejvážnější zranění: 1946 – cyklistický benátecký okruh – naštípnutý loket, 1948 – první ročník cyklistického Závodu míru – pád při dojezdu – bezvědomí 18 minut, 1948 – motocyklové závody Jičín – úraz krční páteře, luxace kolenního kloubu, 1950 – motocyklové závody Liberec – luxace ramenního kloubu a kotníku, 1954 – motocyklová VC NDR – luxace kolenního kloubu (pád po střetnutí se psem), 1957 – motocyklové závody Vídeň – zranění ledviny, zlomenina tří žeber, luxace kyčle a kotníku, 1959 – Královehradecký okruh – otevřená zlomenina ruky, luxace obou kolen, bezvědomí, 1962 – motocyklová VC Rakouska – luxace klíční kosti a kolena, 963 – motocyklové závody Jičín – tříštivá zlomenina holenní kosti (8x), zlomenina čtyř žeber, luxace kolena, zhmožděnina ledviny, bezvědomí 40 minut, 1964 – motocyklová VC NSR – tříštivá zlomenina holenní kosti (6x), luxace ramene, 1966 – motocyklová VC Anglie – luxace obou kolen a kotníku, bezvědomí 180 minut, 1970 – motocyklové závody Hořice – zlomenina bederního obratle, zhmožděnina ledviny, bezvědomí 30 minut

Statistické údaje ze stránek parkfrantiskastastneho.cz a motogp.com

Autoři:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Dvoukolová SUV nabírají elektroniku, jako make-up používají bahno

Maximální výkon BMW F850GS zvýšil o desetinu na celkových 95 koní při 8250...

Kdo nemá barevnou TFT přístrojovku, LED denní svícení, elektronický podvozek a kontrolu trakce, ten jako by nebyl!...

V jednoduchosti je síla: KTM Adventure je jednoduše perfektní

KTM Adventure

Silou i elektronikou nabitý oranžový speciál jsme již letos osedlali a byl to zážitek skutečně jedinečný. Nedalo nám to...

V Kopřivnici vystavují unikátní český skútr. Zapomenutý byl 70 let

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku...

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku mohou nyní vidět český skútr Hausman z...

KTM 390 Duke ABS
KTM 390 Duke ABS

r.v. 2015, naj. 3 300 km, servisní kniha
108 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz