Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GM připravuje tiché brzdy, které nebudou trápit řidiče

aktualizováno 
Pískání brzd může být známkou jejich nadměrného opotřebení, někdy se ale objevuje téměř bez příčiny. V takovém případě bývá hodně otravné. Koncern GM už ale vyvíjí brzdy, které dokážou nepříjemné zvuky tlumit.

Tichý brzdový kotouč General Motors | foto: General Motors

Právě v těchto měsících testuje General Motors nové brzdy, které učiní jednou provždy přítrž nepříjemným zvukům. "Tichý" mechanismus jistě potěší nejen majitele drahých aut, ale i spoustu běžných řidičů, pro které je pískání a skřípění brzd nepříjemné a znejisťující.

U GM je nazývají brzdy s Coulombovým tlumením. To podle principu, který již v 18. století popsal známý fyzik Charles-Augustin de Coulomb. Jejich základem je zcela nově konstruovaný brzdový kotouč, který bývá největším zdrojem nepříjemných zvuků.

Plocha kotouče je totiž poměrně velká a snadno může docházet k různým vibracím, které se za určitých podmínek projevují právě jako nepříjemné zvuky.

Kotouč je vyroben sendvičovým způsobem a do jeho středu je zalit speciální kovový kruh, který před zatavením do kotouče podstoupí speciální ochrannou povrchovou úpravu. Středový kruh je tedy vlastně samostatný objekt, který tlumí vibrace kotouče. General Motors tento způsob tlumení přirovnává k utlumení zvonku tím, že k němu přiložíte například prst.

GM si od zavedení bezhlučných brzd slibuje především dramatické snížení stížností zákazníků na nepříjemné zvuky vycházející z tohoto ústrojí. Automobilka zároveň dodává, že i tyto nové brzdy upozorní řidiče na stav opotřebení brzdových destiček, ale místo zvuku nejspíš pomocí senzoru.

Z dlouhodobého hlediska by měla nová konstrukce brzdových kotoučů umožnit vyrábět účinnější, menší a lehčí brzdy než v současnosti. Tlumicí vlastnosti kotoučů totiž umožní použít materiály s vyššími koeficienty tření, které by při současné konstrukci byly zdrojem nepřijatelných zvuků.

Pokud půjde vše podle plánů, mohli bychom se s novou konstrukcí brzd setkat v automobilech již zhruba do tří let.



Témata: General Motors, Hluk


Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.