Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GM: Auta bez řidičů mohou být na silnicích do deseti let

aktualizováno 
Automobily, které dokážou jezdit bez pomoci řidiče, mohou být podle představitelů firmy General Motors během deseti let připraveny vstoupit na silnice. GM na vývoji takovýchto vozů spolupracuje s dodavateli součástek, univerzitními konstruktéry i s konkurenčními výrobci automobilů.
Volant se možná stane minulostí, auta se obejdou bez řidičů.

Volant se možná stane minulostí, auta se obejdou bez řidičů. | foto: David Votruba, iDNES.cz

"Není to science fiction," řekl viceprezident GM pro výzkum a vývoj Larry Burns. Řada technologií potřebných pro automobily bez řidiče již existuje; například kontrola řízení pomocí radaru či pohybové senzory.

Automatická vozidla by mohla výrazně zlepšit situaci na silnicích díky snížení počtu nehod a dopravních zácp.

GM podle Burnse plánuje přivést na silnice první automobily bez řidiče kolem roku 2018. Profesor Sebastian Thrun ze Stanfordské univerzity, který se touto problematikou zabývá, uvedl, že cíl GM je technicky dosažitelný.

Vyjádřil však pochybnosti o tom, že by se takovéto vozy během deseti let mohly objevit v prodejnách automobilů.

Hlavní výhodou automatických vozidel by podle Thruna bylo zvýšení bezpečnosti provozu a snížení počtu úmrtí na silnicích. Jen ve Spojených státech zemře ročně při automobilových nehodách zhruba 42 000 lidí.

Přibližně 95 procent smrtelných nehod přitom způsobí lidské chyby.

Pokročilejší verze automatických vozidel by podle Thruna mohly omezovat dopravní zácpy tím, že by jezdily těsně za sebou, a maximalizovaly tak využití prostoru na silnicích.

"Skutečně to změní společnost, podobně jako přechod z koně na automobil," řekl Thrun.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz