Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Goodyear má pneumatiky budoucnosti. Dobijí baterie a mění tvar

  10:31aktualizováno  10:31
Velký výrobce pneumatik Goodyear ukázal automobilové obutí budoucnosti. Jedna ze studií je určena pro elektromobily, dovede totiž dobíjet za jízdy jejich baterie. Druhá novinka umí měnit vlastnosti podle toho, jak zrovna hodlá řidič jet a jaké panují podmínky.

Pneumatika Goodyear Triple Tube | foto: Goodyear

Ani jeden z konceptů Goodyearu zatím není zdaleka připraven pro výrobu, nicméně obě studie ukazují, jakým směrem se vývoj pneumatik alespoň u tohoto gigantu ubírá. Pneumatika BH03 dokáže díky vnitřní konstrukci transformovat své deformace na elektrickou energii, která pomůže dobíjet třeba baterie elektromobilů.

Fotogalerie

Pneumatika Triple Tube pak dovede měnit vlastnosti podle aktuálních potřeb. Má tři jízdní režimy: pro běžnou ekonomickou jízdu, pro sportovní jízdu a pro jízdu na mokru.

Vrátí trochu zpátky

Valivý odpor pneumatik, který mimo jiné vzniká deformací pneumatiky při odvalování, je jednou z významných ztrát, které přispívají k vyšší spotřebě energie k pohonu vozu. Valivý odpor se snaží výrobci pneumatik pokud možno eliminovat, ale nejde to úplně. Goodyear teď ovšem přišel s nápadem, který by mohl část jinak ztracené energie vrátit zpět k využití.

Elektřina vzniká uvnitř modelu BH03 hned dvěma způsoby. Piezoelektrický materiál na ni přeměňuje deformaci pneumatiky. Teplo, které zároveň při deformaci vzniká, pak na elektřinu přeměňují termoelektrické prvky. Ty navíc mohou na elektřinu přeměňovat i teplo, které černá pneumatika absorbuje z okolí, a elektřinu tak vyrábí i při stání vozu.

Vnitřní struktura pneumatiky je navíc uspořádána tak, že v podstatě nahrazuje klasické run-flat pláště (umožňují pokračovat v jízdě i při defektu). Její nový běhoun tlumí hluk a velká obvodová drážka zlepšuje odolnost proti aquaplaningu.

Vyberte podle situace

Koncept jménem Triple Tube je pro změnu pneumatikou, která se umí přizpůsobit jízdním podmínkám. Kromě hlavní komory má těsně pod povrchem běhounu ještě tři další speciální vzduchové komory, které jsou poskládány jako tři obruče vedle sebe. Vnitřní pumpa pneumatiky dovede každou ze vzduchových komor nafukovat zvlášť.

Právě díky tomuto uspořádání se pneumatika může přizpůsobit potřebám. Nafouknutím komor totiž běhoun mění tvar, a plní tak různé úkoly. V zásadě má tři základní módy. První je ekologická poloha, kdy jsou všechny tři komory maximálně nafouknuté a pneumatika má optimalizovanou tuhost, což přispívá k nízkému valivému odporu. Zároveň však má širokou kontaktní plochu, která zajišťuje dobré brzdné vlastnosti.

Sportovní poloha sníží nahuštění vnitřní komory, pneumatika pak má mírně kuželovitý tvar, což zlepšuje ovladatelnost vozu a přilnavost v zatáčkách. Třetím módem je režim pro mokro. V tomto případě je zvýšené nahuštění střední komory – pneumatika zvětší svůj průměr, stopa je užší a delší, což zvyšuje odolnost vůči aquaplaningu. I tato pneumatika se chlubí zvýšeným dojezdem v případě poškození. Pokud je poškozena jedna ze tří komor, pneumatika stále umožňuje jízdu na zbývajících dvou komorách.




Nejčtenější

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Další z rubriky

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Bentley Continental GT 6,0...
Bentley Continental GT 6,0...

r.v. 2014, naj. 83 400 km, benzín
3 123 200 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.