Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fuego: pohledný třicátník ve špatné kondici

  10:00aktualizováno  10:00
Další z mnoha letošních kulatin se týkají jednoho z nejhezčích aut 80. let. Třicítky se letos dožívá Renault Fuego, který v několika exemplářích zpestřoval čekání na poslední Spartakiádu i zhusákovatělému českému národu. Nástupce legendárních "kupíček" 15 a 17 dosud nepoznaným způsobem zkombinoval krásu s praktičností a připsal si i několik rekordů. Přesto se ale hitem nestal...

Renault Fuego | foto: Renault

Atraktivní tvary vyrostly na základech modelu 18, což bylo jasně patrné i při pohledu na příď. Už proto se tedy nedaly očekávat příliš sportovní zážitky, čemuž jasně nasvědčovala i počáteční paleta motorů. Tu totiž otevírala karburátorová čtrnáctistovka pro provedení TL a GTL s mechanickým sytičem a výkonem 43 kW, tedy podobným, jako tehdejší Škoda 120 LS.

Vrcholem byla sedmnáctistovka (GTS) 71 kW s automatickým sytičem a pětistupňovou skříní, zaměnitelnou za třístupňový automat. Už z toho je jasné, že fuego v rozporu se svým vzhledem preferovalo pohodlné civilní cestování a tato schizofrenie jej možná stála prodejní úspěch, na nějž po samoprodejných předchůdcích Renault spoléhal. Bez zajímavosti není fakt, že kontrolka rezervní zásoby paliva se stala standardní výbavou až rok po zahájení výroby a halogenové světlomety začínaly u verze GTS.

vzpomínky na oheň

Jak jezdí Renault Fuego. Zkušenosti majitele čtěte ZDE

Protože se Renault snažil konkurovat mantě a capri, bylo třeba posílit. Proto později došlo i na dvoulitr (TX a GTX) o výkonu 81 kW. Ve verzi GTX obdržel mj. pravé zpětné zrcátko, kryt kufru, tónovaná okna a digitální hodiny. Všechny verze byly postupně vylepšovány, avšak k zásadnímu zlomu došlo v roce 1982, kdy se pod svažitou kapotou zabydlel turbodiesel 2,1 l, jehož 65 kW mu umožňovalo konečně sesadit Mercedes-Benz W 123 300 Turbodiesel, tedy slavné "Piano", z trůnu nerychlejšího sériového dieselu. A to i v USA, kde se oba modely též prodávaly.

Ještě v druhé polovině téhož roku došlo na druhé turbo, tentokrát ve spojení s benzinem. Šestnáctistovka o výkonu 96 kW stlačila zrychlení z klidu na 100 km/h pod deset vteřin a maximální rychlost dostala na 200 km/h. To byly tehdy elitní výkony, za něž se nestyděl ani základní model Porsche.

Vrcholu už bylo dosaženo a od roku 1983 donutily zostřující se emisní limity a nevalné prodejní výsledky mířit spíš opačným směrem. Nejdřív došlo na ekonomickou verzi sedmnáctistovky 54 kW, která spolu s pětistupňovou skříní zamířila do GTL, o rok později i na vstřikování paliva pro verzi Turbo na některých trzích a motor 2,2 l pro USA.

Renault Fuego

Pak už ale následují smutné statistiky – nepříliš úspěšný model byl ve Francii nahrazen civilnější "jednadvacítkou" již v roce 1985 (tehdejší průměrný modelový věk byl mnohem delší), tedy pouhý rok po modernizaci. Ve Španělsku vznikal o rok déle, pak byly veškeré aktivity ponechány na Argentině a Venezuele, kde pokračovaly do roku 1992. Tam se stal jedinou volbou motor 2,2 l, který se nakonec dočkal tuningu na 90 kW. Poměrně neznámou je raritní otevřená verze, která se již stala sběratelskou kuriozitou.

Husákovy děti si tento model pamatují z českých silnic dobře, ani ne tak kvůli četnosti výskytu, jako spíš proto, že mezi zaprášenými embéčky a žigulíky doslova svítil. Možná proto jej dodnes nepovažují za nic výjimečného, avšak spotřební model, navíc postavený z materiálů často diskutabilní kvality, se dodnes zachoval v překvapivě malém počtu zachovalých exemplářů. Proto najdete-li nějaký ve stodole pod senem, máte našlápnuto k vlastnictví zajímavého veteránu, který svými tvary i pohodlím potěší i dnes.

Autoři:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.