Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Giugiaro : V autech už chybí jen sekretářka

aktualizováno 
Giorgetto Giugiaro, italský designér, majitel společnosti Italdesign
Giorgietto Giugiaro

Giorgietto Giugiaro | foto: ItalDesign

Co vám nejvíce chybí na automobilu současnosti a co se na něm zásadněji podle vás změní do roku 2010?

Myslím, že automobily nejvyšší třídy, ty které řadíme na vrchol komfortu, luxusu, funkčnosti a techniky, dnes nabízejí opravdu maximum využitelnosti. Dnes je v autech všechno...chybí už jen sekretářka. Žertuji. Chci zdůraznit, že dnešní trh nabízí auta vysoké kvality, která jsou schopna nabídnout a garantovat řidiči i pasažérům optimální komfort a pohodlí pro cestování.

Rok 2010 je už blízko, příliš blízko na velké změny v architektuře aut. Určitě se bude klást větší důraz na efektivnost a na ještě větší kvalitu ve všech kategoriích, které dnešní trh nabízí. Takže i "lidová auta" se budou zlepšovat, protože budou těžit z toho, čeho dosáhly automobily vyšších tříd.

Opravdovou budoucností je ovšem ekologie. Nejvýraznější změny budou spojeny se snižováním emisí a s následným zlepšujícím se dopadem na naši společnost. Vliv automobilového provozu na znečištění měst je stále ještě docela velký. Výzva pro technologie budoucnosti se tedy týká této oblasti. Také proto, aby se podařilo dostát požadavku Evropské unie na snižování emisí oxidu uhličitého pro rok 2010.

Kdy se začnou po silnicích běžně prohánět vozy s vodíkovým pohonem a která z technologií zpracování vodíku nakonec zvítězí? Nebo se dočkáme ještě úplně jiného pohonu?

Je těžké říci, která technologie zvítězí. Výzkum a vývoj jdou v tomto oboru velmi rychle kupředu, každý rok přináší něco nového. Auta zítřka budou výsledkem velkého kompromisu mezi různorodými požadavky: malou spotřebou, nízkými emisemi, velkou bezpečností, výhodným poměrem kvalita/cena, přijatelnými výrobními náklady.
Osobně příliš nevěřím využití vodíku jako alternativního zdroje energie v blízké době, protože by to vyžadovalo také změny na politicko-ekonomické úrovni. Předpokládám jeho větší využití až v delším časovém horizontu.
  
Své nabídnou i elektromobily. Když jsem přišel do Fiatu v roce 1955, už tehdy se mluvilo o elektrickém autě. Když jsem přešel do Carrozzeria Bertone a poté do studia Ghia, pracoval jsem na různých prototypech elektrických aut pro město. Mohu jmenovat Rowan Elettrica z roku 1967. Myslím si ale, že elektromobily zůstanou specifickým dopravním prostředkem určeným pro pohyb v omezených oblastech.
 
Domnívám se, že stále větší prostor dostanou hybridy: tedy využití elektromotorů s akumulátory, které budou dobíjeny malým benzinovým nebo naftovým motorem. 

Nepřivedou stále ucpanější silnice a dálnice více lidí na vlaková a autobusová nádraží? 

Veřejná doprava trpí několika neduhy, které jsou všem známy. Patří mezi ně malá pružnost, problémy v návaznosti spojů, přeplněnost dopravních prostředků, jejich špatný stav, nedostatečná čistota a komfort, omezení jízdním řádem, nekonkurenční přepravní doba ve srovnání s individuální dopravou díky malému množství zastávek a/ nebo nedostačující frekvenci spojů. Je hodně motivů, proč neustále narůstá mobilita obyvatel, ale zároveň klesá využití prostředků hromadné dopravy.
 
Soukromé vozidlo se tedy stále ukazuje jako nejoblíbenější při cestách za prací nebo studiem, proto se lidé těžko vzdají volnosti pohybu, které nabízí automobil. Myslím, že má být úkolem měst a vlád zlepšit infrastrukturu a průzkum, který se zaměří na individuální dopravu. Aby se zbavila smogu, hluku, ucpaných cest a zpoždění.
 
Jaký trend ve světě automobilů převáží? Auta pro radost, sporťáky, malá městská vozidla, velká auta pro rodinu? Nebo zvítězí "chytrá auta", která spojují všechno dohromady?

Budoucností je co nejchytřejší auto, které zároveň nabídne maximální přizpůsobivost a flexibilitu používání. Nové generace ale samozřejmě chtějí vyzkoušet všechno: od sportovního auta, přes malé, velkoprostorové vozy až po kombíky. Stále zde bude velký výběr druhů aut, které uspokojí různorodé požadavky.
 
Jakým autem jezdíte vy?

Řídím BMW X5. Je to energické, výkonné, bezpečné auto. Nabízí mi velký komfort a velkorysý prostor. Je pečlivě zpracované, dává mi velké potěšení z jízdy. Ještě ani neumím ovládat a využívat všechny funkce... ale což!

***

Giugiaro: Aby se auto líbilo, musí být trochu ošklivé ...ČTĚTE ROZHOVOR

***

Rinderknecht: Auta se vzdají kudrlinek

Všichni výrobci se budou snažit vytvořit jedinečný, snadno rozpoznatelný design a charakter vozu. Auta se vzdají zbytečných kudrlinek ...VÍCE

 

Bambas: Nechme monarchistických manýrů

O vládních řidičích si nemyslím, že by to byli příklady bezohlednosti, jenom se jejich případnému a celkem výjimečnému selhání věnuje mimořádná publicita. Vztahům mezi lidmi by pomohlo opustit monarchistické manýry ...VÍCE

Blata: Za vzor vezměte motocykl

Situace na českých silnicích vyžaduje velmi schopného ekonomického poradce nebo kouzelníka ...VÍCE

 

Dušek: Zvítězí jednoválce

převáží středoproudařská auta pro rodinu (snad čtyřmístná), ve kterých z 90 % jezdí  obvykle 1 až 2 osoby. Jsou to tzv. jednoválce nebo dvouválce - podle počtu osob

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz