náhledy
Giorgetto Giugiaro patří k nejslavnějším automobilovým designérům všech dob. Je to tvůrce ikonických modelů. Různé světové automobilky dodnes vyrobily přes šedesát milionů aut s jeho designem. Od roku 2010 patří studio Italdesign do koncernu VW. Začátkem letošního července oznámil Giugiaro odchod do důchodu a prodej zbývajícího podílu.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Exkluzivní rozhovor s Giugiarem čtěte v pátečním magazínu City Life. Luxusní pražská příloha deníku MF DNES vychází zdarma v pátek 28. srpna. Je to rozhovor o jeho kariéře, o tom, co si myslí o autech, jak tvoří, co dělá ve volném čase a jak vůbec začínal. Do Prahy jezdil koncem 60. let a byl unešený z Češek v minisukních.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Veledílem Giugiarova studia Italdesign je první generace Fiatu panda. Jednoduché auto se vyrábělo 23 let. Zajímavá jsou plochá boční okna, která jsou nalevo i napravo stejná. První ročníky také měly unikátní řešení zadních sedadel, vytvořených jednoduše z plátna a trubek. Fiat byl stálým zákazníkem Giugiara - mimo jiné pro něj namaloval všechny generace veleúspěšného punta. Dnes je ale Giugiaro k budoucnosti italského autoprůmyslu skeptický.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Giugiaro založil po začátcích u Fiatu a velké kariéře u karosáren Bertone a Ghia své vlastní studio v roce 1968. V roce 2010 prodal 90procentní podíl koncernu Volkswagen, pro který pracoval od šedesátých let. Zbývajích 10 procent prodal Volkswagenu letos.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Jeden z projektů, o kterých často mluví - Bugatti EB112
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Expozice Italdesignu, která je ve vstupní hale hlavní budovy komplexu v Moncalieri na předměstí Turína, se neustále obměňuje. Volně přístupná ale není.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Hybridní studii jménem Brivido přivezl Giugiaro na autosalon do Ženevy v roce 2012
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Lamborghini Calá, které je dílem Giorgettova syna Fabrizia, zdobí parádní interiér.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Giugiaro založil studio s Aldem Mantovanim, ten svůj podíl odprodal společníkovi v roce 2007.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Volkswagen Golf je jedno z jeho nejslavnějších aut. "Golf málem nevznikl. V průběhu vývoje se změnilo vedení firmy a novému prezidentovi se můj golf nelíbil," popsal Giugiaro v roce 2003. "Rozhodlo se, že se bude pokračovat, ale jen proto, že už do něj investovali tolik peněz a nebyl čas projekt měnit." Ale strach rychle opadl, lidé se do golfa zamilovali.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Giugiaro pracoval pro obrovské množství značek, mezi prvními také maloval auta pro korejské výrobce.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Poznáváte to auto? Je to jeden z prvních návrhů Lamborghini Miura. Autorství toho slavného auta je připisováno Marcellu Gandinimu, ten ho opravdu u studia Bertone dovedl do konečné podoby. První návrh ale dělal Giugiaro, bylo to těsně předtím, než od Bertoneho odešel. Žlutou maketu na obrázku mu nechali vyrobit k pětasedmdesátinám podle původních návrhů.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Studio Italdesign nikdy nevyrábělo žádné auto, zabývalo se čistě jen stavbou prototypů. To ho možná zachránilo. Ostatní, kteří se pustili i do výroby, dopadli špatně.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Giorgetto Giugiaro oslavil letos 7. srpna 77. narozeniny. Energie z něj ale doslova čiší. Tužku už možná nedrží tak pevně, ale skicuje stále s jistotou a suverenitou. Až do posledních dnů, než opustil začátkem letošního léta svou firmu, již založil v roce 1968, tvořil každý den. Ráno od devíti dlouho do noci.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Giugiaro ctí ve svých návrzích racionalitu. I tak umí navrhnout futuristický design.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Italdesign má vlastní řemeslníky, kteří vyrábí prototypy. Některé tvoří stále postaru ze sádry. Chloubou je čalounická dílna, kde se obšívají interiéry a mimo jiné kompletně vyrábějí sedadla.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Volkswagen studio jednoznačně zachránil před problémy, se kterými se dnes potýkají snad všechny italské nezávislé karosárny.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Lamborghini Calá je jeden z projektů Giugiarova syna Fabrizia.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
K Giugiarově konci v Italdesignu přinesl italský magazín Quattroruote zajímavou informaci. Mistrův odchod byl prý tak trochu vynucený. Když Giugiaro prodával před pěti lety 90,1 % Italdesignu Volkswagenu, měl s dalším velikánem světového autoprůmyslu a šéfem VW Ferdinandem Piëchem nepsanou dohodu, že bude mít volnost a klauzule o předkupním právu na zbytek podílu, obsažená ve smlouvě, je jen formální. Když ovšem musel letos Piëch pozici předsedy dozorčí rady koncernu po sporu s generálním ředitelem Martinem Winterkornem opustit, musel se rozloučit i Giugiaro.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Giugiaro má technické myšlení. "Forma musí sledovat obsah," říká v rozhovoru pro magazín CityLife MF DNES.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz