Garsonka na kolech, aneb sladký život dálkového řidiče

  • 7
Na silnicích a dálnicích se nepotkávají jen osobní automobily, nezanedbatelnými účastníky silničního provozu na celém světě jsou i kamiony. Králové silnic neustále křižují evropou a řidiči i těch opravdu velkých osobních automobilů mají před kamiony oprávněný respekt.

Parametry "tiráků" se pohybují v absolutně jiných dimenzích a pohled za kabiny mnohatunových kolosů je také o několik tříd dále.

Evropská přeprava momentálně stojí na kamionové dopravě. Díky zlepšujícímu se stavu silniční sítě mezi Evropou a Dálným východem se objevují nové možnosti pro mezikontinentální nákladní dopravu. Řidiči, kteří budou nuceni ujet přes 12 000 km a strávit tak na cestě více než dva týdny, budou od svých vozidel vyžadovat vysokou úroveň pohodlí, funkčnosti a bezpečnosti. To, jak řidiči kamionů budou "bydlet" naznačuje švédský výrobce nákládních automobilů Scania.

Koncept, představený pod jménem Scania eXc na loňském autosalónu v Hannoveru, vzbudil veskrze pozitivní ohlasy. Proto nebyl důvod přoč o výrobě tohoto velkého, luxusního, prostorného a pohodlného bydlení pro řidiče kamionů neuvažovat.

Scania eXc byla reakcí na zvýšující se poptávku po vozech s prostornou kabinou, a to i přes omezení daná platnými pravidly o maximálních délkách tahačů s návěsy. Délky kabin jsou pak nepřímo podmíněny zákonnými normami, ale také ohledy na manévrovatelnost vozidla. Scania Longline - tak se velká kabina oficiálně jmenuje, je tak jako stvořená pro náročné mezikontinentální cesty.

Kabina Scania eXc (extended cab) / Longline je výsledkem spolupráce oddělení designu a ergonomiky Scania. Na základě komunikace s řidiči, kteří ve svém voze tráví nejméně čtyři noci v týdnu, postavili designéři a odborníci na ergonomii s využitím modulového systému spací kabinu, která je oproti kabině Topline (která Longline přepouští první místo) prodloužená o 130 cm.

Koncept vozidla byl vytvořen s ohledem na jednoho řidiče, jelikož dnešní vývoj se ubírá právě tímto směrem, míní švédský výrobce.

Prostor řidiče vychází ze standardní kabiny Scania R-cab, ve které jsou všechny ovládací prvky pohotově po ruce. Přístup do obytné části je umožněn odsunutím sedadla a sklopením volantu. Větší prostor dává řidiči možnost využít jednoduše přístupný “obývací pokoj” s křeslem a skládacím stolkem. Výška interiéru je 230 cm.

Na druhé straně od stolku je situována “ložnice”. Lůžko o rozměrech 90 x 200 cm zůstává na místě i při jízdě, není třeba nic skládat a uklízet. Pod ním jsou dvě velké zásuvky na věci osobní potřeby, šatstvo a ložní prádlo. Jako “místo pro hosta” slouží standardní 90 cm široké lůžko, umístěné nad čelním sklem.

Kabina je vybavena mikrovlnnou troubou, lednicí, kávovarem, umyvadlem s tekoucí vodou a přihrádkami pro další kuchyňské vybavení. O zábavu se spolu s DVD přehrávačem a zvukovým systémem stará plochá výklopná obrazovka namontovaná na stěně nad postelí. Satelitní komunikace, včetně navigačního systému a přístupu k internetu, jsou (alespoň podle mínění Scanie) samozřejmým vybavením vozů pro dálkovou, mezikontinentální přepravu.

Osvětlení celého prostoru zajišťují hlavní světla zabudovaná ve stropě a řada bodových světel umístěných po celé kabině. V obývacím prostoru jsou umístěny zásuvky na 12 a 24 V. Denní světlo do prostoru proniká postranními okny od řidiče, dveřními okny a velkým uzavřeným střešním oknem. Počet oken je však z bezpečnostních důvodů omezen. Jako zdroje elektrické energie, tepla a větrání lze použít přídavné generátorové jednotky. Kabina je vybavena dodatečnou izolací pro zamezení vlivu rozmarů počasí.

Zavazadlový prostor tvoří uzamykatelné skříňky po stranách kabiny. Skříňka za řidičem je určena pro nářadí a odpad. Je přístupná jak zevnitř, tak zvenku. Velká vnější skříň dále vzadu za řidičem slouží pro pohodlné ukládání zavazadel z vnějšku. Tato skříň tvoří základnu křesílka v kabině a je přístupná i zevnitř. Třetí úložný prostor za dveřmi spolujezdce je přístupný pouze zvenku. Cennosti lze uzamknout do sejfu napevno zabudovaného do kabiny.

Výroba této "garsonky" na kolech, jejíž výbava předčí nemálo českých domácností, začala v září letošního roku. Na trh bude dodávána v kombinaci s nejsilnějším osmiválcovým motorem V8 s maximálním výkonem 433 kW/580 koní a automatickou převodovkou Opticruise. Podvozky budou k dispozice v konfiguracích: 4x2, 6x2, 6x2x4 (s řiditelnou zadní nápravou) a 6x4. Podle informací prodejce je možné kabinu longline (délka od předního nárazníku k zadní stěně kabiny je shodná s délkou standardní kapotované kabiny) objednat i u nás.

Prostor řidiče vychází ze standardní kabiny Scania R-cab, ve které jsou všechny ovládací prvky pohotově po ruce. Přístup do obytné části je umožněn odsunutím sedadla a sklopením volantu. Větší prostor dává řidiči možnost využít jednoduše přístupný “obývací pokoj” s křeslem a skládacím stolkem. Výška interiéru je 230 cm.

Kabina je vybavena mikrovlnnou troubou, lednicí, kávovarem, umyvadlem s tekoucí vodou a přihrádkami pro další kuchyňské vybavení. O zábavu se spolu s DVD přehrávačem a kvalitním sound systémem stará plochá výklopná obrazovka namontovaná na stěně nad postelí.

Lůžko o rozměrech 90 x 200 cm zůstává na místě i při jízdě, není třeba nic skládat a uklízet. Pod ním jsou dvě velké zásuvky na věci osobní potřeby, šatstvo a ložní prádlo. Jako “místo pro hosta” slouží standardní 90 cm široké lůžko, umístěné nad čelním sklem.