Ferrari FXX Millechili

Ferrari FXX Millechili | foto: Autoblog

FXX Millechili: ferrari na dietě

  • 5
Nahánění nových koní pod kapotu je jednodušší než snižování hmotnosti. Auta ale pak ztrácejí na obratnosti a vypouštějí hromadu emisí, uvědomili si u Ferrari a nasadili radikální dietu. Čtěte, co všechno chystají v Maranellu.

Když se moderní auto dostane s hmotností pod jednu tunu, je to téměř zázrak. Díky vzrůstajícím nárokům na bezpečnost a komfort auta přibývají na váze a s tím také vzrůstá spotřeba. I nejmenší modely mají tak dnes "nadváhu".

Právě snižováním hmotnosti chtějí u Ferrari dostát přísným emisním předpisům, které jsou na spadnutí.

Jak snížit emise, které mohou celému maranellskému velkochovu ušlechtilých sporťáků zlomit vaz? Úsporný turbodiesel je svatokrádež srovnatelná s likvidací automobilky, stejně tak snižování výkonu a výroba vozidla s výkonem tak malým, že ani není hoden jména Ferrari.

Italové na to musí jít jinak. Uvažuje se o hybridech, ferrari také určitě jednou bude šplouchat v nádrži alternativní palivo, třeba na bázi etanolu.

Prozatím se ale inženýři zaměřili na to zdánlivě nejjednodušší. Dietu podstupuje Alfa Romeo 159, Lamborghini uvádí Gallardo Superleggera, nějaké to kilo tedy shodí i ferrari. Cílem je dostat se na hmotnost tisíce kil, italsky "mille chili".

Ferrari tak postavilo maketu jménem FXX Millechili, která má naznačit, co všechno mají v Maranellu schováno v záloze.

Vypadá jak zkrácené enzo, má být o metr kratší a od jedné nápravy k druhé to má být o 26 centimetrů blíž. Zkrácení přední deformační zóny bylo možné díky speciální struktuře z uhlíkových vláken, inspirované formulí 1.

Odlehčí se motor a karoserie. Oproti obyčejnému FXX by mělo vážit o 365 kilo míň. Dvanáctiválcový 660koňový motor pak bude mít méně práce a auto pojede, jako by mělo o sto koní víc - jednoduchá matematika.

Už dnes je jasné, že Millechili zůstane jen ve fázi prototypu, naznačuje ale směr, kterým bude práce u Ferrari směřovat. To, co vidíte na obrázcích, je pouze maketa. DALŠÍ FOTOGRAFIE

Co se ještě chystá
Cestou zmenšování motorů ale Ferrari nakonec přeci jen půjde, stejně jako ostatní pak bude výkon dohánět přeplňováním. Rudí koně z Maranella ještě zlepší aerodynamiku.

Podle italského Autoblogu by kolem roku 2012 měla do sériových ferrari dorazit elektřina. Elektromotor živený rekuperací při brzdění by měl přidávat přibližně 60 kW elekrovýkonu.

Zrychlit by se také mělo řazení automatických převodovek. Ze stávajících 150 ms u F430 by změna převodového stupně měla trvat pouhých 30 ms. Ferrari prý také pracuje na dvouspojkové převodovce typu DSG, prý ale samo nevěří, že má velkou budoucnost pro danou kategorii vozů.

Další novinku, kterou u Ferrari pro FXX Millechili vymysleli, najdeme v interiéru. Sedadla budou napevno připevněná k podlaze a seřizovat se bude volant a pedály. Ušetří se tak gramy a kila elektromotorů. Zároveň to umožní snížit interiér o přibližně 8 centimetrů, zlepšit aerodynamiku a lépe nasměrovat účinky systémů pasivní bezpečnosti.