Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letadlo bez křídel: Saab PhoeniX s elektropohonem všech kol

  13:09aktualizováno  13:09
Ženeva (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Loni byl Saab na umření, na poslední chvíli ale do Ženevy dorazil. A letos přijel rovnou s konceptem. PhoeniX je první prací nového šéfdesignéra švédské značky.

Jason Castriota je považován za jednoho z nejtalentovanějších designérů současnosti. Maloval ferrari a maserati, tahal z bryndy studio Bertone a rozhodl se, že pomůže postavit na nohy legendární švédskou automobilku.

Autosalon Ženeva 2011

Jako vstal bájný pták Fénix z popela, tak ožil loni Saab, kterého pět minut po dvanácté zachránil Spyker.

Futuristický sporťák moc tradičních prvků saabů nemá, hraje svaly a sází na technicistní vzhled. Použitá platforma je ta, kterou dostane nová generace Saabu 9-3.

Saab PhoeniX

O pohon všech kol se stará benzinová přímovstřiková přeplňovaná šestnáctistovka z produkce BMW s výkonem 200 koní, spřažená s 34koňovým elektromotorem 34. S mnichovskou automobilkou má Saab domluvenou spolupráci v dodávkách motorů. Přední kola pohání benziňák ovládaný šestistupňovým manuálem, zadní kola roztáčí elektromotor živený li-ion batekami.

Křídlatý Saab PhoeniX ukazuje budoucnost designu saabů. Vymysleli si pro něj i jméno: Aeromotional Design.

Saab PhoeniX

Jason Castriota vysvětluje, že phoenix má být jakýmsi manuálem pro design saabů, databází DNA.

Není to samoúčelné, na těle konceptu jsou speciální aktivní vzduchové klapky (winglety), které vylepšují aerodynamiku až na Cx=0,25. Prý se s nimi počítá i na sériové saaby. Křídla na bocích usměrňují proudění vzduchu kolem zádi pro lepší stabilitu.

V celé té letecké latině je už samozřejmostí, že saabí koncept dostal vzhůru výklopné dveře.

Interiér je 2+2místný a obepíná ho naznačená ochranná klec. Samozřejmostí jsou moderní technologie na palubě. Komunikační systém, který by měly brzy dostat i obyčejné saaby, pracuje na platformě Google Android.

Saab PhoeniX
Autor:


Nejčtenější

V Itálii stojí litr benzinu i 55 korun. A bude hůř

Ilustrační snímek

Na italských dálnicích je dnes zcela běžná cena za litr benzinu 1,7 eura, to je 45 korun, ověřil reportér iDNES.cz...

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...



Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...

Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

Další z rubriky

VIDEO: Škodu Kodiaq RS trénuje v Zeleném pekle legendární závodnice

Škoda Kodiaq RS při testech na severní smyčce okruhu Nürburgring

Je jen málo žen, které umí jezdit na nejslavnějším okruhu světa, německém Nürburgringu, jako Sabine Schmitzová. Německá...

Autofotka týdne: Když je ferrari moc obyčejné, dá se předělat. Stojí to balík

Ferrari SP35

Ferrari má speciální program pro VIP zákazníky s dostatečně tučnou peněženkou. Vyrobí jim speciál v jediném kusu, který...

Nissan vytvořil auto pro Evropany. Ti ho nechtěli, a tak definitivně končí

Nissan Pulsar

Nissan si na prodeje v Evropě nemůže stěžovat, meziročně mu rostou. Prodeje táhnou hlavní modely Qashqai, Juke a...

Najdete na iDNES.cz