Šéf Fiatu stále usiluje o spojení s GM, ta po prodeji Opelu nemá zájem

  11:43aktualizováno  11:43
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Generální ředitel italsko-americké automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionne má stále zájem o spojení s největší americkou automobilkou GM. Marchionne na ženevském autosalonu uvedl, že takováto fúze by měla smysl i poté, co GM prodala svou evropskou divizi Opel francouzské automobilce PSA.

Vpravo prezident Fiatu John Elkann a předseda představenstva koncernu Fiat-Chrysler Sergio Marchionne na autosalonu v Ženevě | foto: AP

Marchionne je již dlouhou dobu zastáncem fúzí v automobilovém průmyslu, GM však jeho dřívější návrhy na spojení odmítla. „Nikdy nezavírám žádné dveře,“ uvedl Marchionne v Ženevě. „Vhodnost GM jako potenciálního kandidáta pro spojení zůstává nedotčena,“ dodal. Na dveře GM klepe šéf Fiatu už dva roky.

Konsolidace automobilek a výrobních kapacit je Marchionneho velkým tématem od doby, kdy převzal vedení Fiatu. Autoprůmysl podle něj plýtvá penězi několikanásobným vývojem stejných technologií. Obzvláště evropské automobilky podle něj přicházejí o peníze kvůli přebytku výrobních kapacit.

Podle některých analytiků by GM mohla mít tendenci získat zpět opěrný bod v Evropě prostřednictvím skupiny FCA, která si po finanční stránce vede lépe než ztrátový Opel. GM si nicméně ke spojení s FCA zachovává odmítavý postoj. „Neměli jsme zájem dříve a nyní je náš zájem ještě menší,“ reagoval v Ženevě prezident GM Dan Ammann.

Někteří analytici míní, že právě Fiat by mohlo spojení PSA s Opelem ovlivnit. „FCA má méně než sedmiprocentní podíl na evropském trhu, PSA dohromady s Opelem 16 procent. FCA by se mohl dostat pod tlak, má dluhy a drahou pracovní sílu v itálii. Být středně velký hráč v Evropě není zrovna výhodné a je vcelku zranitelný,“ uvádí Felipe Munoz, analytik poradenské společnosti JATO. „Jsou moc drazí na to, aby je koupil někdo z velkých hrážů a zároveň nejsou v pozici, ze které by mohli růst bez partnera,“ popisuje situaci FCA.

Zleva: Carlos Tavares, předseda představenstva PSA Peugeot Citroen, Karl-Thomas...

Zleva: Carlos Tavares, předseda představenstva PSA Peugeot Citroen, Karl-Thomas Neumann, šéf Opel Group a president General Motors Dan Ammann na autosalonu v Ženevě.

GM v pondělí oznámila, že se dohodla na prodeji Opelu firmě PSA za 2,2 miliardy dolarů (zhruba 56 miliard Kč). PSA vyrábí automobily Peugeot a Citroën. Spojením Opelu s PSA vznikne evropská automobilová dvojka za německou skupinou Volkswagen.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Najdete na iDNES.cz