Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Garsonka na kolech, aneb sladký život dálkového řidiče

  14:50aktualizováno  14:50
Na silnicích a dálnicích se nepotkávají jen osobní automobily, nezanedbatelnými účastníky silničního provozu na celém světě jsou i kamiony. Králové silnic neustále křižují evropou a řidiči i těch opravdu velkých osobních automobilů mají před kamiony oprávněný respekt.

Parametry "tiráků" se pohybují v absolutně jiných dimenzích a pohled za kabiny mnohatunových kolosů je také o několik tříd dále.

Evropská přeprava momentálně stojí na kamionové dopravě. Díky zlepšujícímu se stavu silniční sítě mezi Evropou a Dálným východem se objevují nové možnosti pro mezikontinentální nákladní dopravu. Řidiči, kteří budou nuceni ujet přes 12 000 km a strávit tak na cestě více než dva týdny, budou od svých vozidel vyžadovat vysokou úroveň pohodlí, funkčnosti a bezpečnosti. To, jak řidiči kamionů budou "bydlet" naznačuje švédský výrobce nákládních automobilů Scania.

Koncept, představený pod jménem Scania eXc na loňském autosalónu v Hannoveru, vzbudil veskrze pozitivní ohlasy. Proto nebyl důvod přoč o výrobě tohoto velkého, luxusního, prostorného a pohodlného bydlení pro řidiče kamionů neuvažovat.

Scania eXc byla reakcí na zvýšující se poptávku po vozech s prostornou kabinou, a to i přes omezení daná platnými pravidly o maximálních délkách tahačů s návěsy. Délky kabin jsou pak nepřímo podmíněny zákonnými normami, ale také ohledy na manévrovatelnost vozidla. Scania Longline - tak se velká kabina oficiálně jmenuje, je tak jako stvořená pro náročné mezikontinentální cesty.

Kabina Scania eXc (extended cab) / Longline je výsledkem spolupráce oddělení designu a ergonomiky Scania. Na základě komunikace s řidiči, kteří ve svém voze tráví nejméně čtyři noci v týdnu, postavili designéři a odborníci na ergonomii s využitím modulového systému spací kabinu, která je oproti kabině Topline (která Longline přepouští první místo) prodloužená o 130 cm.

Koncept vozidla byl vytvořen s ohledem na jednoho řidiče, jelikož dnešní vývoj se ubírá právě tímto směrem, míní švédský výrobce.

Prostor řidiče vychází ze standardní kabiny Scania R-cab, ve které jsou všechny ovládací prvky pohotově po ruce. Přístup do obytné části je umožněn odsunutím sedadla a sklopením volantu. Větší prostor dává řidiči možnost využít jednoduše přístupný “obývací pokoj” s křeslem a skládacím stolkem. Výška interiéru je 230 cm.

Na druhé straně od stolku je situována “ložnice”. Lůžko o rozměrech 90 x 200 cm zůstává na místě i při jízdě, není třeba nic skládat a uklízet. Pod ním jsou dvě velké zásuvky na věci osobní potřeby, šatstvo a ložní prádlo. Jako “místo pro hosta” slouží standardní 90 cm široké lůžko, umístěné nad čelním sklem.

Kabina je vybavena mikrovlnnou troubou, lednicí, kávovarem, umyvadlem s tekoucí vodou a přihrádkami pro další kuchyňské vybavení. O zábavu se spolu s DVD přehrávačem a zvukovým systémem stará plochá výklopná obrazovka namontovaná na stěně nad postelí. Satelitní komunikace, včetně navigačního systému a přístupu k internetu, jsou (alespoň podle mínění Scanie) samozřejmým vybavením vozů pro dálkovou, mezikontinentální přepravu.

Osvětlení celého prostoru zajišťují hlavní světla zabudovaná ve stropě a řada bodových světel umístěných po celé kabině. V obývacím prostoru jsou umístěny zásuvky na 12 a 24 V. Denní světlo do prostoru proniká postranními okny od řidiče, dveřními okny a velkým uzavřeným střešním oknem. Počet oken je však z bezpečnostních důvodů omezen. Jako zdroje elektrické energie, tepla a větrání lze použít přídavné generátorové jednotky. Kabina je vybavena dodatečnou izolací pro zamezení vlivu rozmarů počasí.

Zavazadlový prostor tvoří uzamykatelné skříňky po stranách kabiny. Skříňka za řidičem je určena pro nářadí a odpad. Je přístupná jak zevnitř, tak zvenku. Velká vnější skříň dále vzadu za řidičem slouží pro pohodlné ukládání zavazadel z vnějšku. Tato skříň tvoří základnu křesílka v kabině a je přístupná i zevnitř. Třetí úložný prostor za dveřmi spolujezdce je přístupný pouze zvenku. Cennosti lze uzamknout do sejfu napevno zabudovaného do kabiny.

Výroba této "garsonky" na kolech, jejíž výbava předčí nemálo českých domácností, začala v září letošního roku. Na trh bude dodávána v kombinaci s nejsilnějším osmiválcovým motorem V8 s maximálním výkonem 433 kW/580 koní a automatickou převodovkou Opticruise. Podvozky budou k dispozice v konfiguracích: 4x2, 6x2, 6x2x4 (s řiditelnou zadní nápravou) a 6x4. Podle informací prodejce je možné kabinu longline (délka od předního nárazníku k zadní stěně kabiny je shodná s délkou standardní kapotované kabiny) objednat i u nás.

Prostor řidiče vychází ze standardní kabiny Scania R-cab, ve které jsou všechny ovládací prvky pohotově po ruce. Přístup do obytné části je umožněn odsunutím sedadla a sklopením volantu. Větší prostor dává řidiči možnost využít jednoduše přístupný “obývací pokoj” s křeslem a skládacím stolkem. Výška interiéru je 230 cm.

Kabina je vybavena mikrovlnnou troubou, lednicí, kávovarem, umyvadlem s tekoucí vodou a přihrádkami pro další kuchyňské vybavení. O zábavu se spolu s DVD přehrávačem a kvalitním sound systémem stará plochá výklopná obrazovka namontovaná na stěně nad postelí.

Lůžko o rozměrech 90 x 200 cm zůstává na místě i při jízdě, není třeba nic skládat a uklízet. Pod ním jsou dvě velké zásuvky na věci osobní potřeby, šatstvo a ložní prádlo. Jako “místo pro hosta” slouží standardní 90 cm široké lůžko, umístěné nad čelním sklem.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.