Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

aktualizováno 
Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve skutečnosti výjimečně schopný organizátor, obchodník, technik a vášnivý sběratel. Takový byl Giuseppe „Beppe“ Volta, který začátkem dubna zahynul při banální dopravní nehodě.

Lancia Delta HF Integrale | foto: Lukáš Hron, Mobil

Rallyový nadšenec Giuseppe Volta se rozhodujícím způsobem zasloužil o pěstění kultu závodních speciálů firmy Lancia, byl ale také autorem několika náročných technických projektů nastiňujících možnou budoucnost zaniklé skupiny B.

Giuseppe Volta

Giuseppe Volta

Rodák ze severoitalské Ferrary přičichl k vůni spáleného benzinu už jako malý kluk, když mohl v bezprostřední blízkosti rodného domu pozorovat borce řítící se šílenými rychlostmi při posledních ročnících slavné Mille Miglia v 50. letech. Svoji kariéru ladiče a úpravce závodních aut zahájil na sklonku 60. let. Po práci na závodních vozech u známé firmy Osella převzal zastoupení britského Chevronu a připravoval jeho sportovní prototypy pro závody na okruzích.

Sterilita nově budovaných autodromů mu však byla cizí a v pozdějších letech se stal jednou z významných postav italských soutěží. Svou pouť zvířeným prachem rychlostních zkoušek i hladkým asfaltem klikatých silnic na břehu moře zahájil v 70. letech, když pro firmu Abarth připravoval motory pro závodní Fiat 131, který světové rally dominoval na přelomu 70. a 80. let.

Po nástupu Lancií Rally 037 Voltu angažoval Team Eminence, který s auty, v podstatě stejné úrovně jaké měl tovární tým Martini Racing, startoval a vítězil v mnoha evropských soutěžích například s Cunicem, „Tonym“, Zanussim, a mnoha dalšími špičkovými italskými piloty za volantem. Jednu z Voltou připravovaných 037 řídil i Enrico Bertone, který proslul vítězstvími na zlínské „barumce“. Po konci skupiny B na sklonku roku 1986 připravoval áčkovou Lancii Delta Integrale, ale třeba také soutěžní Fordy Sierra Cosworth či BMW M3.

Když se tovární tým Lancia s odchodem Delty do důchodu vzdal oficiální účasti v soutěžích, vykoupil přičinlivý Volta sklad se závodními skvosty i spoustou náhradních dílů. Kdo spatřit toto bohatství na vlastní oči, ví, že jde o opravdový světový unikát. V několika halách nacpaných regály s bednami s magickým nápisem „ricambi originali“ najdete díly, ze kterých by bylo možné postavit několik „nových“ závodních Lancií z 80. let.

Díky tomuto činu může příznivcům italské značky a fanouškům nedávné éry automobilových závodů běhat mráz po zádech při tratích nejrůznějších rally revivalů, kde vozy z jeho stáje patří k častým a obdivovaným hostům.

Lancia Rally 037 4WD-H
Lancia Rally 037

Lancia Rally 037

Největším klenotem Voltovy sbírky je bezesporu Lancia Delta ECV, kompozitový speciál, který měl v sezoně 1987 nahradit už tak šílenou Deltu S4. Kromě ultralehké konstrukce je hlavním kouzlem této šestsetkoňové bestie unikátní přeplňovaný motor Triflux. Oč jde? Hlava typu Triflux má sací kanály umístěny netradičně ve středu a to tak, že vstupují hlavy a do každého z válců kolmo na osu klikového hřídele, a jeden z dvojice výfukových kanálu vystupuje z hlavy doprava a druhý doleva. Obě turba tak mohou být umístěna blízko hlavy motoru, což umožňuje plné využití energie výfukových plynů, a tím pádem i nárůst účinnosti. Takto plněná osmnáctistovka byla schopná rozjet ECV na stovku pod 3 vteřiny na šotolině!

Jeden z vozů představených na boloňském autosalonu 1986 zůstal v továrním muzeu, druhý z vykoupených dílů postavil právě Giuseppe Volta a několikrát jej předvedl i českým fanouškům. Mimochodem, díky přátelství s Alessandrem Pasqualem, velkým rallyovým nadšencem a především šéfem firmy Mattoni, rozbil Volta v posledních letech svůj hlavní stan nedaleko Prahy, takže častá účast jeho vozů na tuzemských akcích rozhodně nebyla náhodná.

Lancia Rally 037, Lancia Rally 037 4WD-H, Lancia Delta HF Integrale

Lancia Rally 037, Lancia Rally 037 4WD-H, Lancia Delta HF Integrale

V řadě Voltových projektů nelze opomenout „hybridní“ prototyp Lancia 037 s označením 4WD-H, na které nevelký Ital naznačil, kam až by se mohly rozvinout schopnosti slavného závodního speciálu.

Ve spolupráci s konstruktérem soutěžního týmu Lancia Claudio Lombardim doplnil Volta legendární soutěžní vůz o elektrický pohon předních kol. Z vozu se díky tomu stala hybridní čtyřkolka. Reverzní elektromotor a speciální diferenciál, jsou na kola schopny přenést až 2000 Nm! Hybridní soutěžní vůz je samozřejmě napěchován akumulátory.

Fotogalerie

Dnes už navždy nenaplněnou poslední výzvou byl pro italského nadšence zapomenutý projekt Lancie jménem „Mazzinga“, jakási zkušební mula pozdějšího modelu S4. Tento na pohled dosti obludný prototyp se zrodil především pro testování motoru pro typ S4, ještě předtím než existoval příslušný podvozek. U Mazzingy byl nový motor zabudován do šasi Lancie Rally 037 s jednou poháněnou nápravou, která byla pro tento účel speciálně upravena. Jestli jej ještě někdy uvidíme jezdit, je zatím ve hvězdách stejně jako osud zbývajících vozů z jeho sbírky.

Beppe Volta tragicky zahynul 4. dubna na italské dálnici A4 z Milána do Turína. Po střetu s jiným vozem nedaleko sjezdu z dálnice u města Chavasso na dohled Turína vystoupil ze svého BMW a smetla ho kolem projíždějící řidička v mercedesu.

Autoři:




Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

Toyota 2000 GT
Toyota slaví 80 let. Má usedlou tvář, je však průkopnická

Největší světová automobilka existuje od roku 1937. Na kontě má několik „nej“, třeba nejvíce prodaných kusů jednoho modelu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.