Nový renault, postavený výhradně pro pařížský autosalon, nás ubezpečuje, že si designéři stále ještě umí hrát a nebojí se vytvořit něco, co jim ti pánové nahoře, v kravatách, s červenou škrtací propiskou a kalkulačkou nikdy do výroby nepustí.
Ondelios je dokonalá kombinace automobilové moderny inspirující se v mohutných detailech aut minulosti. Nějak takhle si představovali auto roku 2000 snílci v padesátých letech a možná ještě dřív. A dnes vypadá ještě lépe.
Tajemně vypadající výkladní skříň toho co umí u Renaultu postavit zaujme každým centimetrem svého objemného těla. Zvednutá záď, velká kola a hodně centimetrů světlé výšky, by napovídaly na terénní určení. Ale tím to nekončí. Diváka hodně překvapí racčí křídla dveří, odkrývající celý bok, luxusní a moderní technikou přetékající interiér nebo zamřížovaná světla složená z LED diod.
Jak už to tak bývá, zaškatulkovat ho neumí ani tvůrci, takže nakonec to je crossover. Tedy auto stojící napříč kategoriemi, ponejvíc teréňák + něco. Abychom byli přesní: 4,8 m dlouhý, dva metry široký a 1,6 m vysoký ondelios, který pojme šest cestujících, má být "ekologickým crossoverem nejvyšší kategorie".
Pro každého z šesti cestujících je připraveno zvláštní křeslo, nastavitelné ve všech myslitelných směrech. Když chcete nastoupit do třetí řady, odsunou a sklopí se sedadla uprostřed. Každý člen posádky má své vlastní multimediální centrum, díky kterému mohou cestující sdílet data, bavit se nebo třeba hrát mezi sebou počítačové hry.
Ekologický znamená v jazyce Renaultu hybridní. V útrobách konceptu Ondelios tedy spolupracuje spalovací motor s elektromotorem. Sprint z nuly na sto trvá ondeliosu 7,8 sekundy.
204koňový dvoulitrový turbodiesel s maximem krouticího momentu na 450 Nm spolupracuje se dvěma 27koňovými motory pohánějícími kola obou náprav.
Dohromady tedy může řidič počítat s pomocí téměř 260 koňských sil. S jejich přenesením na všechna čtyři kola mu pomůže sedmistupňová dvouspojková převodovka.
Nafťák se spokojí se čtyřmi a půl litry paliva na stokilometrovou vyjížďku. Na křižovatce šetří naftu systém start-stop, který vypíná motor. Při jízdě zase skvělá aerodynamika (Cx=0,29). Elektromotory při brzdění rekuperací dobíjejí lithium-iontové akumulátory.
Renault Ondelios v číslech | |
délka x šířka x výška x rozvor (m) |
4,805 x 1,998 x 1,605 x 2,895 |
pohotovostní hmotnost (kg) | 1,452 |
objem kufru (dm3) |
530 |
spalovací motor | vznětový 2.0 dCi |
max. výkon (kW/k) | 150/204 |
max. krouticí moment (Nm) | 450 od 1700 do 3 800 ot./min |
elektromotor | dva 20kW elektromotory: jeden vepředu, druhý vzadu |
akumulátory | 4kWh lithium-iontové, velké 40dm3, hmotnost 50kg |
zrychlení 0-100kph (s) | 7.8 |
emise CO2 (g/km) a průměrná spotřeba (l/100 km) | 120 a 4,5 |
převodovka |
automatická, dvouspojková, sedmistupňová |
pneumatiky |
255/40 ZR23 |