Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

  15:00aktualizováno  15:00
Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce sportovních vozů Lotus. Sdělil to malajsijský konglomerát DRB-Hicom, který je majitelem Protonu.

Lotus 3-Eleven | foto: Lotus

Malajsijský výrobce má finanční a odbytové problémy a od loňska hledá zahraničního partnera. Geely je od roku 2010 majitelem švédské automobilky Volvo. Sdělení DRB-Hicom se o hodnotě transakce nezmiňuje. Geely má dohodu o koupi podepsat v červenci, kdy by také měla být zveřejněna cena.

Geely jednala s majitelem Protonu nejméně od února. Mezi možné zájemce o Proton patřily francouzské automobilky PSA a Renault či japonská Suzuki Motor.

Auto jménem Youngman Europestar je výrobkem malajského Protonu

Auto jménem Youngman Europestar je výrobkem Protonu.

Proton, který v roce 1983 založil tehdejší premiér Malajsie Mahathir Mohamad, dostal před více než rokem finanční pomoc od vlády pod podmínkou, že vypracuje plán restrukturalizace a bude hledat zahraničního partnera pro výzkum a vývoj.

Proton má v Malajsii dvě továrny s roční kapacitou asi 400 tisíc vozů, ale nyní vyrábí hluboko pod touto úrovní. Protonu by investice Geely pomohla posílit vývoz a oživit aktivity na zahraničních trzích, kde v minulých letech ztrácel.

Proton od roku 1996 vlastní také slavnou britskou automobilku Lotus, kterou malajsijská firma koupila od italského průmyslníka Romana Artioliho.

„Automobilka Proton je v Malajsii jedním ze zdrojů národní hrdosti jako symbol industrializace a hospodářského růstu země po získání nezávislosti. V domácích rukou proto zůstane nadpoloviční většina akcií firmy,“ vysvětlil transakci náměstek malajsijského ministra financí Johari Abdul Ghani. „Naše milovaná značka má nyní reálnou šanci na návrat na výsluní,“ dodal.

Geely podle pozorovatelů doufá, že spolupráce s Protonem by jí pomohla vstoupit na trhy automobilů s pravostranným řízením, jako je vedle Malajsie a Británie také například Indie nebo Austrálie. Na čínském trhu loni Geely díky novým modelům zvýšila odbyt vozů o 50 procent na zhruba 766 tisíc automobilů.

Čínské automobilky se stále více zajímají o trh jihovýchodní Asie. Šanghajská SAIC Motor v roce 2015 oznámila plán výstavby továrny v Indonésii a založila společný podnik v Thajsku, o region se zajímá i automobilka Dongfeng Motor Group.

Autoři: ,



Nejčtenější



Další z rubriky

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

Senioři přiznávají nedostatky v řízení. O kurzy zdarma je zájem

O víkendu odstartoval na polygonech v Česku bezplatný projekt Jedu s dobou...

I když jezdí za volantem auta nejdéle, patří mezi nejohroženější skupiny řidičů. Seniorů za volantem přibývá. Často se...

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Najdete na iDNES.cz