Giorgietto Giugiaro

Giorgietto Giugiaro | foto: ItalDesign

Giugiaro : V autech už chybí jen sekretářka

Giorgetto Giugiaro, italský designér, majitel společnosti Italdesign

Co vám nejvíce chybí na automobilu současnosti a co se na něm zásadněji podle vás změní do roku 2010?

Myslím, že automobily nejvyšší třídy, ty které řadíme na vrchol komfortu, luxusu, funkčnosti a techniky, dnes nabízejí opravdu maximum využitelnosti. Dnes je v autech všechno...chybí už jen sekretářka. Žertuji. Chci zdůraznit, že dnešní trh nabízí auta vysoké kvality, která jsou schopna nabídnout a garantovat řidiči i pasažérům optimální komfort a pohodlí pro cestování.

Rok 2010 je už blízko, příliš blízko na velké změny v architektuře aut. Určitě se bude klást větší důraz na efektivnost a na ještě větší kvalitu ve všech kategoriích, které dnešní trh nabízí. Takže i "lidová auta" se budou zlepšovat, protože budou těžit z toho, čeho dosáhly automobily vyšších tříd.

Opravdovou budoucností je ovšem ekologie. Nejvýraznější změny budou spojeny se snižováním emisí a s následným zlepšujícím se dopadem na naši společnost. Vliv automobilového provozu na znečištění měst je stále ještě docela velký. Výzva pro technologie budoucnosti se tedy týká této oblasti. Také proto, aby se podařilo dostát požadavku Evropské unie na snižování emisí oxidu uhličitého pro rok 2010.

Kdy se začnou po silnicích běžně prohánět vozy s vodíkovým pohonem a která z technologií zpracování vodíku nakonec zvítězí? Nebo se dočkáme ještě úplně jiného pohonu?

Je těžké říci, která technologie zvítězí. Výzkum a vývoj jdou v tomto oboru velmi rychle kupředu, každý rok přináší něco nového. Auta zítřka budou výsledkem velkého kompromisu mezi různorodými požadavky: malou spotřebou, nízkými emisemi, velkou bezpečností, výhodným poměrem kvalita/cena, přijatelnými výrobními náklady.
Osobně příliš nevěřím využití vodíku jako alternativního zdroje energie v blízké době, protože by to vyžadovalo také změny na politicko-ekonomické úrovni. Předpokládám jeho větší využití až v delším časovém horizontu.
  
Své nabídnou i elektromobily. Když jsem přišel do Fiatu v roce 1955, už tehdy se mluvilo o elektrickém autě. Když jsem přešel do Carrozzeria Bertone a poté do studia Ghia, pracoval jsem na různých prototypech elektrických aut pro město. Mohu jmenovat Rowan Elettrica z roku 1967. Myslím si ale, že elektromobily zůstanou specifickým dopravním prostředkem určeným pro pohyb v omezených oblastech.
 
Domnívám se, že stále větší prostor dostanou hybridy: tedy využití elektromotorů s akumulátory, které budou dobíjeny malým benzinovým nebo naftovým motorem. 

Nepřivedou stále ucpanější silnice a dálnice více lidí na vlaková a autobusová nádraží? 

Veřejná doprava trpí několika neduhy, které jsou všem známy. Patří mezi ně malá pružnost, problémy v návaznosti spojů, přeplněnost dopravních prostředků, jejich špatný stav, nedostatečná čistota a komfort, omezení jízdním řádem, nekonkurenční přepravní doba ve srovnání s individuální dopravou díky malému množství zastávek a/ nebo nedostačující frekvenci spojů. Je hodně motivů, proč neustále narůstá mobilita obyvatel, ale zároveň klesá využití prostředků hromadné dopravy.
 
Soukromé vozidlo se tedy stále ukazuje jako nejoblíbenější při cestách za prací nebo studiem, proto se lidé těžko vzdají volnosti pohybu, které nabízí automobil. Myslím, že má být úkolem měst a vlád zlepšit infrastrukturu a průzkum, který se zaměří na individuální dopravu. Aby se zbavila smogu, hluku, ucpaných cest a zpoždění.
 
Jaký trend ve světě automobilů převáží? Auta pro radost, sporťáky, malá městská vozidla, velká auta pro rodinu? Nebo zvítězí "chytrá auta", která spojují všechno dohromady?

Budoucností je co nejchytřejší auto, které zároveň nabídne maximální přizpůsobivost a flexibilitu používání. Nové generace ale samozřejmě chtějí vyzkoušet všechno: od sportovního auta, přes malé, velkoprostorové vozy až po kombíky. Stále zde bude velký výběr druhů aut, které uspokojí různorodé požadavky.
 
Jakým autem jezdíte vy?

Řídím BMW X5. Je to energické, výkonné, bezpečné auto. Nabízí mi velký komfort a velkorysý prostor. Je pečlivě zpracované, dává mi velké potěšení z jízdy. Ještě ani neumím ovládat a využívat všechny funkce... ale což!

***

Giugiaro: Aby se auto líbilo, musí být trochu ošklivé ...ČTĚTE ROZHOVOR

***

Rinderknecht: Auta se vzdají kudrlinek

Všichni výrobci se budou snažit vytvořit jedinečný, snadno rozpoznatelný design a charakter vozu. Auta se vzdají zbytečných kudrlinek ...VÍCE

 

Bambas: Nechme monarchistických manýrů

O vládních řidičích si nemyslím, že by to byli příklady bezohlednosti, jenom se jejich případnému a celkem výjimečnému selhání věnuje mimořádná publicita. Vztahům mezi lidmi by pomohlo opustit monarchistické manýry ...VÍCE

Blata: Za vzor vezměte motocykl

Situace na českých silnicích vyžaduje velmi schopného ekonomického poradce nebo kouzelníka ...VÍCE

 

Dušek: Zvítězí jednoválce

převáží středoproudařská auta pro rodinu (snad čtyřmístná), ve kterých z 90 % jezdí  obvykle 1 až 2 osoby. Jsou to tzv. jednoválce nebo dvouválce - podle počtu osob


Elektromobil