Letadlo bez křídel: Saab PhoeniX s elektropohonem všech kol

  13:09aktualizováno  13:09
Ženeva (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Loni byl Saab na umření, na poslední chvíli ale do Ženevy dorazil. A letos přijel rovnou s konceptem. PhoeniX je první prací nového šéfdesignéra švédské značky.

Jason Castriota je považován za jednoho z nejtalentovanějších designérů současnosti. Maloval ferrari a maserati, tahal z bryndy studio Bertone a rozhodl se, že pomůže postavit na nohy legendární švédskou automobilku.

Autosalon Ženeva 2011

Jako vstal bájný pták Fénix z popela, tak ožil loni Saab, kterého pět minut po dvanácté zachránil Spyker.

Futuristický sporťák moc tradičních prvků saabů nemá, hraje svaly a sází na technicistní vzhled. Použitá platforma je ta, kterou dostane nová generace Saabu 9-3.

Saab PhoeniX

O pohon všech kol se stará benzinová přímovstřiková přeplňovaná šestnáctistovka z produkce BMW s výkonem 200 koní, spřažená s 34koňovým elektromotorem 34. S mnichovskou automobilkou má Saab domluvenou spolupráci v dodávkách motorů. Přední kola pohání benziňák ovládaný šestistupňovým manuálem, zadní kola roztáčí elektromotor živený li-ion batekami.

Křídlatý Saab PhoeniX ukazuje budoucnost designu saabů. Vymysleli si pro něj i jméno: Aeromotional Design.

Saab PhoeniX

Jason Castriota vysvětluje, že phoenix má být jakýmsi manuálem pro design saabů, databází DNA.

Není to samoúčelné, na těle konceptu jsou speciální aktivní vzduchové klapky (winglety), které vylepšují aerodynamiku až na Cx=0,25. Prý se s nimi počítá i na sériové saaby. Křídla na bocích usměrňují proudění vzduchu kolem zádi pro lepší stabilitu.

V celé té letecké latině je už samozřejmostí, že saabí koncept dostal vzhůru výklopné dveře.

Interiér je 2+2místný a obepíná ho naznačená ochranná klec. Samozřejmostí jsou moderní technologie na palubě. Komunikační systém, který by měly brzy dostat i obyčejné saaby, pracuje na platformě Google Android.

Saab PhoeniX
Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik. Instalace výstavky v Alze.

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v...

Najdete na iDNES.cz