Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

  10:58
Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu udělala. Zatímco ve starším voze by řidič srážku nepřežil, z moderního auta by vylezl jen s oděrkami, maximálně pohmožděninami.

Legislativa specifikující, jak mají auta chránit posádku, se právě před 20 lety měnila tak, aby ladila s tehdy novými standardy nezávislé organizace EuroNCAP.  V platnost tehdy vstoupila „Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska ochrany cestujících při čelním nárazu“,  předpis EHK 94 - samozřejmě za ty dvě desítky let výrazně upravovaný - platí dodnes.

Malá jsou pevná jako velká

Pro bezpečnost aut byl přelomový rok 2000.

„V roce 1997 přišly první nezávislé crashtesty EuroNCAP. Jejich veřejně prezentované výsledky byly pro značky impulzem k intenzivnímu vývoji. A protože takový vývoj trvá přibližně tři a půl roku, byly první výsledky vidět kolem roku 2000,“ vysvětluje expert na bezpečnost aut Petr Kraus ze Škody Auto. Čtěte více ZDE

Průzkumy uvádějí, že zavedení nárazových testů zachránilo během 20 let polovinu životů, které by byly jinak zmařeny při nehodách. Jde o desetitisíce lidí ročně. Celkový počet úmrtí na silnicích v EU činil totiž v polovině 90. let více než 45 000, v současnosti klesl na 25 000. Automobilky se přísným nárazovým testům nejprve bránily, ale postupem času se rozšířily i do USA a Asie a některé značky, jako třeba Renault nebo Volvo, si na nich dokonce vybudovaly pověst.

U příležitosti jubilea uspořádala společnost Global NCAP simulovaný test jednoho z nejprodávanějších evropských vozů posledních 20 let, Fordu Fiesta. Poslala proti sobě vůz z roku 1998 (který patřil v té době mezi nejlépe hodnocená auta) a provedení, které loni skončilo, jeho dnešní nástupce z něj ovšem výrazně vychází. Auta se srazila s 40 % čelním přesahem v rychlosti 64 km/h. Zatímco kabina staršího vozu se prakticky zhroutila a především řidič by měl minimální šanci přežít, z nového auta by posádka vystoupila jen s drobnými poraněními.

Začátky nárazových testů byly pro automobilky krušné. Vůbec prvním testovaným vozem byl Rover 100, který při zkoušce propadl a získal jen jednu hvězdičku z tehdejších čtyř maximálních (crashtest uvidíte zde). To vedlo k prudkému poklesu zájmu zákazníků a do tří let úplně zmizel z výrobního programu. Modely Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa a Renault Clio si odvezly dvě. EuroNCAP vzpomíná na mizernou ochranu chodců a také připomíná, že se tehdy automobilky bouřily a tvrdily, že jsou testy tak drsné, že je téměř nemožné dosáhnout na plný počet hvězd. Pět měsíců nato si je ovšem připsalo Volvo S40.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...