Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GM: Auta bez řidičů mohou být na silnicích do deseti let

aktualizováno 
Automobily, které dokážou jezdit bez pomoci řidiče, mohou být podle představitelů firmy General Motors během deseti let připraveny vstoupit na silnice. GM na vývoji takovýchto vozů spolupracuje s dodavateli součástek, univerzitními konstruktéry i s konkurenčními výrobci automobilů.
Volant se možná stane minulostí, auta se obejdou bez řidičů.

Volant se možná stane minulostí, auta se obejdou bez řidičů. | foto: David Votruba, iDNES.cz

"Není to science fiction," řekl viceprezident GM pro výzkum a vývoj Larry Burns. Řada technologií potřebných pro automobily bez řidiče již existuje; například kontrola řízení pomocí radaru či pohybové senzory.

Automatická vozidla by mohla výrazně zlepšit situaci na silnicích díky snížení počtu nehod a dopravních zácp.

GM podle Burnse plánuje přivést na silnice první automobily bez řidiče kolem roku 2018. Profesor Sebastian Thrun ze Stanfordské univerzity, který se touto problematikou zabývá, uvedl, že cíl GM je technicky dosažitelný.

Vyjádřil však pochybnosti o tom, že by se takovéto vozy během deseti let mohly objevit v prodejnách automobilů.

Hlavní výhodou automatických vozidel by podle Thruna bylo zvýšení bezpečnosti provozu a snížení počtu úmrtí na silnicích. Jen ve Spojených státech zemře ročně při automobilových nehodách zhruba 42 000 lidí.

Přibližně 95 procent smrtelných nehod přitom způsobí lidské chyby.

Pokročilejší verze automatických vozidel by podle Thruna mohly omezovat dopravní zácpy tím, že by jezdily těsně za sebou, a maximalizovaly tak využití prostoru na silnicích.

"Skutečně to změní společnost, podobně jako přechod z koně na automobil," řekl Thrun.

Autoři: ,




Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.