Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však nedožité jubileum připomněli už o letošních prázdninách v jeho rodišti v Kochánkách nad Jizerou.

V Kochánkách už dnes nenajdete rodný dům vicemistra světa v silničních závodech motocyklů, dokonce ho zde dlouho nepřipomínala ani nějaká pamětní deska. A to až do doby, kdy se do obce přistěhoval zubní lékař Tomáš Lasák. Ten si pronajal nevyužívanou louku na kraji vesnice a upravil ji na park se jménem místního slavného rodáka.

Důvod posunutí termínu vzpomínky byl jednoduchý. Na podzim se park uzavírá a počasí až do jara nedovolí pořádat podobná setkání.

Ze setkání k nedožitým devadesátinám F. Šťastného v Kochánkách nad Jizerou
Ze setkání k nedožitým devadesátinám F. Šťastného v Kochánkách nad Jizerou

O Františkovi psal i Bohumil Hrabal

František Šťastný se narodil v roce 1927 a zemřel před sedmnácti lety, v roce 2000. U nás v republice zná jeho jméno skoro každý, dokonce i ti, kteří si na jeho vítězství v motocyklových závodech vzhledem k nižšímu věku ani nemohou pamatovat. V povídce Smrt pana Baltisbergra o brněnské velké ceně roku 1956 o něm dokonce napsal Bohumil Hrabal: „...Poslední kolo jel František Šťastný takovým tunelem, údolím vystlaným z jásotu hrdel, rukou, kapesníků a všeho ostatního, čím jen se dá vyjádřit nadšení. A tak místa k sezení, jakmile se přiblížil, měnila se v místa k stání...“

František Šťastný
František Šťastný měl obdivuhodnou schopnost zapamatovat si i dlouhé okruhy už...

Ikaros z Kochánek

Ve své knížce „Šťastný František“, která byla okamžitě ve dvou nákladech rozebrána, a zatím naposledy vyšla ke Šťastného nedožitým osmdesátinám před deseti lety, o něm autor Dalibor Janek napsal: „Ikaros z Kochánek nad Jizerou. Spoustu toho nalítal a najezdil, mnohokrát spadl. Bojovník k pohledání, člověk se železnou vůlí, který se z každého svého pádu dokázal zvednout a se zaťatými zuby a s očima slzícíma bolestí se vrátil na trať...“

Ani pády však neznamenaly předčasný konec Šťastného závodnické kariéry. A to přesto, že ho jedno zranění poznamenalo na celý zbytek sportovního života. Postižená noha mu léta vadila při startech, když bylo potřeba opřít se do motocyklu. V době Františka Šťastného se totiž na startu musel motocykl nejprve roztlačit. A František to teprve potom doháněl na trati. Pomáhala mu však obdivuhodná paměť. Stačilo jen jedenkrát během tréninku objet okruh a pamatoval si každý detail. Do dalšího kola už mohl jet naplno a to, vzhledem k tomu, že okruhy bývaly většinou delší a složitější než dnes, bylo opravdu něco mimořádného.

František Šťastný na startu GP Československa v roce 1957

Po skončení aktivního závodění se stal sportovním motoristickým komentátorem v Československé televizi, kde vystupoval většinou po boku tehdejší televizní komentátorské hvězdy Luboše Pecháčka. Ještě později, už v důchodovém věku, ho kamarád a bývalý závodnický kolega Milan Chalupník, přemluvil, aby si ještě vyzkoušel veteránské závody.

Půjčil mu tedy ze své sbírky motocykl Jawa 350 2x OHC, podobný, na jakém v roce 1961 František získal pozici vicemistra světa a zúčastnili se dokonce i veteránské Tourist Trophy na ostrově Man, kde je František Šťastný dodnes považován za velkou silničářskou hvězdu. A není divu, startoval tam celkem sedmkrát a v letech 1962 a 1963 dojel ve třídě 350 na bronzové pozici.

V českých a československých barvách se do historických tabulek vítězů GP započítávaných do seriálu mistrovství světa dostali do dnešní doby pouze tři závodníci. František Šťastný hned čtyřikrát, třikrát ve třídě 350 a jednou v královských půllitrech, dvakrát Lukáš Pešek ve stopětadvacítkách a jednou Karel Abraham ve třídě Moto2. Celkem osm našich jezdců mohlo vystoupat na slavnostní pódium, vedle těch tří ještě Gustav Havel, Stanislav Malina, František Boček, Bohumil Staša a Jakub Kornfeil. A to je všechno.

Nikdy nezkazil žádnou zábavu

Pamětníci o Františkovi vyprávějí ještě další významné podrobnosti. Jak nikdy nezkazil žádnou zábavu, jaká s ním byla vždycky legrace a jak dovedl pobavit publikum. I zde si vypůjčíme citát, v knížce Zkrocené oktany od Jana Suchla o Šťastném hovoří jeho závodnický kolega František Helikar: „František Šťastný, zvaný Šťágra, náš jezdec číslo jedna... Jestli někdo překypoval energií, tak to byl on. Hrával prim v závodech i po nich, první na tanečním parketu, stále veselý, samá legrace, výborný společník, dovedl zaskočit za kteréhokoliv muzikanta, když bylo potřeba. Velice dobře zpíval, národní, moderní písničky, cokoliv, dovedl i na místě improvizovaně skládat a zpívat svůj text, podle situace. Ohromně vtipný člověk s nepřebernou zásobou anekdot. Výborný vypravěč, dovedl rozesmát posluchače, že se kouleli po zemi.“

Kameny ke stromům v parku

Park Františka Šťastného v Kochánkách byl od samého začátku zamýšlen jako vzpomínka na všechny nežijící české motocyklové závodníky. Také tentokrát pořadatelé neskončili jen u vzpomínání na Františka Šťastného, ale založili ke stromům další čtyři kameny. Pětaosmdesáti let by se letos dožil první československý motocyklový mistr světa, vítěz MS v ledové ploché dráze z roku 1970, Antonín Šváb.

V květnu odešla do závodnického nebe legenda silničního motocyklového sportu Václav Parus. Zajímavé a jistě náhodné je, že Šťastný, Šváb a Parus začínali v sedle bicyklu a teprve potom přesedli na motocykly. Další dva kameny byly umístěny u stromů úspěšných plochodrážníků Zdeňka Kudrny a Miloslava Špinky, mimochodem otce vítěze Zlaté přilby Pardubice a majitele zlaté, stříbrné a bronzové medaile z mistrovství světa v ledové ploché dráze, Milana Špinky.

František Šťastný v číslech

  • Celkové umístění v mistrovství světa silničních motocyklů třídy do 350 cm3 (Jawa): 2. místo (1961), 4. místo (1960, 1962, 1963, 1966), 5. místo (1965)
  • Celkové umístění v mistrovství světa silničních motocyklů třídy do 500 cm3 (Jawa): 4. místo (1966), 9. místo (1962)
  • Tourist Trophy: 3. místo Jawa 350 (1962, 1963), 4. místo ČZ 250 (1966), 5. místo Jawa 350 (1961), ČZ 250 (1965), Jawa 500 (1966), 8. místo Jawa 250 (1969), 9. místo Jawa 350 (1966), 12. místo Jawa 250 (1957).
  • Vítězství ve Velkých cenách: GP Rakouska, Jawa 350 (1960, 1962), GP NDR, Jawa 500 (1966), GP Jadranu, Jawa 350 a 500 (1956), Jawa 250, 350 a 500 (1958, 1962), GP NSR, Jawa 350 (1961), GP Ulsteru, Jawa 350 (1965), GP Švédska, Jawa 350 (1961), GP SSSR, Jawa 350 (1959), GP Indonésie, Jawa 250, 350 a 500 (1961), GP Československa (Brno), Jawa 250 (1954, 1960), Jawa 350 (1954, 1956, 1958 – 1961), Jawa 500 (1962)
  • Stupně vítězů v závodech mistrovství světa:
    1. místo: GP NSR, Jawa 350 (1961), GP Švédska, Jawa 350 (1961), GP Ulsteru, Jawa 350 (1965), GP NDR, Jawa 500 (1966),
    2. místo: GP Francie, Jawa 350 (1960), GP Národů, Itálie, Jawa 350 (1960), GP Ulsteru, Jawa 350 (1962), GP Belgie, Jawa 350 (1966)
    3. místo: GP Nizozemí, Jawa 350 (1961), GP Ulsteru Jawa 350 (1961), Tourist Trophy, Jawa 350 (1962), GP Finska, Jawa 500 (1962), Tourist Trophy, Jawa 350 (1963), GP Národů, Itálie, Jawa 500 (1965), GP Finska, Jawa 250 (1966), GP Nizozemí, Jawa 500 (1966), GP Ulsteru, Jawa 500 (1966), GP Československa (Brno), Jawa 350 (1968), GP NSR, Jawa 350 (1969), GP Jugoslávie, Jawa 350 (1969)
  • Nejvážnější zranění: 1946 – cyklistický benátecký okruh – naštípnutý loket, 1948 – první ročník cyklistického Závodu míru – pád při dojezdu – bezvědomí 18 minut, 1948 – motocyklové závody Jičín – úraz krční páteře, luxace kolenního kloubu, 1950 – motocyklové závody Liberec – luxace ramenního kloubu a kotníku, 1954 – motocyklová VC NDR – luxace kolenního kloubu (pád po střetnutí se psem), 1957 – motocyklové závody Vídeň – zranění ledviny, zlomenina tří žeber, luxace kyčle a kotníku, 1959 – Královehradecký okruh – otevřená zlomenina ruky, luxace obou kolen, bezvědomí, 1962 – motocyklová VC Rakouska – luxace klíční kosti a kolena, 963 – motocyklové závody Jičín – tříštivá zlomenina holenní kosti (8x), zlomenina čtyř žeber, luxace kolena, zhmožděnina ledviny, bezvědomí 40 minut, 1964 – motocyklová VC NSR – tříštivá zlomenina holenní kosti (6x), luxace ramene, 1966 – motocyklová VC Anglie – luxace obou kolen a kotníku, bezvědomí 180 minut, 1970 – motocyklové závody Hořice – zlomenina bederního obratle, zhmožděnina ledviny, bezvědomí 30 minut

Statistické údaje ze stránek parkfrantiskastastneho.cz a motogp.com

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...