Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Google auto je v plné síle, vyráží do provozu

aktualizováno 
Internetový gigant Google je pravděpodobně nejdál ve vývoji auta, které nebude potřebovat řidiče. Společnost uveřejnila finální vzhled vozidla, které teď vyráží na testování do provozu.

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car | foto: Google

Google prozatím uveřejnil jedinou fotku vnějšku, podoba interiéru pravděpodobně ještě není konečná. Auto, které se učí jezdit bez dohledu člověka, je stále ve vývoji a najíždí testovací kilometry. Do výroby je podle odhadů ještě minimálně pět let práce.

Vývojáři internetového gigantu dosud testovali několik prototypů, které už měly najet přes 1,2 milionu kilometrů, na každém se ověřovaly různé systémy a funkce: jeden ladil řízení, jiný brzdy, další systém autonomního ovládání. Známý je například testovací prototyp stojící na základech Toyoty Prius. Bublinovitý prototyp, který Google představil v květnu 2014, byl velmi blízký konečné podobě, ale jezdil jen v laboratořích a na testovacích polygonech. Představený vůz má namířeno do provozu.

Finální podoba Google Car, jak se autu dnes říká, z prototypu vychází, design ale doznal úprav, pozměněna jsou světla, auto dostalo směrovky nebo větší zrcátka. Soustavu radarů a dalších čidel, která u předchůdce na střeše nevzhledně trčela, kryje jakýsi stylový maják. Bílou barvou a zaobleným vajíčkovitým designem spíš připomíná vůz počítačovou myš než auto, však doteď Google exceluje v jiném oboru než jsou auta.

Vývojový tým chce v nejbližší době vyslat auto na testování na severokalifornské silnice, zatím ovšem maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí.

Prototyp kvůli tomu dostal ruční ovládání (pedály a volant), se kterým se u sériových Google aut nepočítá. Nyní ovšem musí vůz, který vyráží do provozu, mít ze zákona ovládání, které umožní pasažérovi zasáhnout v případě krizové situace a převzít řízení. Sériové provedení by se mělo spokojit se jedním tlačítkem (startování-vypínání) a dotykovým displejem.

Auto se při orientaci na silnici spoléhá na radar, kamery a lidar, k nejdůležitějším součástem patří hlavně detailní mapové podklady, navigace s pomocí GPS je totiž třeba na křižovatkách a komplikovaných silničních uzlech nedostatečně přesná. Domovské Mountain View tak má Google zmapované do detailu, právě tam se bílá bublina na kolech bez řidiče objeví pravděpodobně nejdřív.

Dvoumístná kabina je zařízena jednoduše, nechybí prostor pro tašku. Technické podrobnosti Google tají, ví se ale, že jejich první auto jezdí na elektřinu. 

V kalifornském Mountain View pracují na autě, které nepotřebuje řidiče, už dlouhé roky, poprvé vývoj takového vozu oficiálně potvrdil Google před pěti lety. Uveřejnění první fotky finálního prototypu je také demonstrací síly, popíchnutí mířené k velkým automobilovým výrobcům. Čeká se totiž, že na technologickém veletrhu CES, který právě startuje, se budou chtít zavedené automobilky ukázat s novými technologiemi. Dieter Zetsche, šéf Daimleru (výrobce mercedesů) se prý na CESu chce pochlubit dalšími kroky v projektu aut bez řidiče.

První kilometry v ostrém provozu budou pro projekt důležitým milníkem. Jedno je jasné už teď, z Google se stává automobilka.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.