Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Goodyear má samodofukovací pneumatiku, inspiroval se možná u Čechů

aktualizováno 
Společnost Goodyear připravuje pneumatiku, která bude sama udržovat optimální tlak a v případě potřeby se dohustí. Podobný koncept už několik let vyvíjí česká firma Coda Development.
Kontrolka oznamující pokles tlaku v pneumatikách

Kontrolka oznamující pokles tlaku v pneumatikách | foto: Koláž - iDNES.cz

Goodyear připravuje pneumatiky s technologií Air Maintenance Control (AMT).  Tato technologie zajistí automatické huštění kol, takže řidič už se nebude muset starat o kontrolu tlaku v pneumatikách a jejich správné huštění. V každé pneumatice AMT bude integrována miniaturní pumpička, která bude uvnitř gumy udržovat předem zvolený tlak. K dofukování tak nejsou zapotřebí kompresory.

"Zatímco technologie systému je komplikovaná, nápad je poměrně jednoduchý, přičemž systém pohání energie vyrobená samotnou rotující pneumatikou," popisuje Jean-Claude Kihn, jeden z kapitánů Goodyearu.

Firma Goodyear zatím neprozradila, jak bude v praxi tato pneumatika přesně fungovat. Podle všeho ale půjde o velmi podobný princip, na kterém už několik let pracuje česká firma Coda Development. Jejích zástupců jsme se zeptali, jak se na ohlášenou novinku Goodyearu dívají a zda s ní například nemají něco společného.

Podle vyjádření Františka Hrabala, šéfa Coda Development, vyvíjí Goodyear systém sám, Coda koncernu žádnou licenci neposkytla. "Rozhodnutí jednoho z nejvýznamnějších hráčů vstoupit do tohoto segmentu a nezávisle vyvíjet své vlastní řešení je tak dalším potvrzením správnosti našeho dlouhodobého směřování," komentuje Hrabal. Dodejme, že firma vyvíjí pneumatiku pod názvem Self Inflating Tire.

A v jejím vývoji dochází k pokroku. "Společnost Coda Development, která jako první začala rozvíjet myšlenku samodofukovací pneumatiky SIT, nedávno pokročila v zajišťování kapitálu na nyní probíhající výzkum a vývoj. Zároveň se nachází v pokročilé fázi jednání s potenciálními licenčními a výrobními partnery. Těšíme se na brzké představení prvního funkčního prototypu SIT veřejnosti," popisuje Hrabal momentální stav projektu.

Goodyear i Coda vidí v systému automatického dofukování pneumatiky na zvolený tlak prakticky stejné výhody. Řidičům odpadne nepříliš oblíbená a často zanedbávaná činnost, systém udržování optimálního tlaku přinese zlepšení bezpečnosti provozu, uspoří palivo a sníží opotřebení pneumatik.

"Tato technologie se stane tak revoluční, že se lidé budou divit, jak kdy mohli žít bez ní. Pneumatika, která umí udržovat svůj ideální tlak, je něco, nač motoristé čekají už řadu let," těší se na samonafukovací pneumatiky Jean-Claude Kihn z Goodyear.

Zatím není vůbec jisté, kdy se nová technologie dostane na trh. Goodyear o žádných datech uvedení nehovoří, konkrétní nemůže být ani Coda Development. Obě firmy se musí během vývoje vypořádat s řadou technologických obtíží, mezi které můžeme počítat třeba celkovou spolehlivost systému a systémy varování v případě jeho selhání.

Správně nafoukané gumy šetří

Na základě výzkumu vlády USA se zjistilo, že podhuštěné pneumatiky zkrátí maximální dojezd o 2,5 až 3,3 procent, nezávisle na tom, zda řídíte osobní, nebo nákladní automobil. Při dnešních cenách to může představovat úsporu až jedné koruny na každém litru.

Správně nafouknuté pneumatiky také přispívají k nižším emisím výfukových plynů, delší životnosti pneumatiky, zvýšené bezpečnosti při řízení a zlepšeným jízdním vlastnostem.

                                                                                                         Zdroj: Goodyear






Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.