Geometrii má nejen matematika. Auto bez ní špatně pojede

  • 14
Geometrie kol určuje jejich postavení k silnici. Její seřízení jednoduše řečeno potřebujete k tomu, aby se kola správně točila. Kontrolovat by se měla aspoň jednou za rok nebo vždycky, když máte pocit, že ta díra v silnici, kterou jste vymetli, byla už moc velká. Špatnou geometrii nejlépe odhalíte na nerovnoměrně sjížděných pneumatikách.

"Pět z deseti vozidel má geometrii podvozku mimo předepsané hodnoty," tvrdí Škoda na základě interních statistik. "Díky dobře seřízené geometrii se předejde celé řadě zbytečných komplikací a problémů. Kontrola by se měla provádět dle doporučení výrobce vozidla, minimálně však jednou za rok," říká Karel Starý ze Škody Auto. Zkušenosti z praxe ovšem doporučují provést kontrolu geometrie i poté, kdy jste na silnici nechtěně vjeli na větší nerovnost nebo vymetli díru. A to se v případě českých silnic může stát každou chvíli.

Geometrie kol

Na kontrolu geometrie by mělo auto zajet minimálně jednou do roka.

"Značné úsilí, které automobilky věnují závěsům kol a jejich ladění, však může vyjít vniveč, pokud dojde k zanedbání údržby," dodává Jakub Pyšný z e-shopu Kupuj Pneu, který doporučuje kontrolu vždy při přezouvání pneumatik na jaře a na podzim.

Správné nastavení geometrie náprav je totiž důležité pro zachování životnosti pneumatik a přesné ovládání vozu, které je nezbytné pro bezpečnou jízdu. Výrobce těžkých nákladních vozidel Volvo Trucks ve speciálním testu naměřil, že správné seřízení kol a náprav uspoří 2,5 procenta paliva.

Geometrie kol

"Nároky na chování kol během jízdy jsou značné. Jde zejména o to, aby svislá osa kol zůstávala i v zatáčkách nebo při zvýšeném zatížení kolmá k rovině vozovky a aby si i při razantní akceleraci či zpomalování vůz zachoval náležitou ovladatelnost," vysvětluje Jakub Pyšný. Důležitá je hlavně sbíhavost. "Pod pojmem sbíhavost rozumíme symetrické úhly, které svírají podélné osy kol k podélné ose vozu v jeho klidovém stavu. Na jízdní vlastnosti vozu má vliv především nastavení sbíhavosti předních kol. Ovšem i nevhodně nastavená geometrie kol zadních způsobuje asymetrické opotřebení pneumatik, které může vést až k nutnosti je předčasně vyměnit," varuje. 

K narušení sbíhavosti kol může dojít například při výměně některého z prvků závěsů. Nejčastěji ale geometrii rozhodí právě neopatrné najetí na nerovnost na silnici. 

Geometrie kol

Protokol z meření

Výraznější poškození se může projevit tím, že auto táhne do strany při klidné jízdě rovně nebo při brzdění. Menší poškození se projeví až časem asymetrickým sjetím pneumatik. Často se v souvislosti s narušenou geometrií nápravy mluví o vibracích přenášených do volantu. Za ty však podle zkušeností servismanů mohou většinou závady na ráfcích, pneumatikách nebo brzdách; tedy nevyváženost kol, defekt pneumatiky nebo zvlněné kotouče brzd.

Na kola dohlédne jestřábí oko

Změření a posouzení geometrie stojí pár minut času a několik stovek, některé servisy vybavené moderními zařízeními ji měří zdarma. 

"Autorizované servisy Škoda se postupně vybavují moderním diagnostickým zařízením Quick Check od americké firmy Hunter," popisuje Filip Brož ze Škody Auto. To zvládne zkontrolovat geometrii náprav za minutu a půl. Využívá k tomu technologii, kterou znají tenisté, takzvané "jestřábí oko", to od roku 2001 kontroluje dopady míčů v profesionálních tenisových zápasech.

Systém využívá čtveřice kamer s vysokým rozlišením, které jsou umístěné většinou na speciálním rámu u stropu. Technik instaluje na všechna kola speciální měřicí terče a popojede s vozidlem o kousek dopředu, kamery v tu chvíli zachytí postavení kol a speciální software změří úhly. "Měřicí terče se na jednotlivá kola uchycují za pneumatiku, takže je naprosto vyloučené jakékoliv poškození litých kol," chválí technik servisu Auto Brejla Jindřich Bitnar.

Geometrie kol
Geometrie kol

Technici v servisech mají k dispozici databázi, ve které přístroj nalezne dané hodnoty pro seřízení geometrie a odchylek určené pro konkrétní model. Když kola "kulhají", je čas na seřízení geometrie. "Seřízení zabere zhruba 45 minut času a v síti Škoda stojí okolo tisíce korun," udává Filip Brož. Rychlost a cenu ovšem ovlivňuje stav podvozku. Pokud jsou komponenty náprav zarezlé a je potřeba je rozhýbat například nahříváním, prodlužuje se čas i cena. Ve značkovém servisu počítejte s cenou startující asi na tisícovce. V neautorizovaných servisech mohou stát o něco míň. "Seřízení stojí od přibližně pěti set korun výš, záleží na typu auta a rozsahu prací," říká Martin Škaloud ze sítě Bosch Car Servisů.

"Seřízení geometrie má význam jen pokud jsou v pořádku pružiny, tlumiče, jejich uložení a veškerá další podvozková elastická uložení," upozorňuje Filip Brož.

Slovníček

Co ovlivňuje geometrii podvozku

Odklon kola

Jedná se o úhel, který svírá svislá osa vozidla se střední rovinou kola. Kola s kladným odklonem navzájem působí proti sobě a tím snižují tendenci ke kmitání řízení u přímé jízdy a vymezují vůli v ložiskách. Zmenšený odklon kola zvyšuje opotřebení vnitřního okraje, zvětšený odklon (nebo také příklon) naopak vnějšího okraje pneumatiky. Nesouměrný odklon levého a pravého kola nápravy zapříčiňuje táhnutí vozu na stranu, kde má kolo větší odklon. Vozidlo je obtížné udržet v přímém směru. Laicky: při pohledu zepředu nebo zezadu má auto kola do "A" (příklon) nebo do "V" (odklon).

Záklon kola

Jedná se o úhel mezi rejdovou osou a svislou osou vozidla promítnutý do podélné roviny vozidla. Záklon má stabilizační účinek na řízení, vrací kola do polohy pro přímou jízdu a tlumí vibrace v řízení. Zmenšený záklon kola má za následek nejisté řízení. Vozidlo takzvaně plave na silnici. Kola nemají tendenci vracet se do přímého směru. Zvětšený záklon vozidlo jedoucí v přímém směru stabilizuje, ale zvětšuje síly potřebné pro k vychýlení vozu z přímé jízdy. Laicky: při pohledu na auto z boku je záklon vyjádřen úhlem, který svírá svislý čep vedoucí kolo se svislicí. Se záklonem rejdového čepu přímo souvisí pojem závlek.

Sbíhavost 

Jedná se o úhel, který svírají střední roviny kol. Kolo je sbíhavé, pokud přední část kola je přikloněna k podélně ose vozidla. Při zmenšené sbíhavosti vůz plave a vyžaduje nepřetržité korekce volantem, aby se udržel v žádaném směru. Nadměrně se opotřebovávají pneumatiky a dochází k chvění kol. Zvětšenou sbíhavost charakterizuje obtížné vychýlení vozu z přímého směru a příliš rychlé vrácení kol po průjezdu zatáčkou. Pneumatiky se opět nadměrně opotřebovávají, především na vnější straně běhounu. Laicky: při pohledu na auto z ptačí perspektivy jsou přední kola do "V" (rozbíhavost) nebo do "A" (sbíhavost)

Proměnná sbíhavost

Odlišné seřízení křivky sbíhavosti levého a pravého kola, tedy rozdílná změna sbíhavosti obou kol při jejich propružení, může mít za následek vychýlení vozidla ze směru při přejezdu nerovnosti na vozovce, v horším případě i při akceleraci a brzdění. Vlivem bočního náklonu vozu v zatáčkách pak může docházet k nestabilitě. Skutečná dráha vozu neodpovídá natočení volantu.

Zdroj: Škoda Auto

Geometrie kol