Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruský dělník není drahý. Ale rozmazlovat vás nebude

aktualizováno 
Ruská dodávka s americkým motorem a spoustou dílů od věhlasných světových značek Magna, ZF, Sachs, Bosch, SKF. Chcete ještě větší důkaz, že naší době vládne globalizace? Celkově mají ale dodávky GAZ pořád spíše ruského ducha i design. Charakterizovat se dají jednou větou: Zapomeňte na pohodlí, ale dojedete kamkoliv.

GAZ SADKO | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Úzká šestnáctipalcová kola (175/65 R16) s pneumatikami se šípovým vzorem se prokousávají bahnem, jímž předtím projel obrovský hummer. Gazella nemá žádný problém, má ho ale její posádka: odpružení nenaloženého auta je minimální, skáčeme jako "nudle v bandě".

Uměle navezené hromady hlíny na tankodromu v Milovicích ovšem nejsou pro gazellu žádnou překážkou. Prudká stoupání v rozbředlé hlíně zvládá suverénně, přes vrchol kopce se přenese díky dobrým přechodovým úhlům bez škobrtnutí, jen dole škrtne o zem tažným zařízením, je hodně dlouhá.

GAZ GAZelle

GAZ GAZelle

Dokonce funguje i rozjezd z poloviny strmého svahu, přestože "gazík" nemá uzávěrku žádného z nápravových diferenciálů, "pouze" stálou čtyřkolku, ovšem s redukcí. Málokterá dodávka nebo valníček může ruskému stroji konkurovat, protože náhon na všechna čtyři kola je v této automobilové třídě dost raritní, a když, tak je hodně drahý. To gazella není. A taky: auto je plně mechanické, takže v těžkých podmínkách dobře obstojí a servis zvládne každá menší dílna. Gazelly uvezou až 1,5 tuny nákladu, na všechny modifikace přitom stačí řidičák na osobní auta skupiny B.

Letos prošly gazelly zásadní modifikací, dostaly přes 200 nových dílů, a to těch zásadních. Kromě zmíněného amerického dieselu taky třeba kardanové hřídele má nově bezúdržbové se zapouzdřenými ložisky, nové převodovky, chladiče, ale také nárazníky nebo přední masky. Nový je rovněž design interiéru, ale pořád to není žádná sláva. Nehledáme prémiovou kvalitu, ale přece jen, ovládací prvky z tenkého plastu jako druhdy ve Škodě 1203 se už dneska nenosí; výplně dveří, sedadla ani třeba zrcátka nebo dveřní kličky nevypadají příliš bytelně, což je horší. Volanty nemají airbag, což je u západní konkurence už dnes standardem.

Motory pocházejí od známé značky Cummins, jednoho z největších světových producentů turbodieselů. V USA pohánějí většinu legendárních trucků, offroady, lodě... a teď se domluvili i s ruským Gazem. Motor samotný sice nemá bůhvíjak oslnivé hodnoty: z obsahu 2,8 litru vydoluje jen 88 kilowattů a 270 newtonmetrů (například 2.0 TDI koncernu VW v Transporteru má výkon 103 kW a 340 Nm točivého momentu), ale v praxi se projevuje solidním a plynulým zátahem.

GAZ GAZelle
GAZ GAZelle

 

Zpřevodování je poměrně krátké, takže auto docela živě zrychluje; pro pohyb v terénu je samozřejmě k dispozici redukční převodovka. Naše svezení bylo příliš krátké na to, abychom zjistili, "za kolik" gazella jezdí. Výrobce ale uvádí údaje kolem 10 litrů při rychlosti 80 km/h. K mání jsou teoreticky i benzinové motory z produkce samotného GAZu, třeba i už z výroby uzpůsobené na spalování propan-butanu, nedovážejí se ale běžně, pouze na individuální objednávku.

Fotogalerie

Hlavními zákazníky pro gazelly jsou stavební a energetické firmy, ale také například hasiči. K mání jsou kromě dodávek a valníků také jen samotné podvozky, s krátkým nebo s prodlouženým rozvorem; "dvoukolky" se prodávají od 418 tisíc Kč, čtyřkolky od 480 tisíc. V Liberci pak na podvozky namontuje dovozce podle přání téměř cokoliv, od valníku s hydraulickou rukou (4×4 za 726 tisíc) přes skříňové nástavby (4×4 od 613 tisíc) až třeba po montážní plošinu (4×4 od 877 tisíc Kč).

Sadko

V Milovicích se krátce představil i 3,5tunový náklaďáček Sadko. Vzhledově hodně povedený stroj, konkurence pro třeba Mercedes Unimog, ale za úplně jiné peníze. Zatím se do Česka nedováží, ale zastoupení GAZu se k tomu chystá. Cena by se měla pohybovat zhruba kolem 800 tisíc korun, unimog se dá sehnat minimálně za dvojnásobek...

A konkurence? Třeba dodávky od VW přestavované rakouským specialistou Achleitnerem, ale ty jsou popravdě řečeno hlavně cenou někde jinde (skříňový Crafter 4×4 přijde na 1,5 milionu); Transporter 4×4 se čtyřkolkou od VW přijde v kombi verzi na 725 tisíc, obdobná gazella na 500 tisíc korun. Je ovšem fakt, že ačkoli technická kvalita ruských strojů je možná dobrá, když se posadíte za volant, z volkswagenu se vám chtít nebude, gazella je opravdu jen užitková.

GAZ SADKO

GAZ SADKO

Přesto mají ruské automobilky slušné sebevědomí, jež čerpají z pozice na svém domácím trhu. GAZ tam ročně prodá 90 tisíc gazel, jsou nejprodávanějšími lehkými "užitkáči", drží kolem 50 procent tamního trhu. Zbylých deset tisíc kusů udá ve světě. Ruské ceny jsou ještě nižší než při dovozu do ČR, zatíženém 16procentním clem; takže šestimístná gazela 4×4 s valníkem stojí v Rusku 470 tisíc korun, zatímco v Česku 580 tisíc.

Gazy (podle sídla továrny: Gorkovský automobilový závod) dováží do Česka stejnojmenná firma GAZ ČR. Coby jediný oficiální dealer značky má i podporu mateřského ruského závodu, jehož zástupce Denis Cvětov přijel na prezentaci do Milovic osobně. S prodejem má liberecká společnost už letité zkušenosti, protože gaziky dovážela ještě pod názvem Eltrans od roku 2004. Do roku 2009 byl odbyt slušný, ročně se prodalo kolem 150 aut; pak ale přišla emisní norma Euro 5, přes niž dosavadní motory "nepřelezly".

O rok později přestal ruské automobilce dodávat motory rakouský Steyer. Kombinací těchto okolností se stalo, že prodeje v Česku spadly na třetinu původního počtu. Od nástupu "cumminsů" si české zastoupení slibuje nárůst prodejních čísel, návrat na původní čísla a ještě víc: plán je kolem 250 vozů. Servisní síť je docela slušná, GAZ má nyní k dispozici 20 servisů po celém Česku a plánuje další rozšíření.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.